Test: 1. kvartal 2011: 

  Sikkerbil.dk - bag stjernerne -  på dansk  -        tilbage til forsiden: klik på flaget

 

Dacia Duster - vi ser den

(heldigvis) ikke i Danmark

 

Danske bilister vil nok ikke få brug for Euro NCAPs testresultatet, men det er alligevel interessant at følge status for andre bilmærker end de gængse.

Dacia Duster er en rumæsk Renault, og som sådan har den i over 25 år spøgt i kulissen med forældede Renault-modeller til lavpris. Nu er mærket blevet opgraderet til at komme med egne modeller, som denne 4x4 offroader. Men der er ikke så meget at råbe hurra for, at det vil være et savn, at Renault i Danmark ikke hjemtager den her testede Dacia Duster.

Tre stjerner er rigtig dårligt. De baseres på generelt lave karakterer og aktiv sikkerhed samt fodgængersikkerhed er helt i bund. Manglende ESC trækker den helt ned på området "aktiv sikkerhed" og fodgængertesten er den dårligste, der endnu er set i Euro NCAP siden 2009 nye vurderingssystem

 

Sikkerheden for voksne på forsæderne er ikke det værste vi har set, men resultatet ligger lavt.  Kabinen forblev stabil, men bagageklappen sprang op under frontaltesten.. Det "belønnes" negativt. Belastningen på brystregionen på såvel fører som forsædepassager var for høj. Der optrådte ikke tegn på benskader, men det var tydeligt, at strukturer i førersiden udgør en risiko forpassagererne, alt efter personens størrelse og siddestilling bag rattet.

Sidekollisionen blev klaret pænt, mens pæletesten viste, at der kan optræde for høj belastning i brysthøjde.

Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 2,49 point ud af 4,0 muligede, er vel, hvad man kan forvente af denne lavpriskonstruktion.
(Se bilens placering blandt samtlige piskesmældtestsHER )

 

Barnesikkerheden, hvor den vurderes ved påvirkningerne af et 1,5 år gammelt "barn" samt ved påvirkningerne af en 3-årig barnedukke, viste gode resultater. Passagerairbaggen kan frakobles, så man legalt kan køre med et barn i en bagudvendt autostol på forsædet. Men informationen vedrørende frakoblingens status var ikke klar nok. Det samme gjalt advarslen mod at køre med barnet bagudvendt uden frakobling, den var ikke tydelig nok.

 

Fodgængersikkerheden er noget af det ringeste, vi har set. Se blot på alle grafikkens røde markeringer. Såvel et barn som en voksen vil slå sig unødigt slemt ved en personpåkørsel.

 

Den aktiv sikkerhed  kunne byde på ESC som en mulighed, men systemet levede ikke op til, hvad man forventer af ESC og blev derfor ikke yderligere bedømt.

Selehusker også i passagersiden ventes at blive standard i næsten alle solgte Duster, så bilen fik kredit for dette udstyr.

Front

Side

Pæl

Piskesmæld

11,5

7,2

6,0

2,49

Maks

16

Maks.

8

Maks.

8

Maks.

4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne ,skal man se på skemaet herover.

Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

 

Lille offroader-4x4

Egenvægt: 1180 kg
Sikkerhedsudstyr:

Frontairbags
Sideairbags (kroppen)

Hovedbeskyttende sideairbags
Selekraftbegrænser

Seleforstrammere

2 selehuskere

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

74

78

28

29

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%. En manglende selehusker i forreste passagersæde kostede en femte stjerne.


Vores konklusion:  


 

Frontaltest ved 64 km/t

 

Dacia Duster holdt fint til frontaltesten, men fører og forsædepassager er i risikozonen alt efter statur og placering på forsæderne.

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pælen trængte langt ind i bilen og klemte for kraftigt på førerens brystparti.

 

Piskesmældtesten afslørede kun jævne evner i temaet piskesmældtest


Benområdet er godt beskyttet på nær området omkring førerens lårben.

Børnesikkerheden er god i Duster

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

          www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk