Euro NCAP Testfase: 4. kvartal 2010: 


  Sikkerbil.dk - bag stjernerne - 
på dansk  -        tilbage til forsiden: klik på flaget

Kia Venga (gentest)

Kia Venga har allerede et Euro NCAP resultat i år – det blev offentliggjort i marts og her blev det kun til fire stjerner.  Sikkerhedsselen i førersiden var i fare for at blive skåret igennem af et sædebeslag og ”de farvede mænd” fra grafikken så bestemt ikke pæne ud med brune og orange farver.
Det er nu blevet væsentligt bedre.
Ikke alene ligger Venga nu pænt højt på karakterskalaen, men den er den eneste i denne testomgang, der uden videre vil kunne bruge karakteren i 2012, idet den som den eneste opfylder minimumskravene for 2012 i hver af de fire ”Euro NCAP bokse”: voksensikkerhed, børnesikkerhed, fodgængersikkerhed, aktiv sikkerhed samt i totalscoren.

Kia har nu, udover at have elimineret  selefejlen, reduceret en række svagheder, især i frontaltesten. Venga havde en tendens til at foretage en roterende bevægelse under frontalkollissionen. Det er nu imødegået med en ændret struktur i fronten.

Kombinationen af sikkerhedssele og airbags er blevet bedre afstemt, hvilket har reduceret kraftpåvirkningen på bryst og  lårben.  Bagsædet er blevet ændret en smule for at forbedre den positive effekt fra børnenes autostole. I årets første Venga-test ramte hovedet på den 3-årige barnedukke bilens bageste hjørnestole under tilbageslaget fra frontaltesten. Det skete ikke denne gang. Euro NCAP gav anerkendende point for den måde, som Kia advarer og oplyser om passager-airbaggens status og dens mulige risiko for børn på forsædet i en bagudvendt autostol.

Fodgængersikkerheden er ikke optimal, men ikke så ringe set i relation til hvad markedet ellers byder på, især er den kritiske overgang fra den lodrette køler til den vandrette motorhjelm forholdsvis pænt håndteret.
Piskesmældtesten er i top, 3,4 point ud af 4,0 mulige.

Tilbage står nu at få afklaret, hvilke Kia Venga’er, der er femstjernede og hvilke, der er af den hidtidige model, hvis de tidlige udgaver af den hidtidige model da overhovedet er kommet til Danmark. I skrivende stund er det ikke afklaret. Euro NCAP oplyser at skillepunktet er fra stelnummer (VIN-nummer)  TMAEG811LBJ042961, hvor det er de sidste seks cifre, man skal se på. Kia-importøren oplyser, at der findes usolgte, 4-stjernede Vengaer i Danmark. Ændringerne til den femstjernede type skete fra september 2010.

De femstjernede Vengaer bør falde op til 3.600 kr. i pris, nemlig statens fradrag i registreringsafgiften for fem Euro NCAP stjerner. Ved køb tilrådes det, at man får indføjet i slutsedlen, at den model man får leveret er den nye, femstjernede udgave.

Konklusion: Kia  skal have ros for omgående at reagere på Euro NCAPs kritik og for de nu pæne testværdier, der dog stadig kan blive bedre.

Front

Side

Pæl

Bagfra

13,5

8,0

7,2

3,4

Maks

16

Maks.

8

Maks.

8

Maks.

4,0

(Tallene herover er for den gentestede Venga)

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne ,skal man se på skemaet herover.

.Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest

.




Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

89

85

64

71

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herover  i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.

Grafikken med den røde ramme er fra testen i marts. Nederst ses grafikken for den gentestede Venga. Forskellen er tydelig og indbragte da også den femte stjerne, den måtte kigge langt efter ved årets start.

 

 


Ganske vist har Kia Venga nu fået fem stjerner, men vi havde gerne den den orange markering af brystet i såvel frontaltesten som pæletesten erstattet af i det mindste en gul markering.

Frontaltest ved 64 km/t

Kia Venga klarede frontaltesten i fin stil og selv om bilen hører til de mindre, yder den alligevel bedre beskyttelse af bene end mange konkurrenter

 

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten blev klaret i bedre stil end de fleste konkurrenter kan klare. Og ganske overraskende bdre end den almindelige, normalt ukomplicerede sidekollisionstest

 

Venga byder på god sikkerhed mod piskesmældskader ved f. eks. en bagendepåkørsel


Føreren er godt pakket ind i airbags, men kraftpåvirkningen på brystet var alligevel lidt for høj, ligesom iratstamme og tændingslås udgør et risikomoment for lårbenet.

Bagsædet er ændret på nogle punkter, idet den 3-årigs hoved ramte bageste hjørnestolpe i tilbageslaget fra frontalkollisionen. Se videoen fra den første test.

 

 

 

Samtlige testede biler i 2010

 

 

Total

 score.

Maks. er 100%



1

BMW 5

2

Alfa Romeo Guiletta

3

Honda CR-Z el-hybrid

4

Suzuki Swift

5 Kia Sportage
6 Toyota Verso
7

Kia Venga (gentest)

8 Ford Grand C-MAX
9

BMW X1 rekalkuleret

10

Hyundai iX35

11 VW Sharan /
Seat Alhambra
12

Citroën C4

13 Ford C- MAX
14 Opel Meriva
15 Audi A1
16

Mercedes E- rekalk.

16 VW Passat
18 Mini Countryman
19

Mercedes GLK, rekalk.

   
 

20 Nissan Micra
21

Nissan Cube

22

Kia Venga (1.ste)

23 VW Amarok
24

Seat Exeo

25

Mazda CX-7

26 Jaguar XF
   
 

27 Citroën Nemo Kombi
   
 
28 Landwind CV-9

 


 

 


Se video  (ny test) 

 

 

 

Se video fra første test:
HER

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 

                        www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk