Test: 2. kvartal 2011: 

  Sikkerbil.dk - bag stjernerne -  på dansk  -   tilbage til forsiden: klik på flaget

Lexus CT200h  

-sikker på benzin og el



 

 Lexus CT200h er en spændende bil i luksusklassen og dens sikkerhedsniveau står i rimeligt forhold hertil. Den fås med et Pre-Crash system, der ved hjælp af radar overvåger om en kollision er under opsejling. I så fald advarer den føreren med lys og lyd og i slutfasen aktiverer bilen selv bremserne og strammer sikkerhedsselerne. 
Lexussen er ikke testet med dette udstyr, som reelt vil umuliggøre en crashtest. Nu skal Lexus blot lære, hvordan bilens bedst sikres mod den ulykkesform, som pæletesten simulerer.

Lexus CT200h er desuden en hybridbil, der kører på benzin, men som får hjælp fra en el-motor, når der er brug for ekstra kræfter, f. eks. i startøjeblikket.
Tests af flere af disse hybridbiler har ikke afsløret sikkerhedsmæssige ulemper.

Den nye Lexus CT 200h klarer sig da også fint i denne crashtest.  Kun på et enkelt punkt, i pæletesten, viser den en svaghed, men præcis samme ømme punkt slås de fleste andre bilfabrikanter også med. Kun ganske få biler har formået at leve op til Euro NCAPs nye krav på dette område.


Sikkerheden for voksne på forsæderne er god. Kabinen forblev stabil i frontaltesten. Forreste, venstre hjørnestolpe rykkede sig 21 mm ind i kabinen. Slet ikke så ringe, men på Volvo V60/S60 var indtrykningen kun 1 mm. Den er svær at slå.
Der er knæairbag både i førersiden og i passagersiden. Den sidste sparer fabrikkerne som regel, men ikke Lexus. O knæairbaggen gør gavn og beskytter også lårbenet.

Lexus kan påvise, at samme gode resultater vil kunne opnås for personer af forskellig størrelse og i andre siddepositioner end den i testen anvendte.


Sidetesten var i top, hvilket da også er det almindeligste.

 

Pæletesten afslørede derimod svagheder med hensyn til beskyttelse af brystet med for store påvirkning af ribbenene. Så meget, at det kun blev til en orange markering, hvilket er på det jævne - men desværre også det mest almindelige.

 

Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, endte med 3,5 point ud af 4,0 mulige, i det rigtig gode område og viser, at Lexus CT200h yder god beskyttelse mod piskesmældskader ved f. eks. en bagendepåkørsel.
(Se samtlige piskesmældtests
HER ) .

Barnesikkerhedenfik en høj vurdering. De to "børn" på henholdsvis 1,5 og 3 år klarede sig fint i Lexus egne autostole, som reelt er Römer-stole. Passagerairbaggen kan frakobles og Lexus roses for gode advarselsmarkering om faren ved at placere en bagudvendt autostol foran en ikke deaktiveret airbag.

 

Fodgængersikkerheden er rimelig, men kun 55% i denne disciplin gør, at Lexus ikke kan rose sig af allerede nu at lave op til Euro NCAPs 2012 krav. Det kan denne gangVolvo, Ford og Nissan.

Den aktive sikkerhed får høj karakter fordi Lexus har selehusker også på bagsædet. ESC-systemet havde ingen problemer med at bestå den nye test. Det er der så heller ikke andre biler, der hidtil har haft!

 

Front

Side

Pæl

Piskesmæld

15,1

8,0

7,1

3,5

Maks.
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne ,skal man se på skemaet herover.

Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

 

5-dørs hatchback (højrestyret)
Egenvægt: 1410 kg
Sikkerhedsudstyr:
ESC (dynamisk test: Godkendt)

2 Frontairbags
Sideairbags (kroppen)
Knæairbag i fører- og passagerside
Gardinairbags i bilens længde
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænser ved forsæder
3 selehuskere - for- og bagsæder

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

94

84

55

86

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%. En manglende selehusker i forreste passagersæde kostede en femte stjerne.


Grafikken er rigtig pæn og totalscoren på 83%  er i øvrigt samme resultat, som hybridbilen Toyota Prius fra samme fabrik opnåede i 2009.

Frontaltest ved 64 km/t

Lexus CT200h er højrestyret, det skal en femtedel af de testede biler være ifølge Euro NCAPs regler. Bemærk, at alle airbags udløses ved frontaltesten. Det sikrer, hvis kollisionen udvikler sig til et bunkesammenstød eller hvis bilen vælter. Men koster så også mange penge at reparere.

Mod en stålpæl med 29 km/t

Påkørsel i førersiden med 50 km/t

Barrieren, der med 50 km/t køres med bilens side, beskadigede ikke Lexus'en og dens passagerer i særlig høj grad.

 

 

 

 

 

 

 

Piskesmældtesten, der foretages uden for bilen, blev klaret i fin stil


 


Bemærk hvor god beskyttelse at knæairbaggen, som findes ved begge forsæder, yder. Som regel ser man kun knæairbag i førersiden, men her fedter Lexus ikke ligesom bilen har selehuskere både for og bag


.
Sikkerheden for børnene på bagsædet er fin under den dynamiske test. Bilfabrikanten må selv vælge autostole, og her Har Lexus valgt deres egne, som basalt er Römer-stole.

 

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

 

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:


 

          www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk