Test: 1. kvartal 2011: 

  Sikkerbil.dk - bag stjernerne -  på dansk  -        tilbage til forsiden: klik på flaget

Hyundai Ix20
-har fået overført resultatet direkte fra søstermodellen Kia Venga
(2010)    

 

 


 For få år siden skulle man passe på de koreanske biler Nu har de koreanske bilfabrikanter lært lektien og er strøget til tops, ikke mindst på grund af Euro NCAPs pres.

Hyundai Ix20 er på nær navnet, identisk med Kia Venga. De produceres af samme koncern i Korea. Så hvilken model, man vil købe er ligegyldigt, hvor det drejer sig om sikkerheden. Hyundai Ix20 har også selehusker på bagsædet, det er den eneste forskel vi kan få øje på.
Euro NCAP fandt det da heller ikke nødvendigt at ofre et par millioner kroner på et resultat, som var givet på forhånd. Der kan være forskel på forhandlerorganisationerne, garantier mv- og så selvfølgelig designet.

Slutkarakteren for de to biler er så god, at de allerede nu lever op tilEuro NCAPs 2012-krav til en femstjernet bil i hver af de fire ”Euro NCAP bokse”: voksensikkerhed, børnesikkerhed, fodgængersikkerhed, aktiv sikkerhed samt i totalscoren.

 

Piskesmældtesten, der hører under voksensikkerhed,  er i top, 3,4 point ud af 4,0 mulige.

 

Barnetesten rangerer blandt de bedste i såvel frontaltest som sidetest. Passagerairbaggen kan kobles fra og til, og føreren får god information om status på airbagstatus. ligeom advarselsmærkater mod at placere et lille barn i en bagudvendt autostol i forreste passagersæde uden at frakoble airbaggen, er tydeligt og velplaceret.

Bagsædet er blevet ændret en smule siden den første Kia Venga test for at forbedre den positive effekt fra børnenes autostole. I den allerførste Venga-test ramte hovedet på den 3-årige barnedukke bilens bageste hjørnestole under tilbageslaget fra frontaltesten. Det skete ikke de følgende to gange.

 

Fodgængersikkerheden er ikke optimal, men ikke så ringe set i relation til hvad markedet ellers byder på, især er den kritiske overgang fra den lodrette køler til den vandrette motorhjelm forholdsvis pænt håndteret. Børn får bedre beskyttelse end voksne ved en påkørsel.

Aktiv sikkerhed klarer Hyundai Ix20 tilfredsstillende, idet langt de fleste modelvarianter har ESC og opfylder 2011-kravet, der er på 95% af modeludvalget. Hyundai Ix20 har selehuskere ved såvel forsæder som bagsæde, men den "snydes" for et point for bagsædeselen idet Kia Venga ikke har det. Og den danner som nævnt basis for begge bilers resultat. Det betyder da heller ikke noget for resultatet, da begge biler ligger komfortabelt

 

Vores konklusion: For få år siden skulle man passe på de koreanske biler Nu har de koreanske bilfabrikanter lært lektien og er strøget til tops, ikke mindst på grund af Euro NCAPs pres.

 

Front

Side

Pæl

Bagfra

13,5

8,0

7,2

3,4

Maks

16

Maks.

8

Maks.

8

Maks.

4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne ,skal man se på skemaet herover.

.Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

 

 

Lille MPV

Egenvægt: 1220 kg
Sikkerhedsudstyr:
ESC

Frontairbags
Sideairbags (kroppen)

Hovedbeskyttende sideairbags
Selekraftbegrænser

Seleforstrammere

3 selehuskere (kun to giver point)

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

89

85

64

71

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%. En manglende selehusker i forreste passagersæde kostede en femte stjerne.


Grafikken er ens
for Hyundai Ix20 og Kia Venga fra dens seneste test i november 2010..Der findes en tidligere test af Venga, fra starten af 2010, hvor bilen kun bfik fire stjerner. Hyundai-udgaven er en kopi af den seneste, femstjernede Venga-test.


Frontaltest ved 64 km/t

Kia Venga - og dermed også Hyundai Ix20, klarede frontaltesten i fin stil og selv om bilen hører til de mindre, yder den alligevel bedre beskyttelse af benene end mange konkurrenter

 

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten blev klaret i bedre stil end de fleste konkurrenter kan klare. Og ganske overraskende bdre end den almindelige, normalt ukomplicerede sidekollisionstest

 

Hyundai ix20  byder på god sikkerhed mod piskesmældskader ved f. eks. en bagendepåkørsel


Føreren er godt pakket ind i airbags, men kraftpåvirkningen på brystet var alligevel

lidt for høj, ligesom iratstamme og

tændingslås udgør et risikomoment for lårbenet.


Bagsædet er ændret på nogle punkter, idet

den 3-årigs hoved ramte bageste hjørnestolpe i tilbageslaget fra frontalkollisionen. Se videoen

fra den første test.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
klik på billede
(videoen viser
Kia Venga)
 

                                          www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk