Test:: 1. kvartal 2011: 

  Sikkerbil.dk - bag stjernerne -  på dansk  -        tilbage til forsiden: klik på flaget

Mitsubishi ASX
- en lille sikker
familiecrossover



Mitsubishi ASX fås både med 4x4 og med forhjulstrælk alene. Og det er den udgave, betegnet en "lille familiebil", der er blevet ofret på sikkerhedens alter. Modellen kendetegnes ved en forholdsvis stor akselafstand og nogen let, lille bil er det ikke: 1450 kg egenvægt.
ASX er forsynet med knæairbag - det ser ud til at gavne, og Mitsubishi ASX klarer i fin stil de fem stjerner. Men resultatet holder ikke næste år, det rækker totalscoren på 78% ikke til.

 

Sikkerheden for voksne på forsæderne er god. Kabinen forblev stabil med en beskeden deformation af venstre, forreste hjørnestolpe. Både fører og forsædepassager undgik benskader, måske hjulpet af knæairbag i førersiden, der er den kritiske på grund af ratstammen, tælndingslås m.v. Førerens fødder og ankler blev dog anset for at være i farezonen, hvilket ses af grafikkens orange markering.

Sidetesten var til topkarakter, mens pæletesten viste en alvorlig mangel på beskyttelse af brystområdet
Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 2,88 point ud af 4,0 mulige, burde være bedre og oppe i det grønne område. (Se samtlige piskesmældtests HER ) .

Barnesikkerheden, hvor den vurderes ved påvirkningerne af et 1,5 år gammelt "barn" samt ved påvirkningerne af en 3-årig barnedukke, viste gode resultater. for begges vedkommende.  Passagerairbaggen kan frakobles af føreren, hvis der skal medbringes et barn i bagudvendt autostol på forsædet. Det er et lovkrav, og det er mod bødestraf ulovligt - og aldeles forkasteligt, at køre med et bagudvendt barn i forstolen uden frakoblet airbag og der skal med tydelige labels advares mod det. Det lever ASX op til.
Føreren skal også tydeligt kunne se status på airbaggen, om den er til- eller frakoblet. Det kan man til gengæld ikke i Mitsubishi ASX. 

Fodgængersikkerheden er god på de fleste steder i benområdet, men dårlig rundt om i kanterne. De områder, hvor et barn hoved normalt vil ramme fronten, yder god beskyttelse og det samme gælder for voksne.

 

Den aktiv sikkerhed  er jævnt god. ESC er ikke standard i alle Europæiske lande, hvor man nogle steder vil kunne finde den i en basisudgave uden ESC. Men den opfylder det krævede minimum, der i 2011 er 95% af de udbudte modeller. Det går ikke næste år, hvis Mitsubishi så vil have bilen opgradet til at kunne bære 2012-mærket.


Front

Side

Pæl

Piskesmæld

14,0

8,0

6,0

2,9

Maks

16

Maks.

8

Maks.

8

Maks.

4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne ,skal man se på skemaet herover.

Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

 

Lille familiebil 2WD

Egenvægt: 1450 kg
Sikkerhedsudstyr:
ESC

Frontairbags
Sideairbags (kroppen)

Hovedbeskyttende sideairbags
Knæairbag

Selekraftbegrænser

Seleforstrammere

2 selehuskere

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

86

78

60

71

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%. En manglende selehusker i forreste passagersæde kostede en femte stjerne.

 


Vores konklusion: Sikkerhedsmæssig jævnt god, men dog til fem stjerner. Pæletesten og piskesmældtesten må blive fabrikkens indsatsområde ..

 

 

Frontaltest ved 64 km/t

BMW X1 klarer frontaltesten i fin stil og med en kabine, der forbliver uldstændig stabil

 

Mod en stålpæl med 29 km/t

Hvor sidekollissionen er perfekt, er pæletesten for hård ved BMW1 - denne ret nye test har bilfabrikkerne det generelt svært med.

 

BMW X1 burde kunne fremvise en grøn markering, men gjorde det ikke.


Benene er godt beskyttet for såvel fører som forsædepassager.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
klik på billede

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

                                        www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk