Test: 2. kvartal 2011: 

  Sikkerbil.dk - bag stjernerne -  på dansk  -        tilbage til forsiden: klik på flaget

Peugeot 508  

- sikker for andre
end fodgængere



 

For fører og passagerer er Peugeot 508 en ganske sikker bil, mens sikkerheden overfor de bløde medtrafikanter, der måtte komme i vejen, ikke er optimal og tæt på grænsen til et firestjernet resultat.

Peugeot 508
byder på høj sikkerhed i feltet, når lige undtages fodgængersikkerheden. Og den tæller jo nu med i totalscoren, hvilket betyder, at Peugeot 508 rykker længere ned end det ville have været tilfældet i det tidligere Euro NCAP-system.

Sikkerheden for voksne på forsæderne er god. Kabinen forblev stabil i frontaltesten. Forreste, venstre hjørnestolpe rykkede sig 29 mm ind i kabinen, lidt mere end f. eks. Lexus CT200h. Til gengæd giver Peugeot'en høj sikkerhed i benområdet, og det uden brug af knæairbag. Det gode resultat gælder både for personer, der sidder præcis som testdukkerne, men også for andre placeringer.

Frontalkarakteren er med 14,6 point ud af 16,0 mulige ganske udmærket.

Sidetesten viste et lidt for højt tryk på brystområdet, så markeringen blev kun gul - men det var tæt på grønt.

 

Pæletesten, der efterfølgende bliver udført på en ny bil, viste samme problem. Der opstår en for stor sammentrykning af brystkassen med mulighed for skader på ribben.


Piskesmældtesten,
der indgår i voksensikkerheden, gav 3,2 point, godt inde i det grønne område.
(Se samtlige piskesmældtests
HER ) .

Barnesikkerheden fik en topplacering for det 3 år gamle "barn" i den dynamiske test og næsten lige så meget for den 18 mdr. gamle baby. Passagerairbaggen kan frakobles, og den vigtige information om airbaggen er koblet til eller fra er forbilledlig tydelig. Det samme gælder advarslen om faren ved at placere et barn i en bagudvendt autostol foran en ikke deaktiveret airbag.


Fodgængersikkerheden er med sine kun 41% for lav, hvor en voksen vil kunne ramme med hovedet. Børn er bedre stillet. Men generelt er det altså ikke godt nok. 40% er bundgrænsen for fem stjerner, så Peugeot 508 var tæt på kun fire stjerner.

Den aktive sikkerhed ligger meget højt, idet Peugeot 508 både har selehuskere på for- og bagsæder samt en aktiv fartbegrænser foruden, selvfølgelig, ESC stabilitetssystem, der fik karakteren "godkendt" i den nye dynamiske ESC-test.


Front

Side

Pæl

Piskesmæld

14,6

7,7

6,9

3,2

Maks.
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne ,skal man se på skemaet herover.

Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

4-dørs sedan
Egenvægt: 1405 kg
Sikkerhedsudstyr:
ESC (dynamisk test: Godkendt)
2 Frontairbags
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænser ved forsæder
3 selehuskere (for- og bagsæder)
Automatisk fartbegrænser (0,8 point)

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

90

87

41

97

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%. En manglende selehusker i forreste passagersæde kostede en femte stjerne.


Grafikbilledet viser tydeligt bilens gode sikkerhed. Den orange markering i brystområdet burde ikke være der, men det er generelt for bilerne, at det kun jævne resultat her er mere reglen end undtagelsen.

Frontaltest ved 64 km/t

Frontaltesten blev klaret på udmærket vis , og det var ikke nødvendigt med knæairbags for at opnå et godt resultat i det vigtige benområde

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pælen trænger ikke særlig langt ind i bilen - men nok til at trykke for hårdt på førerens bryst.

Påkørsel i førersiden med 50 km/t

Som regel klares sidetesten til ren grøn markering, men Peugeot 508 viste en lille svaghed, idet førerens brystparti blev trykket  lidt for hårdt - dog mindre end i pæletesten.

 

Det første gang, at Peugeot får en af sine egne kon-struktioner op i piskesmæld-testens grønne område
 


Forsædepassagererne  er godt beskyttet, men bilen "fører" fik klemt brystet lidt mere af sikkerhedsselerne end det burde være tilfældet.



De to barnedukker, henholdvis fremadvendt og bagudvendt, slap fint fra testen og kabinens sikkerhedsmærkninger får ros


 

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

 

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 

 

 

 

                              www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk