Testfase 2009 - biler, der er rekalkuleret efter Euro NCAPs nye vurderingskriterier:
Audi A4, Honda Accord, Honda Civic, Mercedes C, Opel Insignia, Skoda Superb, Volvo C30, Volvo 70, Volvo XC60, VW Golf VI og VW Tiguan.

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk   tilbage til forsiden: klik på flaget -  opdateret .: 01-08-2012 

Rekalkuleret? Hvad er det?.
Da Euro NCAP introducerede den i dag gældende beregningsmetode, blev der samtidig åbnet mulighed for, at biler, der siden 2007 var testet, kunne revurderes (rekalkuleres).

Det vil sige, at de allerede indsamlede data kunne lægges ind i en ny beregning sammen med de nye elementer som f. eks. piskesmældtesten og den nye pæletest.

Euro NCAP havde allerede de nødvendige data for pæletesten, men kun dem i hovedhøjde var blevet anvendt i beregningerne. I den nye test ser man på de indsamlede testdata fra isse til siddeflade.

I enkelte tilfælde er bilernes udstyr justeret. Teksterne er overvejende fra de oprindelige tests, mens grafikkerne viser også de nye elementer.

 

Du kan se en samlet oversigt over alle testene i 2009, HER

 

leder direkte til Euro NCAPs


Audi A4 2008 - rekalkuleret 2009
    

Audi A4 2009

Audi A4 2008 er blevet rekalkuleret, hvilket betyder, at dens resultat fra 2008 er blevet revurderet i henhold til de nyeste Euro NCAP regler.
Der optrådte en ubetydelig deformation af kabinen i frontaltesten. Men adaptive airbags- og sikkerhedsseler skabte sammen præcis den kraft, der skullel til for at holde kroppen på fører og forsædepassager i sikkerhed under kollisionstesten. De gule markeringer betyder, at karakteren for de pågældende legemsdele ikke var 100 procent perfekt, men tæt på. Testbilen havde udover adaptiv (selvlærende) frontairbags også sideairbag, gardinairbags, seleforstrammere og adaptive selekraftbegrænsere ved forsæderne, almindelige selekraftbegrænsere ved bagsædet og isofixbeslag til barnestole i begge sider af bagsædet. Bemærk, at gardinairbaggene er aktiveret i frontaltesten. Forsikringsmæssigt bliver det en dyrere reparation, men en frontalkollision kan også medføre sidelæns kast med hovedet.

Principielt gælder vurderingen kun den testede model, men i Danmark vil den afgiftsmssigt også kunne anvendes på den nye A4 Avant.

 


 


Honda Accord 2008 - rekalkuleret 2009
    

Honda Accord 2008
Kabinen forblev stabil under kollisionen, men trykket fra selestrammerne og de enkelttrins frontairbags var lidt for stort. Der er ingen knæairbag, men Accorden synes at klare sig fint uden. Der er selehuskere til begge forsæder og til bagsædet. Piskesmældtesten gav kun en middel karakter på trods af bilens anti-piskesmæld hovedstøtter. I sidekollisionen udølste en mindre anmærkning for brystregionen en gul markering i stedet for grøn.
Både i barnetesten og i fodgængertesten scorede Honda Accord gode karakterer.

 

 

 

 


Honda Civic 2007- rekalkuleret 2009 
      

Honda Civic 2007

Honda Civic blev testet i 2006 og opnåede kun fire stjerner.

Det har Honda ikke været tilfreds med og har nu modificeret sikkerhedssystemet på 2008-modellen.

Men uden større held, i hvert fald er resultatet stadig kun til fire stjerner.

Timingen af seleforstrammerne er blevet optimeret og frontairbaggene er blevet To-trins mod før et-trins. Men i testen blev førerairbaggen ikke foldet tilstrækkelig ud og dukkens hoved berørte rattet. I førersiden er der mulighed for benskader.

2008-modellen har en større sideairbag end 2006-udgaven. Det er et plus. En bagudvendt barnestol i forreste passagersæde kan lade sig gære, men så skal airbaggen kunne deaktiveres. Det kan kun ske hos en forhandler.

Isofix-beslagenes position er ikke tydelig nok.

