Test: 1. kvartal 2011: 

  Sikkerbil.dk - bag stjernerne -  på dansk  -        tilbage til forsiden: klik på flaget

Mitsubishi i-MiEV fik en på tuden
- det samme gælder for søstermodellerne

 Citroën C-Zero og Peugeot iOn. Selve testen blev foretaget på i-MiEV.



Fabrikken har kunnet bygge en elbil, der kan tåle at blive påkørt uden at der slår stikflammer ud, mens frontalkollisionen sætter et spørgsmålstegn ved sikkerheden i denne, normalt testens vigtigste, disciplin. Uagtet, hvad ADAC er kommet frem til. Her fokuserede man på sikkerheden ved bagendepåkørsel, da det er her, batteriet ligger. 

Det skulle være så godt!.  I hvert fald at dømme efter den store, tyske automobilorganisation, ADAC. De tog nemlig forskud på i-MiEV & Co. for ganske kort tid siden. Det primære formål var, at undersøge hvordan en så lille 100% elbil med højspænding ombord, ville klare at blive smadret i en ulykke.

ADAC gik videre end Euro NCAP har gjort i en ny crashtest, idet Euro NCAPs såkaldte protokol ikke foreskriver en egentlig bagendetest, hvor bilen smadres.

Men ADAC gjorde det altså, som det sker i virkeligheden. Hvilket vil sige, at såvel elmotor som højspændingsbatteri blev smadret.

Euro NCAPs barnetest, sidetest, pæletest og fodgængertest blev ikke udført. Men det gjorde den kendte frontaltest, helt efter Euro NCAPs foreskrifter. Noget ADAC kender til, fordi de selv foretager disse tests for Euro NCAP.

Enegangen betyder desværre, at ADAC og Euro NCAP nu er mødt op med forskellige resultater af samme test.

ADAC roser den lille elbil, både for den måde de elektriske komponenter har reageret på, men også for god sikkerhed i frontaltesten.
Herefter får de tre, små søstre billedlig talt en på tuden af Euro NCAP, idet man i den helt aktuelle test, der offentliggøres onsdag den 23. februar, konstaterer, at nok klarede bilen testen, men havde hastigheden været højere, var bilen formentlig brudt sammen. 

ADAC gav ikke stjerner, men det gjorde Euro NCAP. Og mere end fire kunne det ikke blive til.

Skal man søge en forklaring på forskellen i de to ens tests,  skal man bemærke, at ADAC kun udtaler sig om selve testresultatet og ikke foretager videre spekulationer. Men farverne på grafikkerne fra henholdvis ADAC og Euro NCAP er dog heller ikke helt ens.

 Det er dog ikke unaturligt, at den lille bil tager alvorlig skade ved frontalkollisionen idet den vejer 1110 kg, hvilket er 300 kg mere end den lille benzinbil, der er den oprindelige basismodel.
Benzinbilen og elbilen vil slet ikke kunne sammenlignes i Euro NCAPs system, for grænsen for mulig sammenligning er plus/minus 150 kg.
Crashtestestingeniører peger i øvrigt på, at en manglende motor i motorrummet, som det er tilfældet i det aktuelle tilfælde, kan betyde, at bilen kan få det sværere i frontaltsten end en traditionel bil. Hvilket man dog må formode, at fabrikkens ingeniører har taget højde for.

Efter forlydender havde Mitsubishi ikke selv takseret i-MiEV til mere end fire stjerner, det er jo en over fem år gammel konstruktion..

