Test: 4. kvartal 2011: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne -  på dansk  -        tilbage til forsiden: klik på flaget


Audi Q3
- sikker for dem i bilen


Audi Q3 har høje karakterer på de punkter, der har betydning for fører og eventuelle passagerer i bilen.
For de bløde trafikanter uden for bilen er resultatet knap så godt. Audi's front ser barsk ud - og er det!

Sikkerheden for voksne på forsæderne. Målingerne viste god beskyttelse af knæ og lårben uden brug af knæairbag. Audi påviste, at samme gode resultater ville gælde for personer af forskellig størrelse og i forskellige siddepositioner. Helt perfekt er resultatet dog ikke, hvilket grafikkens gule markeringer vidner om. Men det var tæt på.


Sidetesten var i top, mens Pæletesten afslørede svagheder med hensyn til beskyttelse af brystet. Dog ikke mere end at det blev til en gul markering markering, hvilket er pænt uden at være perfekt.

Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 3,2 point ud af 4,0 mulige, var i den grønne ende af karakterskalaen og viste god beskyttelse ved den simulerede bagendekollision. 
(Se samtlige piskesmældtests
HER ) .

Barnesikkerheden i de valgte autostole viste sig ok uden at være i top for det bagudvendte, 18 mdr. gamle "barn".
Frakobling af passagerairbaggen skal bestilles særskilt, hvilket koster point. I modsætning til den testede Audi A6 i forrige Euro NCAP testomgang, er en advarsel mod at placere et barn i en bagudvendt autostol nu gjort tydelig. 

 

Fodgængersikkerheden er, som det fremgår af illustrationen herunder, ikke god på andre områder end forreste kofanger. Såvel et barn som en voksen vil nemt komme til skade på det store, røde område.


Den aktive sikkerhed 
 hjælpes på vej med såvel ESC og selehuskere på såvel for og bagsæder. 
 

Front

Side

Pæl

Piskesmæld

15,2

8,0

7,3

3,2

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne ,skal man se på skemaet herover.

5-dørs SUV

Egenvægt: 1.520 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC (dynamisk test: Godkendt)
2 frontairbags (enkeltvirkende)
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags (hovedairbags)
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
3 selehuskere (forsæder + bagsæde)

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

94

52

85

86

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%. En manglende selehusker i forreste passagersæde kostede en femte stjerne.


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.
Generelt ligger karaktererne, i procent af 100, ganske højt trods de mange gule markeringer på grafikken. Kun fodgængertesten trækker ned.

Frontaltest ved 64 km/t

15,2 point i frontaltesten er fint ud af 16 mulige. Karrosseriet er, som det gælder de fleste nye biler, helt stabilt i kollisionen med barrieren. 

Mod en stålpæl med 29 km/t


Pæletesten er en barsk affære, og set i lyset af det er den gule markering på grafikken slet ikke så dårlig.

Sidekollissionen (ses herunder)gav fuldt pointtal, men det har den også gjort på 92 ud af de hidtil 115 testede biler siden 2009.

ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer

 



 3,2 point i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er et godt resultat. Bilsædet er monteret på en slæde og der foretages tre tests med to forskellige hastigheder.


Fører og passagerer er godt beskyttet og selv uden tilstedeværelsen af en knæairbag, var der ingen skadelige påvirkninger at se på knæ og lårben. Kun beskedne påvirkninger på underbenet.
 


Sikkerheden for de to "børn" på henholdsvis 1,5 og 3 år, var god uden at være bedst. Stolene, valgt af bilfabrikanten, er FAIR G 0/1 S Isofix til babyen og  til den 3-årige: Audi Römer DUO Plus Isofix.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 www. sikkerbil.dk © 2012 •  Mail: info@sikkerbil.dk