Test: 3. kvartal 2011: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne -  på dansk  -        tilbage til forsiden: klik på flaget


Chevrolet Orlando   
- pæne karakterer



 

Chevrolet Orlando følger pænt trop med Aveo på sikkerhedsområdet. Dog et trin lavere i den vanskelige pæletest, som Aveo klarer suverænt og en fodgængertest, der tager glansen af den barske front. Piskesmældtesten er derimod næsten i top.


Sikkerheden for voksne på forsæderne er god
.
Kabinen forblev stabil i frontaltesten og det er usædvanligt at se en test, hvor benene på såvel fører som forsædepassager overalt er markedet med grønt.

Frontalkarakteren er med 15,7 point ud af 16,0 mulige er flot.

Sidetesten er der ingen negative kommentarer til. Det samme gælder
pæletesten, der  dog kun klarer sig til en jævn (orange) markering.

Piskesmældtesten,
der indgår i voksensikkerheden, gav 3,5 point, rigtig fint.(Se samtlige piskesmældtests HER ) .

Barnesikkerheden fik en topplacering for den 18 mdr. gamle baby(dukke)  i den dynamiske test og en smule mindre for barnet på 3 år. Passagerairbaggen kan frakobles, og den vigtige information om airbaggen er koblet til eller fra er tydelig. Det samme gælder advarslen om faren ved at placere et barn i en bagudvendt autostol foran en ikke deaktiveret airbag.


Fodgængersikkerheden er for dårlig, hvor en voksen vil kunne ramme med hovedet. Børn er bedre stillet. Men generelt ikke godt nok.

Den aktive sikkerhed er på standard niveau med ESC og kun selehuskere på forsæderne.



Front

Side

Pæl

Piskesmæld

15,7

8,0

7,2

3,5

Maks.
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed for voksne på forsædet i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne ,skal man se på skemaet herover.

5-dørs MPV
Egenvægt: 1.544 kg
Sikkerhedsudstyr:
ESC (dynamisk test: Godkendt)
2 Frontairbags
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags (hoved)
Seleforstrammere ved forsæder
(dobbeltvirkende)
Selekraftbegrænser ved forsæder
2 selehuskere (kun forsæder)
Automatisk fartbegrænser: nej

 

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

95

79

49

71

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%. En manglende selehusker i forreste passagersæde kostede en femte stjerne.


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med
64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres
direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

Frontaltest ved 64 km/t

Orlando er en MPV, og den høje siddeposition er gavnlig for sikkerheden. Frontaltesten blev klaret flot

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pælen trænger ikke særlig langt ind i bilen - men karakteren blev kun jævn.

Dynamisk test af ESC antiskrid

Den høje SUV blev udstyret med "krykker" under ESC-testen. En høj bil vælter nemmere end en lav og under ESC-testen går man til stålet..



Piskesmældtesten, der udføres på en testslæde, viste næsten ingen fejl. Det gav en placering tæt på toppe.


Forsædepassagererne  er godt beskyttet, og der var ingen skader overhovedet i benområdet.



De to barnedukker, henholdvis fremadvendt og bagudvendt, slap fint fra testen. Også sikkerhedsmærkningerne er i orden.Stolene, valgt af fabrikanten, er Britax Römer BabySafe og Britax Römer DUO Plus.


 

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

 

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

              www. sikkerbil.dk © 2012 •  Mail: info@sikkerbil.dk