Test: 4. kvartal 2011: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne -  på dansk  -        tilbage til forsiden: klik på flaget


Lancia Voyager 
- før Chrysler, nu Lancia,
men stadig for dårlig


Lancia har overtaget Chrysler-navnet og samtidig den store Chrysler Voyager, som har været lidt af en prügelknabe lige fra den i 1999 for første gang blev testet af Euro NCAP i en venstrestyret version. Fabrikken turde imidlertid ikke erklære, at en højrestyret model med mindre sikkerhedsudstyr var på samme niveau som den venstrestyrede model, og karakteren blev derfor fastsat til NUL point i frontaltesten.  I 2007 blev Voyager genstestet - stadig med et to-stjernet resultat (efter senere regelændring kun 1-stjernet), men nu med markering for mulig livsfarlige egenskaber.
Tyske ADAC vil ikke acceptere tests af højrestyrede biler, så selv om de selv udfærdigede Voyager rapporten for Euro NCAP, udførte de samtidig selv en frontaltest af en venstrestyret Voyager med et firestjernet resultat.
Der har således været nogen støj på ledningen omkring Voyager, men den får bestemt ingen oprejsning i den nye test under Lancia-navnet.
Rød markering kommer i brug på forsædepassagerens lårben. Til gengæld er resultatet i fodgængertesten bedre. Hvor fronten dengang var helt markeret med rødt, er det nu kun halvdelen.
Lancia Voyager redder sig fire stjerner i år, i 2012 ville den være trestjernet.
Modellen er foreløbig ikke i det danske Fiat/Lancia program


Sikkerheden for voksne på forsæderne er ikke noget at råbe hurra for. Frontaltesten alene er nede på 10 point ud af de 16 mulige.
Kabinen forblev ellers stabil, men førerens og især forsædepassagerens knæ og lårben er i farezonen, for førerens vedkommende bl. a. på grund af rastammen.


Sidetesten var i top, og  Pæletesten blev også klaret pænt.

 

Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 2,6 point ud af 4,0 mulige, er kun på det jævne med orange markering, hvor grøn indtræder ved 3,0 point. 
(Se samtlige piskesmældtests
HER ) .

Barnesikkerheden var til maks. point for det tre år gamle barn i en fremadvendt autostol, mens 18 måneder gamle barn i en bagudvendt autostol får en langt lavere karakter, idet dækslet til et rum i gulvet, hvorpå autostolens Isofix-støtteben står, kollapsede under frontaltesten. Støtteben har samme funktion som en topstrop til autostolene: For at undgå at stolen vipper fremover i Isofixbeslagene.
Lancia har oplyst, at de vil fjerne denne svaghed i gulvet.
Frakobling af passagerairbaggen er ikke mulig, hvilket gør placering af en bagudvendt autostol på forreste passagersæde ulovlig.

 

Fodgængersikkerheden burde have været bedre idet Voyager er forsynet med en såkaldt aktiv fronthjelm, der "popper op", når sensorer i kofangeren opfatter, at en fodgænger er blevet påkørt. Herved skabes automatisk større afstand mellem fronthjelm og den underliggende motorblok. Euro NCAP testen blev foretaget med den aktive funktion. Nogle punkter på fronthjelmen yder god beskyttelse, hvis en fodgængers hoved rammer her (grønne punkter), men der er størst chance for, at et rødt område rammes. Områder, der ofte vil ramme hofter og bækkenparti er ret utilgivelige.

 

Den aktive sikkerhed  hjælpes på vej med såvel ESC og selehuskere, men de er kun på forsæderne.  

Front

Side

Pæl

Piskesmæld

10,0

8,0

7,9

2,6

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne ,skal man se på skemaet herover.

5-dørs MPV (venstrestyret)
Egenvægt: 2.183 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC (dynamisk test: Godkendt)
2 frontairbags (dobbeltvirkende)
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags (hovedairbags)
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
2 selehuskere (forsæder)

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

79

67

47

71

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%. En manglende selehusker i forreste passagersæde kostede en femte stjerne.


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.
Den orange markering af førerens bryst i pæletesten og fodgængertestens 47% er ikke godt nok

Frontaltest ved 64 km/t

10,0 point i frontaltesten er under lavmålet.  Karrosseriet er, som det gælder de fleste nye biler, helt stabilt i kollisionen med barrieren, men bl.a. ratstammen udgør en risiko

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten er en barsk affære, og her fik  testdukken klemt  brystkassen en lille smule mere end godt er, så det blev til gul markering på grafikken..

ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer



 2,6 point i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er kun et jævnt. Bilsædet er monteret på en slæde og der foretages tre tests med to forskellige hastigheder.


Fører og passagerer er ikke særlig godt beskyttet, således  medførte mulige skader på forsædepassagerens lårben et rundt nul på dette punkt og dermed rød markering.



Sikkerheden for det treårige barn i en fremadvendt autostol var upåklagelig. Men for den 18 mdr. gamle babydukke gik det galt, idet støttebenet til den bagudvendte Isofixstol fik et dæksel i bilens gulv til at kollapse. Det var altså bilens skyld, ikke autostolens.
Stolene, valgt af bilfabrikanten, er for babyens vedkommende FAIR G 0/1 Isofix, Isofix RWF Platform Frame type E. Den treårige dukke (billedet) sidder i en FAIR G 0/1 Isofix, Isofix FWF Platform Frame type A

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

 

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2012 •  Mail: info@sikkerbil.dk