Test: 3. kvartal 2011: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne -  på dansk  -        tilbage til forsiden: klik på flaget


Chevrolet Aveo   
- lever op til mærkets nye image for sikkerhed



 

Chevrolet Aveo byder i dag på høj sikkerhed, hvor den i 2006 var katastrofal. Det viser såvel vilje som evne fra fabrikkens side til at indføre forbedringer. På grafikken findes ingen dårligere farvemarkering end gul og tallene bag denne farve er så tæt på topkarakteren grøn, som man kan komme.
Selv den nye, vanskelige pæletest er på 7,8 point ud af 8,0 mulige. Piskesmældtesten er i det grønne felt. Kun fodgængertesten kunne være bedre, men den er egentlig ikke så gal endda, nummer to i denne testgruppe.

Sikkerheden for voksne på forsæderne er god. Også for en fører og passager, som sidder i en anderldes position end lige den, som testdukkerne indtager. 

Sidetesten - maksimum point.

 

Pæletesten kunne ikke blive meget bedre. Delkarakteren, der danner den gule farve er på 3,634, hvor 3,995 er grænsen for grøn og 4,0 er maks.
Piskesmældtesten,
der indgår i voksensikkerheden, gav 3,1 point, komfortabelt  inde i det grønne område.
(Se samtlige piskesmældtests
HER ) .

Barnesikkerheden er helt i top.. Det gælder den dynamiske test, men også med hensyn til advarselsmærkater omkring børns placering foran airbag mv..


Fodgængersikkerheden er kun middel. Det er især voksne, som vil kunne komme i farezonen.

Den aktive sikkerhed
ligger meget højt, idet Chevrolet Aveo både har selehuskere på for- og bagsæder samt en aktiv fartbegrænser samt, selvfølgelig, ESC stabilitetssystem, der fik karakteren "godkendt" i den nye dynamiske ESC-test.


Front

Side

Pæl

Piskesmæld

15,4

8,0

7,8

3,1

Maks.
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne ,skal man se på skemaet herover.

5-dørs hatchback
Egenvægt: 1.102 kg
Sikkerhedsudstyr:
ESC (dynamisk test: Godkendt)
2 Frontairbags
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags (hoved)
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænser ved forsæder
3 selehuskere (for- og bagsæder)
Automatisk fartbegrænser (kun advarsel)

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

95

87

54

93

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%. En manglende selehusker i forreste passagersæde kostede en femte stjerne.


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest
.

Frontaltest ved 64 km/t

Ved en test i 2006 opnåede Aveo kun to stjerner, hvor den ene endda var gennemskåret som markering for "mulig livsfare". I dag er Aveo klassens duks. En spændende udviklimg.

Mod en stålpæl med 29 km/t

En barsk test, men ikke noget problem for Chevrolet Aveo.

Dynamisk  test af ESC (antiskrid)

Der var ingen problemer med ESC-testen, men testerne sikrede for en sikkerheds skyld bilen mod væltning med udriggere med støttehjul. Det gør man, når man er i tvivl.



Slædetesten, der simulerer en bagendepåkørsel, viste god beskyttelse mod piskesmæld.


Forsædepassagererne er godt
beskyttet, også i benområdet
.



De to barnedukker sad godt og trygt under testen og der er også ros for sikkerhedsmærkningen. Autostolene, valgt af bilfabrikanten, er Britax BabySafe Isofix plus og Britax Röemer Duo Isofix til den 3-årige.

 

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

 

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

          www. sikkerbil.dk © 2012 •  Mail: info@sikkerbil.dk