Test: 4. kvartal 2011: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne -  på dansk  -        tilbage til forsiden: klik på flaget


Chevrolet Captiva
- på det jævne



Chevrolet Captiva, Chevrolets nye SUV, lever ikke op til det ry, Chevrolet ellers har skabt sig, senest med den nye Aveo. Men fem stjerner blev det da til. Igen er det fodgængertesten, der trækker ned, så meget, at det hvis testen først var blevet foretaget efter nytår, ville være blevet til en trestjernet karakter

Sikkerheden for voksne på forsæderne viser god beskyttelse af knæ og lårben uden brug af knæairbag. Chevrolet påviste, at samme gode resultater ville gælde for personer af forskellig størrelse og i forskellige siddepositioner. 


Sidetesten var i top, mens  Pæletesten afslørede svagheder med hensyn til beskyttelse af brystet. Så meget, at det kun blev til en orange markering, hvilket er på det jævne.

Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 2,6 point ud af 4,0 mulige, viser en kun på-det-jævne beskyttelse af fører og forsædepassager i tilfælde af påkørsel bagfra. (Se samtlige piskesmældtests HER ) .

Barnesikkerheden er næsten i top for såvel det 18 måneder gamle "barn" i en bagudvendt autostol som den treårige i en fremadvendt autostol.
Passagerairbaggen kan frakobles, men informationen og den aktuelle status er så dårlig, at  det kostede point. Information om faren ved at placere et barn i en bagudvendt autostol på forsædet er god og tydelig.

Fodgængersikkerheden er, som det fremgår af illustrationen herunder, kun acceptabel for børn, der vel at mærke rammer fronthjelmen på midten - ikke i siderne. For en voksen er beskyttelsen dårlig.


Den aktive sikkerhed 
 hjælpes på vej med ESC, men ikke med selehusker også på bagsædet. 
 

Front

Side

Pæl

Piskesmæld

14,3

8,0

6,6

2,6

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne ,skal man se på skemaet herover.

5-dørs SUV (højrestyret)

Egenvægt: 1.778 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC (dynamisk test: Godkendt)
2 frontairbags (enkeltvirkende)
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags (hovedairbags)
Seleforstrammere, dobbeltvirkende, ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
2 selehuskere (forsæder)

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

88

82

48

71

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%. En manglende selehusker i forreste passagersæde kostede en femte stjerne.


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.
Den orange markering af førerens bryst i pæletesten, piskesmældtestens orange markering og fodgængertestens 48% er ikke godt nok
.

Frontaltest ved 64 km/t

14,3 point i frontaltesten er ok. Karrosseriet er, som det gælder de fleste nye biler, helt stabilt i kollisionen med barrieren. Som det ses på billedet er testbilen højrestyret, det skal 20% af de testede biler være ifølge Euro NCAPs regler.
Fabrikanten skal erklære, at sikkerheden er lige god uanset hvilken side rattet sidder i.

Mod en stålpæl med 29 km/t


Pæletesten er en barsk affære, og her fik  testdukken klemt  brystkassen mere end tilladeligt, så det blev til orange markering på grafikken.

Sidetesten (herunder) er anmærkningsfri

ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer

 



 2,6 point i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er kun jævnt. Heromkring befinder sig kun en enkelt anden Chevrolet: Spark-modellen. Bilsædet er monteret på en slæde og der foretages tre tests med to forskellige hastigheder.


Fører og forsædepassagerer er lige godt beskyttet i frontaltesten. Den grønne farve på næsen er en markeringsfarve, som afsættes på steder hovedet har ramt under frontaltesten. Nolrmalt airbaggen 


Sikkerheden for de to "børn" på henholdsvis 1,5 og 3 år, er upåklagelig. Men der mangler informationer om status for ti- eller frakobling af passagerairbaggen. Stolene, valgt af bilfabrikanten, er til  babyen: Britax Römer Baby Safe Isofik og til den treårige: Britax Römer Duo Plus Isofix.

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2012 •  Mail: info@sikkerbil.dk