Test: 3. kvartal 2011: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne -  på dansk  -        tilbage til forsiden: klik på flaget


BMW X3 -
det kunne
være bedre



BMW X3 får fem stjerner, men inden for det femstjernede område er slutscoren på 78% ikke imponerende. Der er tre punkter, der ikke er gode nok: Pæletesten, piskesmældtesten og fodgængertesten. Var testen udført næste år, var det kun blevet til fire stjerner.
 

Sikkerheden for voksne på forsæderne under frontaltesten viste sig god og ville også være det med personer af varierende statur og placering på sædet.

Sidetesten var, som det næsten altid er tilfældet i dag, i top, mens pæletesten afslørede så dårlige egenskaber, at markeringen blev den næst dårligste: Brun.

Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 2,6 point ud af 4,0 mulige, er for dårlig, den test er ikke BMWs livret.
  
(Se samtlige piskesmældtests
HER ) .

Barnesikkerheden er for så vidt i top i den dynamiske test, men det tæller nedad, at føreren af bilen ikke har tydeligt nok overblik over, om passagerairbaggen er koblet til eller fra. Det kan være fatalt for et barn placeret på forsædet i en bagudvendt autostol.


Fodgængersikkerheden
er ikke synderlig god. Bedst er den for en voksen, men de sikre og usikre områder er tilfældigt fordelt (se grafikken længere nede på siden).


Den aktiv sikkerhed 
 er ikke noget at prale af, karakteren havde været højere med selehusker også på bagsædet. Ligesom muligheden for en fartbegrænser mangler.
 

 

Front

Side

Pæl

Piskesmæld

14,6

8,0

6,4

2,6

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed for voksne på forsæderne i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne ,skal man se på skemaet herover.


5-dørs SUV

Egenvægt: 1.790 kg
Sikkerhedsudstyr:
ESC (dynamisk test: Godkendt)
2 frontairbags (enkeltudløsning)
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags (hovedairbags)
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænser ved forsæder
2 selehuskere, kun forsæder

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

88

83

53

71

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%. En manglende selehusker i forreste passagersæde kostede en femte stjerne.


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.
Den brune markering af førerens bryst i pæletesten burde ikke forekomme, ej heller den orange farve i piskesmældtesten

Frontaltest ved 64 km/t

14,6 point i frontaltesten er fint.

Mod en stålpæl med 29 km/t

I Pæletesten fik  testdukken klemt  brystkassen mere end tilladeligt.


ESC-test- bratte manøvrer

Sidekollisionstesten
klarer de fleste biler - også BMW X3, helt problemfrit. Men testerne har været nervøse for, om den høje bil ville kunne vælte, så testen blev udført medstøttehjul. Klik på billedet og se testen.




2,6 point  ud af 4,0 mulige i piskesmældtesten er ikke godt nok. Det er set bedre i den nyeste BMW 5.


Fører og forsædepassagerer klarer sig uden benskaber - også selv om BMW X3 ikke har knæairbag
 



Der var topkarakter til begge børn i bagsædet. Autostolene, valgt af bilfabrikanten, er Fair G0/1S Isofix (bagudvendt) og samme stol, men fremadvendt til den 3-årige.

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

 

 

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

            www. sikkerbil.dk © 2012 •  Mail: info@sikkerbil.dk