Test: 4. kvartal 2011: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne -  på dansk  -        tilbage til forsiden: klik på flaget


Hyundai Veloster
- kun fodgængertesten trækker ned



Hyundai Veloster kan andet end se godt ud: Den er tæt på grøn markering overalt på dukkerne i testgrafikken. Og de to gule markeringer på benene er ganske tæt på at have fortjent grønt. Veloster er også den anden bil, som opnår en ren topkarakter i den pæletest, som alle bilfabrikanterne har døjet med at klare siden Euro NCAP indførte den i 2009.

Sikkerheden for voksne på forsæderne er rigtig flot med topkarakter og dermed grøn markering på testgrafikken - lige på nær på det ene underben på såvel fører som forsædepassager der markeres med gult, hvilket viser en beskeden svaghed i disse områder. Hyundai påviste, at samme gode resultater ville gælde for personer af forskellig størrelse og i forskellige siddepositioner. 


Sidetesten var i top, det er den sædvanligvis, men det er usædvanligt, at også  Pæletesten er det. Faktisk er det først anden gang det sker, første gang var i seneste Euro NCAP test, hvor Opel Ampera som den første opnåede grøn markering i pæletesten.

Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 3,2 point ud af 4,0 mulige, altså i den grønne ende af karakterskalaen, viste god beskyttelse ved den simulerede bagendekollision. 
(Se samtlige piskesmældtests
HER ) .

Barnesikkerheden viser afrundet maks. point for den treårige dukke i en fremadvendt autostol, mens det 18 måneder gamle "barn" i en bagudvendt autostol måtte nøjes med en bagatel mindre.
Frakobling af passagerairbaggen er tydeligt markeret, hvilket også gælder advarsel mod at placerede et barn i en bagudvendt autostol  i forsædet.

Fodgængersikkerheden fik en lav karakter. Rammes et barn af Veloster er udfaldet usikkert. Rammes en voksen, er der stor chanche for hovedskade.


Den aktive sikkerhed 
 hjælpes på vej med såvel ESC og selehuskere, men der er ingen selehusker ved bagsædet, hvilket koster point.

Front

Side

Pæl

Piskesmæld

15,5

8,0

8,0

3,2

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne ,skal man se på skemaet herover.

3-dørs hatchback

Egenvægt: 1.236 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC (dynamisk test: Godkendt)
2 frontairbags (enkeltvirkende)
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags (hovedairbags)
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
2 selehuskere (forsæder)

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

96

89

49

71

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%. En manglende selehusker i forreste passagersæde kostede en femte stjerne.


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.
Næsten grønt overalt - det er flot. Kun fodgængertesten markerer sig dårligt med kun 49% sikkerhed
.

Frontaltest ved 64 km/t

15,5 point i frontaltesten er fint. 16,0 er maksimum. Karrosseriet er, som det gælder de fleste nye biler, helt stabilt i kollisionen med barrieren.

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten er en barsk affære, men Hyundai Veloster klarede den til topkarakter. Det er kun anden gang det er sket.

ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer

 



 3,2 point i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er i den bedste ende af skalaen og til grøn markering. Bilsædet er monteret på en slæde og der foretages tre tests med to forskellige hastigheder.


Fører og passagerer er godt beskyttet . Kun underbenene i ydersiderne af bilen er en smule udsat i frontaltesten. Der måles ikke på dem i sidetesten.



Sikkerheden for de to "børn" på henholdsvis 1,5 og 3 år, var upåklagelig.  Stolene, valgt af bilfabrikanten, er for babyen en bagudvendt Römer Britax Babysafe+ med Isofix. Den treårige dukke sad i  en fremadvendt Römer Britax Duo+ Isofix.

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

 

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2012 •  Mail: info@sikkerbil.dk