Fodgængerresultatet er pænt. Det er hentet fra 2006-modellen idet der ingen ændringer er sket siden.

 

 

 


Mercedes C 2008 - rekalkuleret 2009
    

Mercedes C 2009
C-klassen er blevet opdateret fra 2008 til de nye nugældende 2009 Euro NCAP krav.

Bilen lever helt op til forventningerne på det sikkerhedsmssige område. Her måtte der knæairbag til at sikre mod benskader, i hvert fald i førersiden. Mercedes påviste, at sikkerheden også ville gælde for en anden størrelse personer end de testede, også hvis de sad lidt anderledes end ideelt.

Sikkerheden for børn fik en note for, at bilen ikke leveres med frakoblingsmulighed for passager-airbaggen. Man kan tilkøbe udstyr, der automatisk registrerer, om der sidder et bagudvendt barn på forsdet hvis man ellers tør stole på, at det ikke kan svigte.

Fodgængere, der kommer i vejen for C-klassen vil kunne få unødvendigt alvorlige hovedskader

 


Opel Insignia  2008 - rekalkuleret 2009
    

Opel Insigna

Insignia blev årets bil i Europa og lever på det sikkerhedsmssige område op til den fine titel. Kabinen forblev stabil. På trods af to-trins udløste airbags mistede Insignia nogle point i frontaltesten, hvilket gav gul markering i stedet for den optimale grønne. Insignia har ikke knæairbag, men klarer sig fint uden. Sidetesten forløb perfekt. I piskesmældtesten viste anti-whiplash-funktionen sig nyttig det blev til grøn markering.
Børnesikkerheden er fin, men advarselsmærkaterne ikke helt, som de bør være. Fodgængertesten afslørede en fronthjelm, der er for hård, hvis en voksen rammer den med hovedet.

 

 

Videre til 1. kvartal 2009   

 


Skoda Superb 2008 - rekalkuleret 2009
    

Skoda Superb 2008

Den store, nye udgave af Skodas flagskib, Superb, klarede Euro NCAP-testen rigtig flot med 15 point

i frontaltesten ud af 16 mulige samt fuldt muligt pointtal i side-kollisionstesten.

Det gav et pointtal på 35

af 37 mulige. Et ekstra point kunne uden videre have været opnået med en  selealarm på bagsædet.

I tilgift får Superb-køberen alt til faget hørende omkring elektroniske stabilitetssystemer som f.eks. ESC.

Den grønne markering af førerens lårben dokumenterer igen, at knæairbag er noget, der duer. Forsædepassageren er knap så udsat for benskader, da der jo ingen ratstamme er i passagersiden. Men fodgængertesten bør

Skoda ofre mere opmærksomhed. Men alt i alt: Godt gået, Skoda.


 

 


Volvo C30 2007 - rekalkuleret 2009
      

Volvo C30 2007

Det ville have vret skuffende, hvis ikke Volvo C30 havde klaret et femstjernet resultat. Et pointtal på 15 i frontaltesten er flot, når 16 er maksimum.
Den måtte dog have hjælp af et selehuskerpoint, hvilket skyldes et overraskende pointtab i sidekollisionen samt et mistet point fra en ikke godkendt selehusker på bagsædet. Det var barnestolene i bagsdet som forhindrede gardinairbaggen i at folde sig ud som beregnet. At det skulle ske for Volvo!!

Udelukkende grønne og gule farver på grafikken med testdukkerne viser at Volvo ellers har styr på sikkerheden. Blot ikke for fodgængere, som åbenbart ikke har Volvos store interesse.

 

 


Volvo V70 2007 - rekalkuleret 2009
      

Volvo V70 2007

Da man kom til sidekollisionstesten, hvor Volvo skulle bevise værdien at sin meget omtalte SIPS (Side Protection System) i pletesten, hvor bilen med 29 km/t kastes mod en 25 cm tyk stlpæl, gik det galt. Airbaggen udløste for sent. Volvo var skuffet over det uheldige resultat og Euro NCAP accepterede en omtest på betingelse af, at samtlige udleverede biler omgående blev modificeret.

Det er sket ved en fabriksindkaldelse af bl.a. 226 danske Volvo V70 under ædkke af, at fejlen var opdaget ved en intern test.

