Testfase 3: 2009:  Syv fik fem Euro NCAP stjerner:
Honda Insight Hybrid, Kia Sorento, Renault Grand Scenic, Skoda Yeti, Subaru Legacy, Toyota Prius, VW Polo.
Citroën C3 fik kun fire
.

  Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk      tilbage til forsiden: klik på flaget -  opdateret.: 01-08 2012  

Fem stjerner er nu det normale

Euro NCAP nye krav om ESC som standard for 5-stjernede biler på det europæiske bilmarked, var den væsentligste grund til, at Citroën C3 måtte nøjes med fire stjerner.


Fem stjerner
er efterhånden ved at blive standardudstyr på bilerne – og det uanset om de kommer fra Europa eller fra Asien.
Først er bilerne kørt med 64 km/t mod en deformerbar barriere, siden påkørt fra siden med 50 km/t for endelig at blive kastet sidelæns mod en pæl med 29 km/t. Som noget nyt er sæderne fra bilen testet på en slæde, der simulerer tre typer påkørsler bagfra. Det giver data til den nye piskesmældtest.
Kun Citroën C3 opnåede ikke fem stjerner. Citroën har sparet ESC som  standardudstyr på europæisk plan. Det koster en stjerne, idet ESC på i år (2009) mindst 85% af modellen er et krav ligesom man skal kunne få ESC som ekstra udstyr på de resterende 15% af bilerne.
Det koster danske bilkøbere det fradrag i registreringsafgiften på op til 3.600 kr., der gives til femstjernede biler.

 

Af Leif Nielsen
Fotos: Euro NCAP
Grafik: (C) 2009 ColorArchive.dk 

 

 

 

Kort om dette kvartals testresultater:



 


Citroën C3 2009 
    

Citroën C3 blev taberen i dette kvartal. Fem stjerner er en umulighed, idet kun halvdelen af de udbudte biler i Europa har ESC som standard, hvor kravet p.t. er 85% for 2009. En aktiv fartbegrænser sikrer lige netop fire stjerner. C3 går derfor glip af ”stjernefradraget” i registreringsafgiften på mellem 2.100 kr. og 3.600 kr.


Konklusion:
Det er en af nyhederne i Euro NCAP testen, der fratager Ciutroën den femte stjerne, nemlig krav om ESC som standard,




Honda Insight hybrid 2009
      

Honda Insight Hybrid
Den hybride Honda’en kom ind på en plads lige under VW Golf, der er den foreløbige top i den nye Euro NCAP test. Fodgængertesten viser det hidtil bedste resultat. Men fremover udvider Euro NCAP testområdet på motorhjelmen, så der måles længere ud i siderne. Piskesmældtesten var lige netop til et grønt (optimalt) resultat, mens Honda nu skal til at kigge på, hvordan den nye og skrappere pæletest kan klares uden et så dårligt resultat som Honda Insight viser (brun markering)
Konklusion: Der er plads til forbedring i pæletesten
.

 


Kia Sorento 2009
     

Kia Sorento 2009
Kia, som for ikke så lang tid siden var langt tilbage med hensyn til at klare Euro NCAP-testen tilfredsstillende, er nu blandt de bedste.  Sorrento kan, som en af de få, fremvise grøn markering i piskesmældtesten samt gode resultater i de andre tests. Det er usædvanligt at se gul markering af det meste af føreren Ikke helt i top, men heller ikke dårlig. Et mindre pointtab her skyldes at ratstamme og tændingslås skønnes at kunne give skader, afhængig af førerens størrelse. Fodgængertesten var halvdårlig.
Konklusion: Et absolut pænt resultat



Renault Grand Scénic 
    

Renault Grand Scenic

Hele 99% i aktiv sikkerhed skyldes, at Scénic udover den sædvanlige ESC og selehuskere har en justérbar fartbegrænser, der modvirker hastighedsoverskridelser.
Der var kritik for ikke a tydelig nok advarsel om status for passagersidens deaktivérbare airbag. Et signal, der er vigtigt, hvis der i forsædet sidder et barn i en bagudvendt autostol. Fodgængersikkerheden er dårlig  og forsædernes evne til at modvirke piskesmældtesten er kun middel.

Konklusion:
 Gennemsnittet for fører og forsædepassager er flot (91%)

 

 

 


Skoda Yeti 2009 
    

Skoda Yeti 2009 
Forvognen på den nye Skoda Yeti stammer fra Skoda Roomster og udseendet ligner  VW Tiguan. Med 1.545 kg er Yeti en tung bil. Fører-knæairbag og anti-piskesmæld hoved-støtter viser deres værd, men fodgænger-testen viste, at  måleområdet på fronthjelmen bør udvides til den fulde bredde.

Konklusion: Et pænt resultat, som Skoda godt kan være bekendt

  


Subaru Legacy  2009 
    


Subaru Legacy
Legacy er til fem stjerner, men ikke så god som seks af testens andre biler.
Strukturer i instrumentpanelet udgør en risiko for knæ og lårben. Piskesmæld testen nåede kun et middelt resultat.
I det gamle Euro NCAP system havde Legacy ikke opnået den femte stjerne, idet der i det gamle system var krav om minimum 13 point i såvel frontal- som sidetest. Det er en skam, at Euro NCAP har droppet dette "filter".
Konklusion: Fem stjerner ifølge matematikken, men ikke noget at prale af




Toyota Prius  2009 
    

Toyota Prius
Den nye Prius, tredje udgave, ligger karaktermæssigt højere end Toyota Avensis, som blev testet først på året, – men ikke i piskesmældtesten, hvor Avensis opnåede en grøn markering. Prius har ellers anti-piskesmæld hovedstøtter, men det er ikke altid, at der er vægt bag den betegnelse. Pæletesten var derimod pæn og knæairbaggen i førersiden viste sig at være effektiv. Selealarm også ved bagsædet og de generelt pæne resultater giver  Prius en tredjeplads blandt de indtil nu 27 testede biler.
Konklusion: Fint, at hybridbiler som Prius og Honda Insight kan vise, at hybridteknikken ingen negativ indflydelse har på sikkerheden.


VW Polo  2009 
    

VW Polo
Det er interessant at se, hvordan den mindre Polo kan leve op til konkurrencen med den større og dyrere VW Golf. Polo sælges bl. a. på, at den er velegnet for folk, der vil have en mindre bil uden at gå på kompromis med sikkerheden.
Polo klarede sig bestemt pænt, ikke mindst i frontaltesten. med 90%, hvor Golf dog fik 97% af de mulige point. Piskesmældtesten klarer Polo kun til et middel resultat. Polos ratstamme udgør desuden en mindre trussel mod førerens lårben.
Konklusion: Polo klarer sig fint, når man ser bort fra fodgængersikkerheden

------------------------------------------------

lni

Videre til 4. kvartal 2009   

     

 

www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk