Testfase: 4. kvartal 2010: 
 


  Sikkerbil.dk - bag stjernerne - 
på dansk  -        tilbage til forsiden: klik på flaget

 VW Amarok pickup

VW Amarok er en helt ny, argentinsk produceret, pickup-model, der i Danmark ikke kan anvendes til transport af børn, med mindre den registreres på hvide nummerplader eller som sen såkaldt mandskabsvogn. Og "mandskab" sidder ikke i barnestole.
Amarok får kun fire stjerner. Alene på grund af nærighed med selehuskere er de fire stjerner en realitet. Med kun fire point ud af de maksimalt syv mulige i denne test, kan det højst blive til 57 procent, og dermed under minimumskravet for fem stjerner: 60 procent.

I en dyr bil som Amarok kunne miseren have været afhjulpet med en justerbar fartbegrænser, men det har Amarok heller ikke. Så summa summarum er fire stjerner.
Et andet kritikpunkt er et rundt nul i pæletestens afsnit om brystbeskyttelse. Det skyldes normalt manglende tilstedeværelse af sideairbags og hovedbeskyttende airbags. Amarok har dem, men bilen i sig selv udsætter forsædepassagererne for påvirkninger, der er uforenelige med menneskekroppen. Så airbags eller ej: Nul point i brystbeskyttelse ved en sidekollision, men så ok for de tre andre områder: Hoved, underliv og bækken.

Piskesmældtesten  er på det jævne, men ikke langt fra en grøn markering.

Fodgængertesten er bestemt heller ikke en ny VW værdig, men det hænger sammen med bilens aggressive design, hvilket harmonerer med, at en nogenlunde tilsvarende Mercedes GLK får samme 47 procent-point i fodgængertesten.  Amarok vil skade et barn mest på grund af den høje front.

Barnetesten for børn i bilen giver samme resultat som den lille, tidligere testede Nissan Cube – vel egentlig ikke det, man venter af en bil som Amarok.

Konklusion: Umiddelbart virker VW Amarok som en unyttig bil til persontransport, men det bliver næppe heller det den vil skulle bruges til i Danmark, når vi ser den til foråret..

 

Front

Side

Pæl

Bagfra

14,0

8,0

6,0

2,8

Maks

16

Maks.

8

Maks.

8

Maks.

4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne ,skal man se på skemaet herover.

.Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

 

 

 

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

86

64

47

57

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herover  i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.


VW Amarok er en pickup og bør vel egentlig også sammenlignes med andre pickups. Men dem er der ikke testet så mange af, nærmest kommer nok Mitsubishi L200. Den fik fuldt hus, 16 point dengang, i sidekollisionstesten, men kun 9,4 point i frontaltesten, hvor Amarok får 14 point. Så i pickup-selskabet er Amanok en rimelig sikker bil. Der er bare lige den grimme, røde markering i brystområdet. I det gamle Euro NCAP-system fra før 2009, blev Mitsubishi L200 er testet til fire stjerner, her ville VW Amarok have fået fem.

 

Frontaltest ved 64 km/t

Kabinen holdt til kollisionskræfterne og der blev registreret en god beskyttelse af benene fra fod til hofte. Hvilket gælder for ombordværende af forskellig statur og med forskellig måde at sidde på..

 

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten viste en altfor høj indtrykning af førerens brystkasse og det skete på en måde, der medførte et rundt nul og dermed en rød markering på grafikken.

 

Piskesmældtesten er på det jævne, men i den bedre ende af det jævne

 

 


I Danmark er pickups ikke så almindelige som personbiler. Bagsædet vil normalt kun kunne bruges, hvis bilen indregistreres som mandskabsvogn. Som pickup på gule plader kan der blive brug for forsædet til transport af et barn i en bagudvendt autostol. Airbaggen kan aktiveres, så det er lovligt, men det fremgår ikke tilstrækkeligt tydeligt om airbaggen er koblet til eller fra

 

Samtlige testede biler i 2010

 

Total

 score.

Maks. er 100%



1

BMW 5

2

Alfa Romeo Guiletta

3

Honda CR-Z el-hybrid

4

Suzuki Swift

5 Kia Sportage
6 Toyota Verso
7

Kia Venga (gentest)

8 Ford Grand C-MAX
9

BMW X1 rekalkuleret

10

Hyundai iX35

11 VW Sharan /
Seat Alhambra
12

Citroën C4

13 Ford C- MAX
14 Opel Meriva
15 Audi A1
16

Mercedes E- rekalk.

16 VW Passat
18 Mini Countryman
19

Mercedes GLK, rekalk.

   
 

20 Nissan Micra
21

Nissan Cube

22

Kia Venga (1.ste)

23 VW Amarok
24

Seat Exeo

25

Mazda CX-7

26 Jaguar XF
   
 

27 Citroën Nemo Kombi
   
 

28 Landwind CV-9

 

 



Se video  (ny test) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside

                               www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk