Test: 4. kvartal 2011: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne -  på dansk  -        tilbage til forsiden: klik på flaget


Ford Ranger Pickup
- god mod alle



Fra at være lidt af en sikkerhedsmæssig katastrofe, er dobbeltkabine bilen Ford Ranger Pickup, blevet nummer et blandt de i 2011 testede biler.
Normalt har de tunge biler sværede ved at opnå fem stjerner end de lette på grund af den høje vægt, der ligger bag sammenstødet med barrieren. I det virkelige liv er det modsat: Den store, tunge og velbyggede bil vil feje den lille, lette bil samt eventuelle fodgængere af banen.
Men Ford Ranger klarer selv fodgængertesten markant bedre end nogen anden bil hidtil har gjort i den nye Euro NCAP test. Den nye Ford Ranger vil vi se i Danmark i flere forskellige udgaver - også en type som den her testede med plads til almindelige bagsædepassagerer.
Den nye Ranger er konstrueret af Ford i Australien


Sikkerheden for voksne på forsæderne er god, hvilket karakteren på 96% på dette område også viser. Knæairbaggen i førersiden er formentlig stærkt medvirkende til den meget flotte, grønne markering af benene. Ford påviste, at samme gode resultater ville gælde for personer af forskellig størrelse og i forskellige siddepositioner. 


Sidetesten var i top, og det er Pæletesten også tæt ved at være.

Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden med 2,946 ud af 4,0 mulige point, er i den grønne ende af karakterskalaen og viste god beskyttelse ved den simulerede bagendekollision. Kun 0,054 point skiller markeringen i grafikken fra orange til grøn.
(Se samtlige piskesmældtests
HER ) .

Barnesikkerheden er god og advarselsmærkaten omkring passagerairbag og barn i bagudvendt autostol sad som den skulle.


Fodgængersikkerheden
er, som det fremgår af grafikken herunder, forbavsende god. Umiddelbart skulle man tro, at den voldsomme front ville påføre eventuelle påkørte personer stor skade, men testen viser generel god sikkerhed for såvel et barn som en voksen. Man kan så undre sig over, om et barn kan tænkes at kunne nå at slå hovedet ned i den højt placerede motorhjelm. Testresultaterne opnås ved at sende hovedlignende figurer oppefra og ned mod fronthjelmen på en række målepunkter - og de mange grønne felter på grafikken viser i hvert fald, at karrosseripladen tager forholdsvis skånsomt imod og uden, at en bule i pladen vil mdedføre kontakt med de underliggende hårde motordele.
. 

 

 

 

 

 

 

Den aktive sikkerhed  hjælpes på vej med såvel ESC og selehuskere, dog kun på forsæderne.  

Front

Side

Pæl

Piskesmæld

15,7

8,0

7,7

2,9

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne ,skal man se på skemaet herover.

4-dørs Pickup med dobbeltkabine - højrestyret.
Egenvægt: 2.091 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC (dynamisk test: Godkendt)
2 frontairbags (enkeltvirkende)
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags (hovedairbags)
Knæairbag i førersiden
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
2 selehuskere (forsæder)

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

96

86

81

71

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%. En manglende selehusker i forreste passagersæde kostede en femte stjerne.


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.
Så flot en grafik havde vi ikke ventet af så bombastisk en bil som Ford Ranger

Frontaltest ved 64 km/t

15,7 point i frontaltesten er flot, idet 16,0 er det maksimalt opnåelige.

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten er en barsk affære, men Ford Ranger klarede den til næsten topkarakter. Sidetesten gav de maksimale 8,0 point.

ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer



 2,9 point i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er et ok resultat, da det med alle decimaler kun er en hårsbredde fra grøn markering. . Bilsædet er monteret på en slæde og der foretages tre tests med to forskellige hastigheder.


Fører og passagerer er godt beskyttet, ydermere er bilens samtidig højbenet og tung, hvilket er en fordel. 



Sikkerheden for de to "børn" på henholdsvis 1,5 og 3 år, var upåklagelig. Stolene, valgt af bilfabrikanten, er for babyhens vedkommende Britax Römer BabySafe Plus  og for den treårige  Britax Römer Safefix.

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

Se den gamle Ford Ranger crashtest - der er forskel 
klik
HER

 

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2012 •  Mail: info@sikkerbil.dk