Test: 3. kvartal 2011: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne -  på dansk  -        tilbage til forsiden: klik på flaget


Audi A6 -
det avancerede
beskyttelsessystem fungerer godt




Audi A6 ligger fint i de tre af de fire testgrupper, mens fodgængertesten er dårlig ligesom den var da den tidligere A6 blev testet for syv år siden. Dengang talte den ikke med i det samlede resultat. Det gør den nu, og det betyder, at totalscoren ender på 79%, hvilket går an i år, men i 2012 ville dette pointtal blokere for fem stjerner - dog ikke med tilbagevirkende kraft.

Sikkerheden for voksne på forsæderne nyder godt af Audis adaptive (selvlærende) frontairbags og sikkerhedsseler. Sensorer i forsædet registrerer førerens placering - om en lille fører f. eks. sidder tæt på rattet. Informationerne bruges til individuelt at tilpasse funktionen af ventilationshullerne i airbaggen og sikkerhedsselens selekraftbegrænser. Systemet fungerede efter hensigten i testen.
Målingerne viste god beskyttelse af knæ og lårben uden brug af knæairbag. Audi påviste, at samme gode resultater ville gælde for personer af forskellig størrelse og i forskellige siddepositioner. 


Sidetesten var i top, men Audi måtte inkassere et strafpoint fordi førerdørens lås gik op under testen. Pæletesten afslørede svagheder med hensyn til beskyttelse af brystet. Så meget, at det kun blev til en orange markering, hvilket er på det jævne.

Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 3,3 point ud af 4,0 mulige, var i den grønne ende af karakterskalaen og viste god beskyttelse ved den simulerede bagendekollision. 
(Se samtlige piskesmældtests
HER ) .

Barnesikkerheden var til maks. point for det 18 måneder gamle barn i en bagudvendt autostol.
Frakobling af passagerairbaggen skal bestilles særskilt, hvilket koster point. Meget uheldigt er en advarsel mod at placere et barn i en bagudvendt autostol i forsædet ikke tydelig nok. En advarselslabel var ikke en permanent type.

 

Fodgængersikkerheden er, som det fremgår af illustrationen herunder, ikke god på andre områder end forreste kofanger. Såvel et barn som en voksen vil nemt komme til skade på det store, røde område.


Den aktiv sikkerhed 
 hjælpes på vej med såvel ESC og selehuskere på såvel for og bagsæder. 
 

Front

Side

Pæl

Piskesmæld

14,9

7,5

7,0

3,3

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne ,skal man se på skemaet herover.

4-dørs sedan

Egenvægt: 1.650 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC (dynamisk test: Godkendt)
2 frontairbags (adaptive)
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags (hovedairbags)
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder (adaptive)
3 selehuskere (for- og bagsæder)

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

91

83

41

86

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%. En manglende selehusker i forreste passagersæde kostede en femte stjerne.


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.
Den orange markering af førerens bryst i pæletesten og fodgængertestens 41% er ikke godt nok
.

Frontaltest ved 64 km/t

14,9 point i frontaltesten er fint. Karrosseriet er, som det gælder de fleste nye biler, helt stabilt i kollisionen med barrieren. Men i den almindelige sidetest sprang låsen til førerdøren op.

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten er en barsk affære, og her fik  testdukken klemt  brystkassen mere end tilladeligt, så det blev til orange markering på grafikken..

ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer



 3,3 point i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er et godt resultat. Bilsædet er monteret på en slæde og der foretages tre tests med to forskellige hastigheder.


Fører og passagerer er godt beskyttet af Audis selvjusterende airbags og sikkerhedsseler, alt efter førerens størrelse. 



Sikkerheden for de to "børn" på henholdsvis 1,5 og 3 år, var upåklagelig. Men manglende airbaglås og tydelige advarselslabels omkring faren ved at anbringe et barn bagudvendt foran en ikke deaktiveret airbag var for ringe. Stolene, valgt af bilfabrikanten, er FAIR G 0/1 Isofix (VW Bobsy)og til den 3-årige: Audi Britax-Römer DUO Isofix.

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

 

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

            www. sikkerbil.dk © 2012 •  Mail: info@sikkerbil.dk