Test: 4. kvartal 2011: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne -  på dansk  -        tilbage til forsiden: klik på flaget


Fiat Freemont
- grafikken ligner et
kludetæppe



Den ideelle grafik viser grøn farve på alle områder. Det kan den nye Fiat Freemont ikke prale af. Den viser fra brunt (dårlig) til grøn (god), men heldigvis ikke rødt på nogle punkter, så de fem stjerner er alligevel i hus.
Bl. a. er sikkerheden mod piskesmældskader vurderet som god. Freemont er i virkeligheden en Dodje Journey fra Fiats nye samarbejde med Chrysler - det er værst for Fiat! Bilen er ikke i Danmark.

Sikkerheden for voksne på forsæderne sikres af en stabil kabine, men omvendt udgør ratstammen en risiko passagerer af en anden statur eller siddeposition end lige netop den ideelle positur, som testdukkerne indtager. Forsædepassageren sidder godt og trygt, mens føreren er i skudlinien på flere punkter.
Karakteren i frontaltesten på 12,2, ville i det gamle Euro NCAP system, som på dette område stadig er sammenligneligt med det nye, have medført, at der ikke kunne gives fem stjerner. Det krævede nemlig minimum 12,5 point i såvel frontaltest som sidetest (der til og med 2008 kun havde een samlet karakter for side- og pæletest).

Sidetesten var i top, mens Pæletesten afslørede svagheder med hensyn til beskyttelse af brystet. Så meget, at det kun blev til en brun markering, hvilket er dårligt.

Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 3,2 point ud af 4,0 mulige, var i den grønne ende af karakterskalaen og viste god beskyttelse ved den simulerede bagendekollision.  Medvirkende hertil er aktive hovedstøtter, der  ved en bagendepåkørsel skubbes frem og derved tager hurtigt imod hovedet.
(Se samtlige piskesmældtests
HER ) .

Barnesikkerheden var til maks. point for både det 18 måneder gamle barn i en bagudvendt autostol og for en treårig i en fremadvendt autostol..
Passagerairbaggen kan ikke frakobles, så det er under bødestraf forbudt at placere et barn i en bagudvendt autostol på forsædet.

 

Fodgængersikkerheden burde fremmes ved, at Freemont har en aktiv fronthjelm. Følere registrerer, hvis en person bliver ramt af bilen og fronthjelmen popper op med det formål at skabe afstand til de hårde motordele under hjelmen.

Fiat viste, at systemet kunne registrere personer af forskellig størrelse og ved flere forskellige hastigheder og systemet blev derfor anvendt under testen.
Sikkerheden for en voksen, der ved en påkørsel slår hovedet ned i fronthjelmen viste sig god på nogle af hjelmens områder og dårlig andre steder. Er den påkørte et barn  er sikkerheden overvejende dårlig.

Den aktive sikkerhed 
 hjælpes på vej med såvel ESC og selehuskere, men kun på såvel for- og bagsæder. 
 

Front

Side

Pæl

Piskesmæld

12,2

8,0

6,6

3,2

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne ,skal man se på skemaet herover.

5-dørs MPV

Egenvægt: 1.907 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC (dynamisk test: Godkendt)
2 frontairbags (dobbeltvirkende)
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags (hovedairbags)
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
2 selehuskere (forsæder)

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

83

82

50

71

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%. En manglende selehusker i forreste passagersæde kostede en femte stjerne.


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.
Fører- og fodgængersikkerheden er ikke optimal.

Frontaltest ved 64 km/t

12,2 point i frontaltesten ikke op til dagens standard. I det gamle Euro NCAP system havde denne karakter blokeret for fem stjerner.

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten er en barsk affære, og her fik  testdukken klemt  brystkassen mere end tilladeligt, så det blev til brun markering på grafikken..

Sidetesten, hvor en 1,5 m bred, rullende barriere påkører bilen med 50 km/t, blev klaret lydefri. Denne test udgør normalt ingen problemer på dagens biler.

ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer

 



 3,2 point i piskesmældtesten er fint. Freemont hr da også aktive hovedstøtter ved forsæderne. De vipper frem  Bilsædet er monteret på en slæde og der foretages tre tests med to forskellige hastigheder.


Føreren af bilen er ikke så godt beskyttet. Bl.a. udgør ratstammen en risiko for førerens ben. 



Sikkerheden for de to "børn" på henholdsvis 1,5 og 3 år, var helt i top med hensyn til den dynamiske test.
Der må ikke sidde et barn i en bgudvendt autostol på forsædet, idet passagerairbaggen ikke kan.  Stolene, valgt af bilfabrikanten, er for den treåriges vedkommende: FAIR G 0/1 Isofix med topstrop. Den 18 mdr. gamle babydukke sad i en bagudvendt Britax Babysafe Isofix Plus.

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

 

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

www. sikkerbil.dk © 2012 •  Mail: info@sikkerbil.dk