Testfase: 4. kvartal 2010: 
  


  Sikkerbil.dk - bag stjernerne - 
på dansk  -        tilbage til forsiden: klik på flaget

Nissan Micra

 

Man kan undre sig over, at Nissan har valgt at spare en enkel selehusker i passagersiden med det forudsigelige resultat, at bilen så ikke vil kunne opnå fem stjerner i Euro NCAP testen.

Det er ren matematik, idet spærregrænsen for fem stjerner i ”aktiv sikkerhed” er 60 procent og med kun et ud af tre mulige point for selehuskere, kan resultatet kun blive 57 procent.

Eneste mulighed for alligevel at kunne opnå den femte stjerne er ved som standard at montere en justerbar fartbegrænser, godkendt af Euro NCAP, som man f. eks. har gjort det i den lille Nissan Cube, som samtidig har to selehuskere.

Det er de europæiske bilklubber, der under paraplyorganisationen FIA, har peget på, at det som led i bilklubbernes årlige ”kontingent” for medlemskab af Euro NCAP, kunne være en idé at teste den nye Micra.  Ikke mindst i et land som Danmark, hvor en høj registreringsafgift automatisk gør de små og i relation til markedet, billige biler særlig interessante. Går sikkerhed og økonomi i spænd?

Ser man bort fra den manglende selehusker og den deraf følgende manglende femte stjerne, ligger Micra acceptabelt på alle punkter, meget lig Mini Countryman, men med en dårligere, om end acceptabel piskesmældtest.

Kabinen forblev stabil under frontaltesten, men som typisk for de mindre biler, kan der være problemer i området omkring instrumentpanelet, alt efter fører og forsædepassagers størrelse og siddestilling. Sidetesten viste en uventet påvirkning af kroppen, hvilket gav et  pointfradrag, der på grafikken var lige ved at ændre farven fra gul til orange. Men ikke noget alvorligt. Pæletesten viste en ikke helt tilfredsstillende påvirkning i brysthøjde, men det er Micra ikke alene om.

Barnetesten forløb godt. Passagerairbaggen kan frakobles, men risikoen ved ikke at frakoble den med et bagudvendt barn i passagersædet er ikke markeret godt nok.

Fodgængertesten viste pæn sikkerhed for et barn, men mindre sikkerhed for en voksen, der især ved en utilsigtet kontakt med en lille bil, nemt rammer hovedet imod  området omkring vindspejlet.

Konklusion: Fire stjerner, men ikke så ringe endda, hvis forsædepassageren ellers husker at spænde selen uden at skulle påmindes om det ved hjælp af en selehusker

 

Front

Side

Pæl

Piskesmæld

12,7

7,7

7,1

2,7

Maks

16

Maks.

8

Maks.

8

Maks.

4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne ,skal man se på skemaet herover.

.Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

 

Nissan Micra 2010

Sikkerhedsudstyr:

Selestrammere ved forsæderne
Selekraftbegrænsere ved forsæderne
Fører airbag
Passagerairbag ved forsæde
Side airbag (kroppen)
Side airbag (hoved)
Selehusker kun ved førersæde

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

84

79

58

57

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%. En manglende selehusker i forreste passagersæde kostede en femte stjerne.


Frontaltesten fortæller til højre i farvekode, hvor grøn er bedst og rød dårligst, at Micra som så mange andre mindre biler, kan have problemer i benområdet, her lårben og bækken. Det gælder for såvel fører som for en eventuel forsædepassager. Det er strukturer omkring instrumentpanelet, der er synderen og som skaber risiko for folk i forskellige størrelser og for dem, der ikke sidder optimalt i sædet.
Pæletesten viser på samme måde lidt for kraftige påvirkninger, her af brystkassen

Frontaltest ved 64 km/t

Micra holdt faconen pænt som den skulle og førerairbaggen var efter fem millisekunder klar til at tage imod førerens, der kastes fremad i kollisionsøjeblikket og så helst, som det sker her,  skal lande i en fuldt oppustet airbag og ikke mødes med en airbag, der ved over 200 km/t er på vej ud af ratnavet.

 

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten efslørede i brystområdet, men ikke alvorlige problemer.

 

 

 

 

Piskesmældtesten endte i mellemområdet sammen med halvdelen af de hidtil testede biler. 

 


Børnene sad godt beskyttet i de af Nissan valgte autostole: Fair GO/1 med isofix til det mindste barn (bagudvendt) og Römer Duo Plus, Isofix med topstrop til 3-års dukken i forgrunden

 

 

Knæ og lårben er tæt på instrumentpanelet i den lille bil og det ses på testresultatet

 

Samtlige testede biler i 2010

 

 

Total

 score.

Nummer:



1

BMW 5

2

Alfa Romeo Guiletta

3

Honda CR-Z el-hybrid

4

Suzuki Swift

5 Kia Sportage
6 Toyota Verso
7

Kia Venga (gentest)

8 Ford Grand C-MAX
9

BMW X1 rekalkuleret

10

Hyundai iX35

11 VW Sharan /
Seat Alhambra
12

Citroën C4

13 Ford C- MAX
14 Opel Meriva
15 Audi A1
16

Mercedes E- rekalk.

16 VW Passat
18 Mini Countryman
19

Mercedes GLK, rekalk.

   
 

20 Nissan Micra
21

Nissan Cube

22

Kia Venga (1.ste)

23 VW Amarok
24

Seat Exeo

25

Mazda CX-7

26 Jaguar XF
   
 

27 Citroën Nemo Kombi
   
 

28 Landwind CV-9

 

 

 



Se video   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Tilbage til testens forside

                        www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk