Testfase: 4. kvartal 2010: 
  


  Sikkerbil.dk - bag stjernerne - 
på dansk  -        tilbage til forsiden: klik på flaget

Ford C-MAX og
Grand C-MAX









C-MAX







Grand C-MAX





 

 

 

Ford C-MAX blev af danske motorjournalister kåret til ”Årets bil i Danmark 2011” og heldigvis lever bilen op til tilliden. Den blev testet af Euro NCAP i såvel den almindelige udgave som den større Grand C-MAX, begge til fem stjerner, men hvor Grand C-MAX ligger på en 8. plads på årets scoreliste (se www.euroncap.dk) må den almindelige C-MAX nøjes med en 13. plads blandt de 28 testresultater.

Resultaterne adskiller sig primært i sidetesten og i pæletesten, hvor GRAND C-MAX er lydefri, mens den almindelige C-MAX kun er på det jævne i pæletesten på grund af for stor påvirkning af brystkassen.

I frontaltesten slipper både fører og forsædepassager i begge biler så godt fra testen, at Euro NCAPs kongstanke om, at bilens passagerer skal kunne gå ved egen hjælp fra en kollision som i testen, synes at kunne holde stik. Det er en langt højere ambition end EU har i den officielle godkendelsestest.

Piskesmældtesten klarer begge biler perfekt – kun én af dem er testet, da sæderne formentlig er ens.

Barnesikkerheden er god i begge biler, og når den almindelige C-MAX her klarer testen til 83 procent af det opnåelige, mens Grand C-MAX kun opnår 81 procent, skyldes det, at Grand C-MAX ikke havde en klar advarsel mod at transportere en barn i en bagudvendt autostol på forsædet uden først at frakoble passagerairbaggen.

Begge testbiler var slet ikke forsynet med denne frakoblingsmekanisme og ingen af de to biler har selehusker ved bagsædet.


Front

Side

Pæl

Bagfra

14,4

8,0

7,1

3,7

Maks

16

Maks.

8

Maks.

8

Maks.

4,0

Øverst Ford C-Max
nederst Ford Grand C-MAX

Front

Side

Pæl

Bagfra

15,5

8,0

7,4

3,7

Maks

16

Maks.

8

Maks.

8

Maks.

4,0

Vil man se bilernes passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne ,skal man se på skemaet herover.

.Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

 

Ford C-MAX:

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

92

83

50

71

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.


 

Grafikkerne er meget ens for de to C-MAX'er.  Når Den almindelige C-MAX er orange i brystområdet efter pæletesten, skal det nævnes, at værdierne ikke ligger ret langt fra gul markering.

Ford Grand C-MAX


Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

96

81

50

71

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.



Frontaltest ved 64 km/t. Ford C- MAX

Begge biler klarede frontaltesten flot, og på grafikkerne kan man se, at det også gælder det kritiske benområde

 

 

Pæletesten er en barsk omgang og allerede efter fem millisekunder skal hovedbeskyttelsesairbaggen være klar. Se hvor dramatisk det ser ud på videorne. Det er i virkeligheden mirakuløst, at teknikken kan bringes til at virke. Den test, der her vises, klarede C-MAX ikke lige så godt som GFrand C-MAX

 

 

Begge C-Max'er fik flotte karakterer med hensyn til barnesikkerhed. Billedet her er fra den almindelige C-MAX og viser det 1,5 år barnedukke i en bagudvendt autostol

 

 

 

 

 

 

Frontaltest   Ford Grand C- MAX

 


 



Det fremgår ikke af kabinen på de to biler, at de netop har været sendt med 64 km/t mod en barriere


 


Med 3,7 point ud af fire mulige er forsæde-passagererne sikret optimalt mod piske-smældskader. Der er anvendt samme test-resultat til begge biler.

 

Piskesmældtesten foregår med bilens førersæde placeret på en slæde, så testen kan gentages tre gange med forskellig hastighed uden at det koster en ny bil hver gang.

 

 

                    

 

Samtlige testede biler i 2010

 

 

Total

 score.

Maks. er 100%



1

BMW 5

2

Alfa Romeo Guiletta

3

Honda CR-Z el-hybrid

4

Suzuki Swift

5 Kia Sportage
6 Toyota Verso
7

Kia Venga (gentest)

8 Ford Grand C-MAX
9

BMW X1 rekalkuleret

10

Hyundai iX35

11 VW Sharan /
Seat Alhambra
12

Citroën C4

13 Ford C- MAX
14 Opel Meriva
15 Audi A1
16

Mercedes E- rekalk.

16 VW Passat
18 Mini Countryman
19

Mercedes GLK, rekalk.

   
 

20 Nissan Micra
21

Nissan Cube

22

Kia Venga (1.ste)

23 VW Amarok
24

Seat Exeo

25

Mazda CX-7

26 Jaguar XF
   
 

27 Citroën Nemo Kombi
   
 

28 Landwind CV-9

 

 


Se video  C-MAX 

 

Se video Grand C-MAX

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 

 

          www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk