Test: 4. kvartal 2011: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne -  på dansk  -        tilbage til forsiden: klik på flaget


Lancia Thema
- fem stjerner, men lavt
gennemsnit



Lancia Thema kommer vi næppe til at se i Danmark. Sikkerhedsmæssigt er den da heller ikke noget at prale af på trods af fem stjerner - det har de 11 af de 12 testede biler. Fodgængertesten blev kun rimelig på trods af bilens aktive fronthjelm, der ved en påkørsel af en fodgænger udløser og hæver hjelmen og skaber afstand til de hårde motordele nedenunder.
Den nye Thema er en klon af Chrysler 300 C og har ikke noget at gøre med den hidtige, ægte Lancia Thema

Sikkerheden for voksne på forsæderne så ud til at være god, men da testens data blev analyseret, viste det sig, at "førere"s hoved havde gjort airbaggen flad, så hovedet ramte ratkransen. Det kostede dog kun et enkelt point.
Målingerne viste til gengæld god beskyttelse af knæ og lårben, formentlig med god hjælp fra knæairbaggen i førersiden, der er den mest kritiske. Lancia påviste, at samme gode resultater ville gælde for personer af forskellig størrelse og i forskellige siddepositioner. 


Sidetesten var i top, mens  Pæletesten afslørede svagheder med hensyn til beskyttelse af brystet. Så meget, at det kun blev til en orange markering, hvilket er på det jævne.

Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 2,7 point ud af 4,0 mulige, kom i den orange del af karakterskalaen, der kun betyder en "på-det jævne" nakke beskyttelse ved den simulerede bagendekollision. 
(Se samtlige piskesmældtests
HER ) .

Barnesikkerheden var næsten til maks. point for det treårige gamle "barn" i en bagudvendt autostol, men væsentlig dårligere for babyen i den bagudvendte autostol uden at det dog medfører kritiske kommentarer i testrapporten.
Frakobling af passagerairbaggen kan ikke foretages, hvilket gør det ulovligt at placere et barn i en bagudvendt autostol på forreste passagersæde. En advarsel mod denne placering var helt efter bogen.


Fodgængersikkerheden 
nyder godt af, at Lancia Thema har en såkaldt aktiv fronthjelm, der efter signal fra en føler i forreste kofanger løfter sig lidt i tilfælde af en påkørsel. Derved bliver der skabt plads til en evt. bule i fronthjelmen, uden at den når ned til de hårde motordele.

Systemet blev testet med det aktive system og både en voksen og et barn skønnes i de fleste tilfælde at ville ramme de med grønt markerede områder.

Den aktive sikkerhed 
 hjælpes på vej med ESC og med selehuskere, men kun på forsæderne. 
 

Front

Side

Pæl

Piskesmæld

12,7

8,0

6,3

2,7

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne ,skal man se på skemaet herover.

4-dørs sedan (fejlagtigt kaldt 5-dørs MPV af Euro NCAP)

Egenvægt: 2.042 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC (dynamisk test: Godkendt)
2 frontairbags (dobbeltvirkende)
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags (hovedairbags)
Knæairbag i førersiden
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
2 selehuskere (forsæder)

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

83

77

59

71

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%. En manglende selehusker i forreste passagersæde kostede en femte stjerne.


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.
Den orange markering af førerens underben, frontalkarakteren og piskesmældtesten trækker Lancia Thema ned på et beskedent gennemsnit på 76%
.

Frontaltest ved 64 km/t

12,7 point i frontaltesten ud af 16 mulige er ikke særlig godt efter dagens standard.

Mod en stålpæl med 29 km/t


Pæletesten er en barsk affære, og her fik  testdukken klemt  brystkassen mere end tilladeligt, så det blev til orange markering på grafikken.

Sidetesten (herunder) var anmærkningsfri.

ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer

 



 2,7 point i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er et kun jævnt resultat. Bilsædet er monteret på en slæde og der foretages tre tests med to forskellige hastigheder.


Førerdukken slog hovedet igennem  airbaggen og ramte ratkransen. Ikke alvorligt, men nok til en forholdsvis lav frontalkarakter 


Sikkerheden for de to "børn" på henholdsvis 1,5 og 3 år, viste sig at være bedst for den treårige.
Stolene, valgt af bilfabrikanten, er for babyens vedkommende en bagudvendt Fair Bimbofix G0/1S Isofix og for den treårige samme stoletype, blot fremadvendt.

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2012 •  Mail: info@sikkerbil.dk