Testfase: 4. kvartal 2010: 
 

  Sikkerbil.dk - bag stjernerne -  på dansk  -        tilbage til forsiden: klik på flaget

Opel Meriva

 

 

 

Merivas resultater ser rigtig gode ud, men er kun i årets sikkerhedsmæssige mellemklasse, hvilket dels skyldes et for dårligt resultat i pæletesten samt en kun middel fodgængertest.

Kabinen forblev helt stabil under frontaltesten og forreste hjørnestolpe rykkede sig kun tre millimeter bagud, hvilket er et flot resultat. Fodrummet forblev ligeledes helt intakt og beskyttelsen af førerens og forsædepassagerens ben var tæt på det maksimalt mulige.

Sidekollisionen fik maksimalt pointtal, mens pæletesten som nævnt viste en for svag beskyttelse af brystregionen. Denne test har bilfabrikanterne det stadig svært med, og det var jo egentlig også det, Euro NCAP ønskede, da pæletesten fra og med 2009 blev skærpet på dette område. Piskesmældtesten har Opel tidligere vist, at de har styr på. Det gælder også for Meriva, der her får en god placering som nummer 15 blandt de efterhånden 87 testede biler.

I barnetesten anbefaler Opel, ret usædvanligt, at man udover at anvende Isofix-stolens beslag og topstrop også anvender bagsædeselen ved fastgørelse af den fremadvendte autostol - i testen med en 3-årig barnedukke monteret. Man skal altså være opmærksom på, at det er denne fastgørelsesmetode, der ligger bag vurderingen af barnesikkerheden. Teststolen, der er valgt af General Motors, er deres egen GM/Britax  Duo plus Isofix . Den bagudvendte babystol er en GM/Britax Baby Safe Plus. 

Passagerairbaggen kan frakobles, men informationen omkring status for om airbaggen er slået til eller fra, er ikke tydelig nok. Det er derimod advarslen omkring børn i en bagudvendt autostol placeret foran passagerairbaggen.

Fodgængersikkerheden er god for et barn, men knap så god for en voksen, hvis hoved kan ramme et hårdt parti nedenfor frontruden.
Piskesmældtesten viste et fint resultat. En Opel Astra pryder da også førstepladsen i samtlige piskesmældtsts, der er udført af Euro NCAP siden december 2008.

Konklusion: Opel Meriva har en generel god sikkerhed, men det ville pynte, hvis Opel fik styr på de udsatte steder, som pæletesten afslørede.

 

Front

Side

Pæl

Bagfra

14,2

8,0

6,5

3,3

Maks

16

Maks.

8

Maks.

8

Maks.

4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne ,skal man se på skemaet herover.

.Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

 

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

89

77

55

86

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.

 


Den brune markering i pæletesten formår ikke at trække totalkarakteren ned i nærheden af de 75%, der er minimum for fem stjerner Minimum i voksenkarakteren er 80%, i barnekarakteren 75%, i fodgængertesten 40% og i aktiv sikkerhed 60%. Så det er komfortable fem stjerner, at Meriva har sikret sig.

Frontaltest ved 64 km/t

Frontaltesten viste et godt og stabilt karrosseri, der klarede påvirkningerne så godt, at den forreste hjørnestolpe i kollisionssiden (førersiden) kun rykkede 3 millimeter bagud.

 

 

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten satte en grim brun plet på Merivas testgrafik, idet påvirkningen på førerens bryst var for stor. Sieairbags og hovedbeskyttende airbags er ekstraudstyr, men er på så mange af fabrikkens Merivaer, at det blev accepteret at teste bilen med dette udstyr. Under testen var det airbagtypen, der kommer op nedefra lige ud for føreren, der blev anvendt, ikke ægte gardinairbags.

 

 

Piskesmældtesten er i det grønne felt., hvilket viser, at bilens forsæder og hovedstøtter er godt rustet til at håndtere en bagendekollision.


Opel anbefaler en usædvanlig måde at installere autostol på, nem at have en Isofix-stol, der samtidig fastgøres med topstrop samt bilens sikkerhedsseler. Denne metode blev derfor anvendt i Euro NCAP-testen og er grundlag for det i øvrigt udmærkede resultat

 

 

 

Samtlige testede biler i 2010

 

 

Total

 score.

Maks. er 100%



1

BMW 5

2

Alfa Romeo Guiletta

3

Honda CR-Z el-hybrid

4

Suzuki Swift

5 Kia Sportage
6 Toyota Verso
7

Kia Venga (gentest)

8 Ford Grand C-MAX
9

BMW X1 rekalkuleret

10

Hyundai iX35

11 VW Sharan /
Seat Alhambra
12

Citroën C4

13 Ford C- MAX
14 Opel Meriva
15 Audi A1
16

Mercedes E- rekalk.

16 VW Passat
18 Mini Countryman
19

Mercedes GLK, rekalk.

   
 

20 Nissan Micra
21

Nissan Cube

22

Kia Venga (1.ste)

23 VW Amarok
24

Seat Exeo

25

Mazda CX-7

26 Jaguar XF
   
 

27 Citroën Nemo Kombi
   
 

28 Landwind CV-9

 

 



Se video  (ny test) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

                       www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk