Test: 3. kvartal 2011: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne -  på dansk  -        tilbage til forsiden: klik på flaget


Opel Ampera/
Chevrolet Volt elbil 
- med hidtil bedste pæletest




Opel Ampera er en af tidens mest interessante elbiler og det skal ikke være bekymringer omkring den slags bilers kollisionssikkerhed, som behøver afholde fra et køb. Højspændingsinstallationen gav ingen problemer under Euro NCAP-testen.


Den lunkne frontaltest vejes noget op af den indtil nu eneste topkarakter, 8,0 point, i den nye pæletest, som bilfabrikanterne ellers slås med.
Piskesmældtesten burde have været bedre set i lyset af andre Opel-modeller, og fodgængertesten er bestemt heller ikke noget at prale af. Men de fem stjerner er hjemme - det ville de ikke være i 2012 på grund af fodgængertesten.
Det særlige ved Ampera er, at man kan køre videre på benzinmotoren, hvis man har kørt længere end de cirka 80 km, som batteriet formår at levere strøm til.
Denne praktiske hybrid funktion har i Danmark den ulempe, at statens fritagelse for registreringsafgfift af el-biler kun gælder for 100% el-biler.


Sikkerheden for voksne på forsæderne er på sin vis god. Kabinen forblev stabil, men selv om Ampera har knæairbag opnåede den ikke grøn markering i benområdet. Strukturer i instrumentpanelet skønnedes at udgøre en mulig fare for personer af en anden højde og en anden stilling end testdukkernes. 

 

Sidetesten var, som det næsten altid er tilfældet i dag, i top, mens pæletesten for første gang siden en skærpet test blev indført, gav en ren topkarakter.

 

Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 2,9 point ud af 4,0 mulige, gav et dårligere resultat end vi normalt ser hos Opel. Det er første gang markringen ikke er grøn. (Se samtlige piskesmældtests HER ) .

Barnesikkerheden er for så vidt udmærket, men føreren af bilen orienteres ikke godt nok om passagerairbaggen er koblet til eller fra, hvilket kan udgøre en fare, hvis man placerer et barn i en bagudvendt autostol på forsædet.

Fodgængersikkerheden er god i benområdet og for et barn, der rammer midt på fronten. Men i siderne er børn udsat for alvorlige hovedskader, hvilket også gælder for voksne, der ramme fronthjælmen længere tilbage end et barn.


Den aktiv sikkerhed 
 sikres med ESC  og selehuskere på såvel for og bagsæder, men der savnes en automatisk fartbegrænser.

 

Front

Side

Pæl

Piskesmæld

11,6

8,0

8,0

2,9

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed for voksne på forsæderne i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne, skal man se på skemaet herover.

 

4-dørs sedan

Egenvægt: 1.732 kg
Sikkerhedsudstyr:
ESC (dynamisk test: Godkendt)
2 frontairbags (dobbeltudløsning)
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags (hovedairbags)
Knæairbag i førersiden
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænser ved forsæder
3 selehuskere (for- og bagsædeR)

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

85

78

41

86

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%. En manglende selehusker i forreste passagersæde kostede en femte stjerne.


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.
Den orange markering burde ikke forekomme på en bil som Opel Ampera.

Frontaltest ved 64 km/t

Kun 11,6 point i frontaltesten er for lidt. Bemærk, at gardinairbaggene udløses også selv om der ikke er tale om en sidekollision. Det er der flere bilmærker, som foretrækker, idet en kollision ofte udvikler sig til et kompliceret forløb. Desværre er det en kostbar affære at udskifte de mange airbags.

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten er en barsk affære, men selv om det ser dramatisk ud kunne der for første gang ikke måles skader på føreren af bilen .

ESC-test- bratte manøvrer

Sidekollisionstesten
klarer de fleste biler - også Opel Ampera, helt problemfrit




Over 3,6 point i piskesmældtesten er flot og  skyldes uden tvivl, at Volvo holder fast ved sin sædekonstruktio, hvor sæderyglæn og hovedstøtte er sammenbygget.


Fører og passagerer er godt pakket ind i airbags af den rigtige type 


Den aktive sikkerhed er god for børnene på bagsædet (18 mdr. i bagudvendt stol og 3 år i fremadvendt stol) Autostolene, valgt af bilfabrikanten, er Britax Römer BabySafe plus og Britax Römer Duo Plus isofix tilden 3-årige.
Ved forsæderne ser føreren af bilen ikke status for en mulig frakobling af passager-airbaggen godt nok.

 


Testen gælder  også for Chevrolet Volt. Testfs 4b

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

 

 

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

                     www. sikkerbil.dk © 2012 •  Mail: info@sikkerbil.dk