Ændringen viste sig dog at være skønne spildte kræfter, idet fejlen gentog sig med en modificeret bil. Og her står man nu. Men de fem stjerner er rigelig hjemme, også selv om der smuttede et point for selehusker i bagsædet, idet Volvos advarselssystem ikke tydeligt fortæller, hvilken passager, der har løsnet selen under kørslen.

Fodgængerne har det som sædvanligt skidt med at ramme en Volvo.

 


Volvo XC60 2008 - rekalkuleret 2009
      

Volvo XC60 2008

Kabinen forblev stabil under kollisionen og vinduesstolperne rykkede kun tre millimeter bagud. Ratstammen fjerner sig fra føreren under en kollision. Der er dobbeltvirkende airbags og selestrammere, der måler graden af kollisionen og positionen af sædet. Det blev da også til en topkarakter. Anti-piskesmældsæder, der støtter hele vejen op om nakken, gav topkarakter. Selehuskere findes i begge forsæder og ved bagsædet.
Fodgængertesten bør Volvo blive bedre til. Det hjælper måske, når Euro NCAP fremover lader denne test indgå i den samlede karakter.

 

VW Golf VI 2007 - rekalkuleret 2009
      

VW Golf VI 2009

 Kabinen forblev stabil under kollisionen. Frontairbaggene er kun enkelttrins, men beskyttelsen er god. Knairbag i førersiden viser igen deres værdi. Der er selehuskere til begge forsæder, men ikke til bagsædet. Piskesmældtesten gav en fin karakter i det grønne område. I sidekollisionen udløste en bagatelagtig anmærkning for brystregionen en gul markering i stedet for grøn. Siden testen har VW ændret en sikkerhedsdetalje ved sideairbaggen og monterer den på allerede leverede biler. Under vurderingen af børnesikkerheden måltes en relativ stor kraftpvirkning på den 3-årige dukke, men hoved og bryst ramte ikke bilens interiørdele. I fodgængertesten viste fronthjælmen sig hård, hvis en voksen rammer den med hovedet.




VW Tiguan 2007 - rekalkuleret 2009
      

VW Tiguan 2009

 De fem stjerner til VWs nye Tiguan rykker ind på en andenplads i Euro NCAP-gruppen: Små offroadere efter Land Rover Freelander 2 og før Toyota RAV4.

De 14 point ud af 16 mulige i frontaltesten opnås ved generelt gode karakterer i alle otte underliggende målepunkter og fra siden er der topkarakter over hele linien.

VW har da også gjort meget for at fjerne mulige skadevoldere i knæområdet, men ratstamme og tændingsngle giver stadig anledning til en mild kritik.

Fodgængertesten viser, som ved alle de andre testbiler, denne gang, fare for skader omkring overgangen fra front til kølerhjelm. Barnesikkerheden er god, men de labels, der skal advare mod kombinationen bagudvendt barnestol og passagerairbag, er ikke gode nok og kan pilles af.

--------------------------------------   

 

 

Her er Euro NCAPs liste over rekalkulerede tests i begyndelsen af 2009.

Copyright 2009: EuroNCAP.dk/Leif Nielsen - listen må ikke citeres i reklameøjemed
Copyright for listens resultater: Euroncap.com

Voksne

Børn

Fodgænger

Aktiv
sikkerhed
Præcis Score Afrundet score ESC

Egen-vægt,

kg

VW Golf VI

97

84

61

71

84,60

  85

ja

1.190

Volvo XC60

94

79

48

86

81,00

81

ja

1.850

Skoda Superb

90

81

50

71

78,30

78

ja

1.490

Audi A4

93

84

39

71

78,20

78

ja

1.410

Honda Accord

86

79

54

86

78,20

78

ja

1.477

Opel Insignia - 

94

79

40

71

77,90

78

ja

1.540

Honda Civic

79

76

67

86

76,70

77

ja

1.251

Volvo V70 2007

88

84

43

71

76,50

77

ja

1.725

VW Tiguan

87

79

48

71

76,00

76

ja

1.590

Volvo C30 2009

91

78

26

71

73,40

73

ja

1.352

Mercedes C-Class rekalk

82

70

30

86

69,60

70

ja

1.485


www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk