Testfase: 4. kvartal 2010: 


  Sikkerbil.dk - bag stjernerne - 
på dansk  -        tilbage til forsiden: klik på flaget

VW Sharan 
- testen gælder også søstermodellen
                                         Seat Alhambra

 

 

 

Testresultaterne for den nye VW Sharan er af Euro NCAP også accepteret som gældende for tvillingemodellen Seat Alhambra, og her er tale om to usædvanlig sikre bilmodeller. Når de ikke får den placering i hierarkiet, som man kunne synes, at de fortjente, skyldes det en dårlig fodgængertest. En selehusker på bagsædet havde kunnet pynte på karakteren for aktiv sikkerhed, den lille ramme på grafikken.

Det er da også det, som Euro NCAP har som mål: At tvinge bilfabrikkerne til at skabe biler, der ikke kun beskytter køberne og brugerne, men også tager hensyn til medtrafikanter, der måtte være så uheldige med eller uden egen skyld at komme i vejen for bilen.

VW Sharan er ganske tæt på frontaltestens maksimalkarakter. Den er opnået  i sidekollissionstesten og selv i pæletesten, som ellers giver bilfabrikanterne grå hår i hovedet, klarer Sharan/Alhambra sig uden problemer.

Piskesmældtesten sætter de to biler ind på en femteplads blandt alle de hidtil piskesmæld-testede biler. Udstyrsmæssigt er der kun selehuskere ved forsæderne- spares hvor der spares kan.

Barnetesten gav et minus for en uklar markering af om passagerairbaggen er koblet til eller fra. Den samme kritik rammer en for dårlig placeret og ikke permanent placeret advarsel om faren ved at placere et mindre barn i en bagudvendt autostol, hvis airbaggen ikke er frakoblet.

Konklusion: Ud fra et egoistisk synspunkt som fører af bilen, er VW Sharan sikkerhedsmæssigt højt placeret. Ser man også på medtrafikanternes ve og vel, bliver resultatet kun middel

 

Front

Side

Pæl

Bagfra

15,4

8,0

7,5

3,6

Maks

16

Maks.

8

Maks.

8

Maks.

4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne ,skal man se på skemaet herover.

.Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

 

 

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

84

83

63

71

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.

 


Det grafiske billede af VW Sharans sikkerhed, fortæller bedre end mange ord om bilernes kvalitet på det sikkerhedsmæssige område. Øjet falder dog også på de 54% i fodgængertesten, det er ikke godt nok samt på de 71% i aktiv sikkerhed. En selehusker på bagsædet havde løftet totalen op på 86%.

Frontaltest ved 64 km/t

Karrosseriet holdt sig så stabilt under frontalkollissionen, at forreste hjørnestolpe i kollisionssiden kun rykkede 2 mm bagud. Ligesom Kia Sportage. Den stabile kabine og godt ingeniørarbejde omkring førerpladsen, medfører den flotte, grønne markering, man kan se på grafikken.

 

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletestenblev klaret absolut tilfredsstillende.

 

Piskesmældtesten er med sine 3,6 point ud af 4,0 mulige, upåklagelig.


Barnetesten gav gode resultater i den dynamiske del, altså i selve crashtesten. Advarslen om passagerairbaggen er koblet til eller fra, gav derimod anledning til kritik. Med større børn eller voksne på bagsædet ville have været passende om bilen havde haft selehusker også her.

 

Samtlige testede biler i 2010

 

Total

 score.

Maks. er 100%



1

BMW 5

2

Alfa Romeo Guiletta

3

Honda CR-Z el-hybrid

4

Suzuki Swift

5 Kia Sportage
6 Toyota Verso
7

Kia Venga (gentest)

8 Ford Grand C-MAX
9

BMW X1 rekalkuleret

10

Hyundai iX35

11 VW Sharan /
Seat Alhambra
12

Citroën C4

13 Ford C- MAX
14 Opel Meriva
15 Audi A1
16

Mercedes E- rekalk.

16 VW Passat
18 Mini Countryman
19

Mercedes GLK, rekalk.

   
 

20 Nissan Micra
21

Nissan Cube

22

Kia Venga (1.ste)

23 VW Amarok
24

Seat Exeo

25

Mazda CX-7

26 Jaguar XF
   
 

27 Citroën Nemo Kombi
   
 

28 Landwind CV-9

 

 


 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 

                       www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk