Euro NCAP Testfase: 3. kvartal 2011: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk  tilbage til forsiden, klik på flaget


Kia Picanto -
Fire stjerner bliver til fem
i Danmark



Når Kia Picanto i dag kun opnår fire stjerner skyldes det alene, at ESC ikke er standard på 95% af de modeller, der markedsføres i EU. Det er nemlig minimumkrav i 2011 for at opnå fem stjerner.
Det ville normalt betyde, at Picanto ville gå glip af det danske fradrag i registreringsafgiften for femstjernede biler, men dette fradrag gives på baggrund af Trafikstyrelsens "sikkerhedsstjerner", der tilpasser Euro NCAP testen til danske forhold. Og da ESC er Picanto-standard i Danmark, og da karakteren dermed opfylder Euro NCAPs pointkrav for fem stjerner, kan vi i Danmark betragte bilen som femstjernet, og Picantos stjernefradrag på 2.500 er hjemme. Og ender forhåbentlig i bilkøbernes lomme og ikke hos fabrikant/importør.
Egentlig fortjener Kia det ikke, idet Euro NCAP prøver at mobbe fabrikanterne til at udstyre bilerne med vigtigt sikkerhedsudstyr som standard ab fabrik. Men Kia ser formentlig på, at prisen uden ESC vil være attraktiv i lande, der ikke har samme fokus på sikkerhed, som Danmark.


Sikkerheden for voksne på forsæderne: Kabinen forblev stabil under testen, og testdukkerne viste god beskyttelse af knæ, lårben og bækkenparti. Kia viste, at forholdet ville være det samme også selv om personerne på forsædet har en anden statur end dukkerne og måske sidder anderledes end dem.

Sidetesten
viste et lidt for højt tryk på brystområdet, så markeringen blev kun gul - men det var tæt på grønt: 3,979 point, hvor grøn er 3,995.

Det kostede et point, at dørlåsen til bagdøren sprang op - det må ikke ske.

Pæletesten, der efterfølgende bliver udført på en ny bil, viste ingen problemer med dørlåsene, men samme problem. omkring for stor sammentrykning af brystkassen med mulighed for skader på ribben - det blev til en orange markering.
Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, gav kun 2,2 point, det er ikke tilfredsstillende. (Se samtlige piskesmældtests HER ) .

Barnesikkerheden er god, det viser såvel den dynamiske del af testen og den del, der omhandler sikkerhedsinformationer omkring passagerairbaggen, der kan frakobles. Den vigtige information om airbaggen er koblet til eller fra er forbilledlig tydelig. Det samme gælder advarslen om faren ved at placere et barn i en bagudvendt autostol foran en ikke deaktiveret airbag.


Fodgængersikkerheden er med sine kun 47% for lav. Der er for mange farlige, ikke eftergivende steder på fronthjælmen, men kofangeren vil beskytte en fodgængers ben mod unødvendige skader.


Den aktive sikkerhed
lider under, at ESC ikke fås som standardudstyr på et tilstrækkeligt stort antal modeller. 

Front

Side

Pæl

Piskesmæld

15,1

7,1

6,4

2,2

Maks.
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed for voksne på forsædet i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne ,skal man se på skemaet herover.

5-dørs hatchback
Egenvægt: 895 kg
Sikkerhedsudstyr:
2 Frontairbags (enkeltudløsning)
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags (hoved)
Knæairbag
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænser ved forsæder
3 selehuskere (forsæder og bagsæde)
ESC (dynamisk test: Ikke udført)
Automatisk fartbegrænser: nej

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

86

83

47

43

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%. En manglende selehusker i forreste passagersæde kostede en femte stjerne.


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

Frontaltest ved 64 km/t

Frontaltesten blev klaret på udmærket vis , og det var ikke nødvendigt med knæairbags for at opnå et godt resultat i det vigtige benområde

Mod en stålpæl med 29 km/t


Pælen trænger ikke særlig langt ind i bilen - men nok til at trykke for hårdt på førerens bryst.
I den almindelige sidetest kostede det et point, at dørlåsen i førersiden sprang op.

Ingen test af antiskrid, ESC




Kun 2,2 point i piskesmældtesten er ikke godt nok


Føreren og forsædepassageren ville ikke have lidt skade i det virkelige liv
 


De to barnedukker, henholdvis fremadvendt og bagudvendt, slap fint fra testen og kabinens sikkerhedsmærkninger får ros. Autostolene er Britax Römer BabySafe Isofix plu og Britax Römer Duo Isofix plus


 

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

 

ESC-testen ikke gennemført, da Picanto ikke har det som standard i hele Europa.

læs om ESC-testen  HER )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

                        www. sikkerbil.dk © 2012 •  Mail: info@sikkerbil.dk