Test: 2. kvartal 2011: 

  Sikkerbil.dk - bag stjernerne -  på dansk  -        tilbage til forsiden: klik på flaget

Citroën DS4 
- sikker, men sidst
i gruppen



 

Citroën DS4 en særdeles sikker bil for fører og passagerer. En dårlig fodgængertest ødelægger det samlede resultat, så godt nok får bilen fem stjerner, men de skinner ikke så klart, som de kunne have gjort hvis PSA-Peugeot/Citroën satte resourcer ind på at gøre bilerne venligere mod de bløde medtrafikanter.

DS4, der er ny i Citroën-programmet, fik den dårligste totalscore i denne testomgang, nemlig kun 79%. Det er bestemt ikke dårligt, men det viser, hvor højt niveauet efterhånden er kommet op, når man med rette kan kritisere biler, der trods alt har opnået fem stjerner.
Men mer vil have mer og det viser sig, at bilindustrien støt kan forbedre resultaterne.
For et par år siden havde Citroën f. eks. ikke ESC på så mange biler i modelprogrammerne, at de kunne få fem stjerner. Bl.a. derfor oprettede Trafikstyrelsen sit eget register over biler med "sikkerhedsstjerner", der tog højde for niveauet på det danske marked, således at også Citroën-køberne kunne få glæde af det fradrag i registreringsafgiften som fem Euro NCAP-stjerner ved lov kunne få.

Sikkerheden for voksne på forsæderne er god. Kabinen forblev stabil i frontaltesten. Forreste, venstre hjørnestolpe rykkede sig kun 22 mm ind i kabinen.
Ligesom  Peugeot 508 fra samme producent, giver også Citroën DS4 en høj sikkerhed i benområdet uden brug af knæairbag. Det gode resultat gælder både for personer, der sidder præcis som testdukkerne, men også for andre placeringer.

Frontalkarakteren er med 14,0 point ud af 16,0 acceptabel. Karakteren for brystregionen i førersiden var bedre end i passagersiden. Begge var til gul markering, men tallene bag forskellige. Her anvendes så laveste karakter til sammentællingen, altså den fra passagersiden.


Sidetesten var til maksimum point - ren grønt på grafikken.

 

Pæletesten klarede Citroën DS4 bedre end mange andre med gul markering af brystregionen.  Men det var tæt på en orange makering.


Piskesmældtesten,
der indgår i voksensikkerheden, var kun til 2,8 point. Som det ses af billedet fra piskesmældtesten er hovedstøtten lidt for lav.
(Se samtlige piskesmældtests
HER ) .

Barnesikkerheden fik en topplacering for det 3 år gamle "barn" i den dynamiske test og næsten lige så meget for den 18 mdr. gamle baby. Passagerairbaggen kan frakobles, og den vigtige information om airbaggen er koblet til eller fra er forbilledlig tydelig. Det samme gælder advarslen om faren ved at placere et barn i en bagudvendt autostol foran en ikke deaktiveret airbag.


Fodgængersikkerheden er med sine kun 43% for lav, hvor en voksen vil kunne ramme med hovedet. Børn er bedre stillet. Men generelt er det altså ikke godt nok. 40% er bundgrænsen for fem stjerner, så Citroën DS4 var ligesom kollegaen fra samme virksomhed tæt på kun fire stjerner.

Den aktive sikkerhed ligger meget højt, idet Citroën DS4 både har selehuskere på for- og bagsæder samt en aktiv fartbegrænser foruden, selvfølgelig, ESC stabilitetssystem, der fik karakteren "godkendt" i den nye dynamiske ESC-test.


Front

Side

Pæl

Piskesmæld

14,7

8,0

7,0

2,8

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne ,skal man se på skemaet herover.

Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.


Testet udgave:
Citroën DS4 Vti 1,6 med standardudstyr, venstrestyret.
5-dørs hatchback
Egenvægt: 1205 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC (dynamisk test: Godkendt)
2 Frontairbags
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænser ved forsæder
3 selehuskere (for- og bagsæder)
Automatisk fartbegrænser

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

90

80

43

97

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%. En manglende selehusker i forreste passagersæde kostede en femte stjerne.


Grafikbilledet viser tydeligt bilens gode sikkerhed for folk i bilen. Pæletesten klares med gul markering, hvor orange markering ellers er mere reglen end undtagelsen.

Frontaltest ved 64 km/t

Frontaltesten blev klaret på udmærket vis, stort set som i Peugeot 508, og også i DS4, uden at det var nødvendigt med knæairbags for at opnå et godt resultat i benområdet.

Mod en stålpæl med 29 km/t

Citroën DS4 klarede pæletesten flot til gul markering i grafikken. 
 

Påkørsel i førersiden med 50 km/t

Sidetesten, hvor en 1,5 m bred barriere med 50 km/t kører ind i siden på bilen, blev klaret til topkarakter og ren grøn markering.

 

Piskesmældtesten var på alle punkter kun lidt over middel.

 

 

 


 


Forsædepassagererne  er godt beskyttet, men bilen "fører" fik klemt brystet lidt mere af sikkerhedsselerne end det burde være tilfældet.



Den bagudvendte autostol til et 18 mdr. gammelt barn,  viste et dårligere resultat end den fremadvendte stol til et 3 år gammelt barn. Da resultaterne i barnetesten kun gælder for det viste "barn" i den anvendte autostol, er det svært at forholde sig til resultatet


 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

 

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

                 www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk