Test: 3. kvartal 2011: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne -  på dansk  -        tilbage til forsiden: klik på flaget

VW Jetta -
Selestrammere og
selekraftbegrænsere på
bagsædet er ekstraudstyr



Den nye VW Jetta klarer sig godt i Euro NCAP-testen. Som storebror Golf i frontaltesten, men lidt dårligere i pæletesten, der fik en på-det jævne-markering (orange). Fodgængertesten er bestemt ikke optimal, men  alligevel den bedste i denne testomgang. Man kan undre sig over, at VW sparer en selehusker ved bagsædet i denne typiske familiebil.

Sikkerheden for voksne på forsæderne:
Kabinen forblev stabil i frontaltesten.  Dataerne fra dukkerne viste god beskyttelse af knæ og lårben uden brug af knæairbags. Det gode resultat gælder både for personer, der sidder præcis som testdukkerne, men også for andre placeringer.
Selestrammere og selekraftbegrænsere, som efterhånden er standard på de fleste biler, kan også fås til bagsædet i Jetta, men de var ikke monteret i testbilen.
LæsHERom betydningen af dette udstyr og om, hvordan man kan se om ens bil har det.

Frontalkarakteren er med 15,2 point ud af 16,0 mulige et fint resultat.

Sidetesten, hvor bilen påkøres med 50 km/t af en bred barriere var, som det er almindeligt, problemløs. Pæletesten blev klaret med en jævn karakter, lidt dårligere end Golf cabriolet. 
Piskesmældtesten,
der indgår i voksensikkerheden, gav 3,3 point, igen lidt dårligere end Golf cabriolet.
(Se samtlige piskesmældtests
HER ) .

Barnesikkerheden fik en topplacering for begge "børn" i den dynamiske test. Passagerairbaggen kan frakobles, men den vigtige information om airbaggen er koblet til eller fra er ikke tilstrækkelig tydelig. Det er derimod advarslen om faren ved at placere et barn i en bagudvendt autostol foran en ikke deaktiveret airbag.


Fodgængersikkerheden er med sine 56% denne testomgangs højeste karakter. (Højest  - fra 2009 til nu - er BMW 5 med 78%). Det betyder altså ikke, at der specielt er noiget at prale af.

Den aktive sikkerhed er lavere end den burde være på denne type familiebil. Der mangler en selehusker ved bagsædet. ligger meget højt, idet Peugeot 508 både har selehuskere på for- og bagsæder samt en aktiv fartbegrænser foruden, selvfølgelig, ESC stabilitetssystem, der fik karakteren "godkendt" i den nye dynamiske ESC-test.




Front

Side

Pæl

Piskesmæld

15,2

8,0

7,1

3,3

Maks.
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne ,skal man se på skemaet herover.

4-dørs sedan
Egenvægt: 1.302 kg
Sikkerhedsudstyr:
2 Frontairbags (enkeltudløsning)
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags (hoved)
Knæairbag
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænser ved forsæder
2 selehuskere (kun forsæder)
ESC (dynamisk test: Godkendt)
Automatisk fartbegrænser: nej

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

94

86

56

71

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%. En manglende selehusker i forreste passagersæde kostede en femte stjerne.


Her ses testværdierne for den klassiske frontal-
test med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor
bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod
en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

Frontaltest ved 64 km/t

Frontaltesten blev klaret i fin stil og til samme resultat som i VW Golf. Men med lidt lavere værdier i passagersiden.

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pælen trænger ikke særlig langt ind i bilen - men nok til at trykke for hårdt på førerens bryst.

Dynamisk test af antiskrid, ESC

ESC-testen, der er på vej til at blive lovpligtig i EU, har endnu ikke skabt væsentlige problemer for bilfabrikanterne - heller ikke i Jetta tilfælde..

  


Piskesmældtesten, der simulerer en påkørsel bagfra, viste et resultat midt i den bedste tredjedel af de hidtil testede biler


Forsædepassagererne  er godt beskyttet, men begge testdukker fik klemt brystet lidt mere af sikkerhedsselerne end det burde være tilfældet.



De to barnedukker, henholdvis fremadvendt og bagudvendt, slap fint fra den dynamiske del af testen, men afmærkningen af status for airbaggen i passagersiden - slået til eller fra, kritiseres. Autostolene, valgt af bilfabrikanten, er Bobsy G0/1S, bagudvendt og Bobsy G1 Isofix med topstrop for den fremadvendte stols vedkommende.


 

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

 

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

                        www. sikkerbil.dk © 2012 •  Mail: info@sikkerbil.dk