Test: 3. kvartal 2011: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne -  på dansk  -        tilbage til forsiden: klik på flaget

Hyundai i40 
- godt resultat på nær
fodgængertesten



 

Hyundai i40 klarer sig godt på alle andre områder end fodgængertesten. Den gule markering af føreren er ikke udtryk for dårlige egenskaber, resultatet er blot lidt under det perfekte.
Således er den gule farve i pæletesten endda en rigtig fin markering, som mange konkurrenter ville være glade for at kunne have.
Hyundai i40 har knæairbag, men selv den kunne ikke sikre den optimale grønne markering af benene. Euro NCAP vurderer, at ratstammen kan udgøre en mulig risiko og det trækker lidt ned, men altså stadig ikke i alvorlig grad.


Sikkerheden for voksne på forsæderne:
Kabinen forblev stabil i frontaltesten. Knæairbag er standard, og målingerne på testdukkerne viste god beskyttelse af, knæ, lårben og bækkenparti såvel i førersiden som i passagersiden. Ratstammen vil kunne udgøre en mulig risiko, vurderer Euro NCAP, men der skete ikke noget under testen.

Sidetesten er som sædvanlig  til topkarakter. Pæletesten, der efterfølgende bliver udført på en ny bil, var også tæt på toppen med 7,6 point ud af 8,0 mulige.
Det er der kun 10 andre af de omkring 100 testede biler, der har opnået og kun èn, Opel Ampera, har opnået et rent ottetal. 

Piskesmældtesten,
der indgår i voksensikkerheden, gav 3,4 point, godt inde i det grønne område.
(Se samtlige piskesmældtests
HER ) .

Barnesikkerheden er særdeles god, både med hensyn til den dynamiske test og hvor det gælder den vigtige information om airbaggen er koblet til eller fra. Det samme gælder advarslen om faren ved at placere et barn i en bagudvendt autostol foran en ikke deaktiveret airbag.


Fodgængersikkerheden er med sine kun 43% for lav, kun kofangeren er så skånsom som mulig mod en fodgænger, der kommer i vejen for bilen.

Den aktive sikkerhed ligger højt, idet Hyundai i40 både har selehuskere på for- og bagsæder samt en aktiv fartbegrænser på nogle modeller. Desuden, selvfølgelig, ESC stabilitetssystem, der fik karakteren "godkendt" i den nye dynamiske ESC-test.


Front

Side

Pæl

Piskesmæld

14,2

8,0

7,6

3,4

Maks.
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne ,skal man se på skemaet herover.

5-dørs hatchback
Egenvægt: 1.570 kg
Sikkerhedsudstyr:
ESC (dynamisk test: Godkendt)
2 Frontairbags, enkeltudløsning
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags (hoved)
Knæairbag
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænser ved forsæder
2 selehuskere (kun forsæder)
Automatisk fartbegrænser: ja, men ikke på alle modeller.

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

92

86

43

86

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%. En manglende selehusker i forreste passagersæde kostede en femte stjerne.


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest
 med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen
påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten,
hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

Frontaltest ved 64 km/t

Frontaltesten blev klaret på udmærket vis.Kun ratstammen er Euro NCAP ikke helt tilfreds med.

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pælen trænger ikke særlig langt ind i bilen og resultatet er absolut tilfredsstillende.

Dynamisk test af ESC antiskrid

ESC-testen er der endnu ikke nogen bil, der ikke har klaret. Hyundai i40 blev kastet ind i testen uden støttehjul, der skal meget til før en sådan bil vælter. En høj kant, f.eks.


 


Hyundai kan finde ud af at skabe god sikkerhed mod piskesmæld. Mærkeligt, at gamle, veletablerede, konkurrerende bilfabrikker har så svært ved det.
 


Forsædepassagererne  er godt beskyttet, bl.a. af en knæairbag, men ratstammen vurderes som en mulig sikkerhedsrisiko. Men ikke så meget, at frontalkarakteren påvirkes i særlig grad.


De to barnedukker, henholdvis fremadvendt og bagudvendt, slap fint fra testen og kabinens sikkerhedsmærkninger får ros. Autostolene, valgt af bilfabrikanten, er Britax Röemer BabySafe Isofix og Britax Roemer Duo Plus Isofix.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

             www. sikkerbil.dk © 2012 •  Mail: info@sikkerbil.dk