Test: 3. kvartal 2011: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne -  på dansk  -        tilbage til forsiden: klik på flaget


Citroën DS5
pæletest, fodgængertest og piskesmæld er svagheder



Citroën DS5 har ikke fået gavn af Citroëns erfaringer med hensyn til fodgængerbeskyttelse i C6 og C4. Faktisk er den nye DS5 ualmindelig ringe på dette område.
Piskesmældtesten er også kun middel, men ok, kun 0,1 point fra grøn markering. Resten af karaktererne bringer DS5 op på sikre fem stjerner. Det aktive sikkerhedsudstyr er tæt på de maksimale 100% og såvel voksen- som børnesikkerhed ligger fint.

Sikkerheden for voksne på forsæderne er god. Kabinen forblev stabil og såvel  fører som forsædepassager (dukker) undgik benskader. Citroën kunne påvise, at samme gode resultater ville opnås for personer af forskellig størrelse og i andre siddepositioner end den i testen anvendte.


Sidetesten var, som det næsten altid er tilfældet i dag, i top, mens pæletesten afslørede svaheder med hensyn til beskyttelse af brystet med for store påvirkning af ribbenene. Så meget, at det kun blev til en brun markering, direkte dårligt.

Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 2,9 point ud af 4,0 mulige, var på kanten til at være god. Citroën har svært ved at komme op i det gode selskab på dette område.
(Se samtlige piskesmældtests
HER ) .

Barnesikkerheden på bagsædet gav gode resultater uden at være i top. Derimod bliver placeringen af advarselslabels rost og ligeledes førerens mulighed for at holde øje med, om passagerairbaggen er aktiv eller deaktiveret.

 

Fodgængersikkerheden viste sig at være en blanding af godt og skidt - mest skidt, ikke mindst for en voksen, der måtte blive påkørt.

 

Den aktiv sikkerhed  hjælpes på vej med såvel ESC som aktiv fartbegrænser og selehuskere på såvel for og bagsæder. Et resultat til en 97% markering.
 

Front

Side

Pæl

Piskesmæld

14,7

8,0

6,6

2,9

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed for voksne på forsædet i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne ,skal man se på skemaet herover.

5-dørs hatchback

Egenvægt: 1.530 kg
Sikkerhedsudstyr:
ESC (dynamisk test: Godkendt)
2 frontairbags (enkeltudløsning)
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags (hoved)
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænser ved forsæder
3 selehuskere, forsæder og bagsæde
Automatisk fartbegrænser: ja, aktiv

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

89

83

40

97

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%. En manglende selehusker i forreste passagersæde kostede en femte stjerne.


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

Frontaltest ved 64 km/t

14,7 point i frontaltesten er et godt resultat
.

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten ville have kostet nogle ribben, hvis der havde siddet et menneske og ikke en dukke bag rattet. Det er ikke godt nok.

Test af antiskridsystemet ESC

Sidekollisionstesten
klarer de fleste biler - også Citroën DS5,  helt problemfrit

 


2,9 point i piskesmældtesten er bedre end normalt for Citroën, men ikke optimalt


Fører og forsædepassager vil normalt ved normale hastigheder kunne undgå benskader i DS5 


Bagsædet er en sikker plads for børnene. De sidder er henholdsvis Britax Römer babystol og en Britax Römer DUO plus. Fabrikkens eget valg.

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO - -klik på billedet

 

 

Se ESC-testvideo.  
Klik på billedet

 om ESC-testen  HER

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. euroncap.dk © 2010 •  Mail: info@euroncap.dk • Siden er ikke Euro NCAPs officielle