 

Sådan lyder dommen fra Euro NCAP: .(Vil du se ADACs test, så klik HER )


Sikkerheden for voksne på forsæderne(direkte oversat): "En inspektion af i-MiEV efter frontaltesten viste, at adskillige strukturer havde nået grænsen for deres mulige belastning. Kabinen blev bedømt til at være ustabil ud fra den betragtning, at  bilen ikke ville kunne have klaret en højere testhastighed. Som en konsekvens heraf blev karakteren for førerens bryst straffet ved pointgivningen og kroppen fik prædikatet "marginal" (orange) - på grænsen af det acceptable.  Det meste af gulvet i fodrummet i førersiden blev alvorligt ødelagt, hvilket også medførte strafpoint og en orange markering af førerens fødder og ankler.
Strukturer i instrumentpanelet udgjorde en risiko for knæ- og lårbenskader på såvel fører som forsædepassager.

I sidekollisionen sprang døren i førersiden op, hvilket førte til strafpoint på trods af, at målingerne på dummyen ellers var tilfredsstillenbde.
I den strengere pæletest viste målingerne af sammentrykning af ribbenene imidlertid en dårlig beskyttelse af brystet. 
Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, blev klaret fint med 3,35 point ud af 4,0 mulige. (Se bilens placering  HER) .

Højspændingsbatteriet og det øvrige elektriske højspændingssystem, som driver bilen, viste ingen problemer. Batteriet var godt isoleret fra karrosseriet og blev ikke beskadiget under testen."

 

Barnesikkerheden, hvor den vurderes ved påvirkningerne af et 1,5 år gammelt "barn" samt ved påvirkningerne af en 3-årig barnedukke, viste gode resultater. Passagerairbaggen kan frakobles, så der kan køres med et barn i en bagudvendt autostol. Desværre er informationen til føreren omkring passagerairbaggens status ikke tilstrækkelig klar. En permanent monteret label advarer korrekt om faren ved at køre med et barn i en bagudvendt autostol uden først at have frakoblet airbaggen.

 

Fodgængersikkerheden omkring kofangerområdet gav maksimum point, mens de forreste hjørner af fronthjælmen ikke ydede nogen benbeskyttelse. Fronthjelmen viste sig at være for hård, hvor et barn hoved ville ramme, mens der var god beskyttelse i de fleste områder, hvor en voksen vil ramme med hovedet.


Den aktiv sikkerhed 
 giver et pænt pointtal idet i-MiEV og dens søstre alle har ESC som standard og selehuskere på såvel forsæder som bagsæde.

Konklusion:
 Fabrikken har kunne bygge en elbil, der kan tåle at blive påkørt uden at der slår stikflammer ud, mens frontalkollisionen sætter et spørgsmålstegn ved sikkerheden i denne, normalt testens vigtigste, disciplin. Uagtet, hvad ADAC er kommet frem til.  

Front

Side

Pæl

Bagfra

10,0

8,0

6,0

3,4

Maks

16

Maks.

8

Maks.

8

Maks.

4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne ,skal man se på skemaet herover.

Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

Supermini

Egenvægt: 1110 kg
Sikkerhedsudstyr:
ESC

Frontairbags
Sideairbags (kroppen)

Hovedbeskyttende sideairbags
Selekraftbegrænser

Seleforstrammere

3 selehuskere

 

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

73

78

48

86

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%. En manglende selehusker i forreste passagersæde kostede en femte stjerne.

Grafikken for Mitsubishi i-MiEV samt Citroën C-Zero og Peugeot iOn er ens, det er samme biler med forskellige navne..

Frontaltest ved 64 km/t

En lille bil, men det er 1110 kg der belaster konstruktionen under testen med 64 km/t

 

Mod en stålpæl med 29 km/t

Denne pæletest, hvor bilen med 29 km/t kastes mod en 25 cm tyk stålpæl, indbragte den lille elbil et rundt nul og en rød markering

 

Piskesmældtesten endte i det grønne felt.


Den lille elbil beskytter ikke forsæde-

passagererne særlig godt..


Børnene sidder godt og sikkert i bagsædet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO

klik på billede

 

 

 


Sådan testes elbilerne
VIDEO fra
euroncap.com
klik på billede

 

 

 

Sådan så det ud
da ADAC forinden testede i-MiEV.
Gå til specialsiden:
klik på billedet
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 

                                      www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk