Test: 3. kvartal 2011: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne -  på dansk  -        tilbage til forsiden: klik på flaget


VW Golf cabriolet   
- sikrere i pæletesten end
de fleste lukkede biler



 

Er en cabriolet lige så sikker som en lukket bil?
I tilfældet VW Golf cabriolet er svaret, ja! I hvert fald hvad angår de tests, som modellen har gennemgået hos Euro NCAP: Frontal, fra siden med og uden pæl, børnetest, fodgængertest, piskesmældtest, ESC-test.
Alle punkter er klaret uden problemer, frontaltesten og den særlig vanskelige pæletest endda med bravour.
Det bløde stoftag sikrer dog ikke så effektivt ved væltning som et fast tag gør. Heller ikke mod indtrængende genstande, der kan komme fra siden og fra oven.
Men Euro NCAP testen blev til fem klare stjerner.

Sikkerheden for voksne på forsæderne: 
Kabinen forblev stabil i frontaltesten og testdukkerne viste god beskyttelse af knæ, lårben og bækkenparti. VW viste, at forholdet ville være det samme også selv om personerne på forsædet har en anden statur end dukkerne og måske sidder anderledes end dem.

Sidetesten var, som den næsten altid er, til topkarakter og det var tæt på også at gælde for den nye, vanskelige pæletest, der kun var knap 0,2 point fra topkarakteren 8,0 point. Pæletesten foretages med kalechen lukket, idet Euro NCAP ønsker vished for, at foldemekanismen ikke splittes ad og dermed udgør en fare for bilens passagerer. 


Piskesmældtesten,
der indgår i voksensikkerheden, gav 3,6 point, flot, når 4,0 er det maks. mulige.
(Se samtlige piskesmældtests
HER ) .

Barnesikkerheden er høj, med maks. karakterer i den dynamiske del af testen for begge børns (dukkers) vedkommende. Passagerairbaggen kan frakobles, og den vigtige information om airbaggen er koblet til eller fra er forbilledlig tydelig. Det samme gælder advarslen om faren ved at placere et barn i en bagudvendt autostol foran en ikke deaktiveret airbag.


Fodgængersikkerheden er med sine kun 53% ikke god nok, og slet ikke ude i siderne samt bagtil på fronthjælmen, hvor en voksen typisk vil ramme med hovedet ved en påkørsel.

Den aktive sikkerhed er på det lavest mulige niveau for fem stjerner. Det vil sige godkendt ESC og selehuskere for de to forsæder.



Front

Side

Pæl

Piskesmæld

15,2

8,0

7,8

3,6

Maks.
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne ,skal man se på skemaet herover.

3-dørs cabriolet
Egenvægt: 1416 kg
Sikkerhedsudstyr:
ESC (dynamisk test: Godkendt)
2 Frontairbags, enkelttrin udløsning
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags (hoved/bryst)
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænser ved forsæder
2 selehuskere (kun forsæder)
Automatisk fartbegrænser - nej

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

96

86

53

71

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%. En manglende selehusker i forreste passagersæde kostede en femte stjerne.


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

Frontaltest ved 64 km/t

Frontaltesten blev klaret på tæt på det perfekte med 15,2 point ud af 16,0 mulige. For forsædepassageren var resultatet helt uangribeligt.
 

Mod en stålpæl med 29 km/t

Testen foretages med kalechen lukket så man kan afsløre, om åbne/lukkemekanismen klarer påkørslen uden at ende som spydlignende stålstænger. 

Dynamisk test af antiskrid, ESC

Man skønnede ikke, at Golf cabriolet kunne finde på at vælte under ESC-testen, så der blev ikke monteret støttehjul


Piskesmældtesten placrer VW Golf cabriolet højt oppe på ranglisten med 3,6 point ud af 4,0 mulige.
 


Forsædepassagererne  er godt beskyttet, men bilens "fører" indkasserede en gul markering af bryst og underben - ikke noget alvorligt..



De to barnedukker, henholdvis fremadvendt og bagudvendt, slap fint fra testen og kabinens sikkerhedsmærkninger får ros. Autostolene, som var bilfabrikkens valg, er en Bobsy G0/1S bagudvendt til babyen og samme stol fremadvendt til den treårige.


 

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

 

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

                          www. sikkerbil.dk © 2012 •  Mail: info@sikkerbil.dk