Testfase: 4. kvartal 2010: 
 


  Sikkerbil.dk - bag stjernerne - 
på dansk  -        tilbage til forsiden: klik på flaget

VW Passat

 

 


 

 

Der er her tale om ”den nye VW Passat”, men den er altså ikke mere ny, end at Euro NCAP har valgt blot at overføre resultaterne fra 2005, når det gælder frontal, sidetest og pæletest.

Pæletesten er ganske vist ny siden 2009, men de målinger, der nu bruges, har hele tiden været tilstede, de blev blot ikke brugt i den gamle Euro NCAP test op til slutningen af 2008.

Piskesmældtesten er ny, den kom først til i december 2008, og den klarer Passat som en mis.

På trods af sin ældre konstruktion klarer ”den nye” Passat sig flot. De fem stjerner er velfortjent, og når Passat kun ligger på en 16.plads i årets Euro NCAP høst, skyldes det fodgængertesten.  Den vigtige frontaltest giver (og gav i 2005)14 point ud af 16 mulige.Testdukkerne viste, at deer god beskyttelse af knæ og lårben, men ratstammen synes at udgøre en risiko for nogen, der ikke præcis har testdukkernes statur og siddestilling.

Barnetesten gav gode resultater i den dynamiske del, altså i selve crashtesten. Advarslen om passagerairbaggen er koblet til eller fra, gav derimod anledning til kritik.

Konklusion: Det nu foretagne facelift er sikkerhedsmæssigt af kosmetisk art og de gamle karakterer fastholdes, men Passat klarer stadig en rigtig fin placering i Euro NCAP

 

Front

Side

Pæl

Bagfra

14,0

8,0

7,3

3,3

Maks

16

Maks.

8

Maks.

8

Maks.

4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne ,skal man se på skemaet herover.

.Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.



 

 

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

91

77

54

71

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herover  i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.


Crashtestdataerne blev taget direkte over fra den i 2005 nye VW Passat. Det, der i dag er den nye Passat, er altså blot at regne for et facelift. Men man kan ud af resultaterne se, at VW blot har været så langt fremme på området, at konstruktionen stadig er bæredygtig selv under Euro NCAPs nye, skærpede krav. De fem stjerner vil dog kun kunne holde indtil VW måtte ønske at markere Passat med med TEST 2012 mærket - herfra vil uændret fodgængersikkerhed blokere for fem stjerner.  Så inden da må VW fyre op under computerne.
Som det ses på den gamle grafik herunder, var der ingen separat pæletest markeret i 2005 på anden måde, end at sidekollisisions-figuren fik en grøn stjerne bag hovedet hvis den dengang mere beskedne pæletest var bestået. Det var kun hovedet, der blev målt.

    .

Frontaltest ved 64 km/t

Testdukkerne viste, at deer god beskyttelse af knæ og lårben, men ratstammen synes at udgøre en risiko for nogen, der ikke præcis har testdukkernes statur og siddestilling..

 

 

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten fandtes også i 2005, men de data, der i dag har ført til en alvorlig skærpelse af pæletesten, blev ikke brugt dengang. Men de har hele tiden været tilstede, så resultatet uden videre har kunnet nyberegnes.

 

Piskesmældtesten fandtes ikke i 2005, i hvert fald ikke under hensyntagen til den metode, Euro NCAP bruger i dag. Så den er ny og viser et rigtig flot resultat i den bedste ende af karakterskalaen.

 


Barnetesten gav gode resultater i den dynamiske del, altså i selve crashtesten. Advarslen om passagerairbaggen er koblet til eller fra, gav derimod anledning til kritik.

 

 

 

Samtlige testede biler i 2010

 

Total

 score.

Maks. er 100%



1

BMW 5

2

Alfa Romeo Guiletta

3

Honda CR-Z el-hybrid

4

Suzuki Swift

5 Kia Sportage
6 Toyota Verso
7

Kia Venga (gentest)

8 Ford Grand C-MAX
9

BMW X1 rekalkuleret

10

Hyundai iX35

11 VW Sharan /
Seat Alhambra
12

Citroën C4

13 Ford C- MAX
14 Opel Meriva
15 Audi A1
16

Mercedes E- rekalk.

16 VW Passat
18 Mini Countryman
19

Mercedes GLK, rekalk.

   
 

20 Nissan Micra
21

Nissan Cube

22

Kia Venga (1.ste)

23 VW Amarok
24

Seat Exeo

25

Mazda CX-7

26 Jaguar XF
   
 

27 Citroën Nemo Kombi
   
 

28 Landwind CV-9

 

 



Se video  (ny test) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

                        www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk