Test: Retest 2011: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne -  på dansk  -        tilbage til forsiden: klik på flaget


Seat Ibiza 2011
- opdatering af test fra 2008


Opel Astra GTC totalscoren blev kun jævnt god, men de fem stjerner er dog i hus. Frontaltesten er ok, mens sidetesten og pæletesten begge viste svagheder i brystområdet. Piskesmældtesten er i top, mens fodgængertesten er præcis det halve af det ideelle

Sikkerheden for voksne på forsæderne
er fin så længe vi taler om frontaltesten. Målingerne viste god beskyttelse af knæ og lårben uden brug af knæairbag. Opel påviste, at samme gode resultater ville gælde for personer af forskellig størrelse og i forskellige siddepositioner. 


Sidetesten var ganske usædvanligt rigtig dårlig, faktisk kun på bundlinie med to andre testede bilkonstruktioner, Suzuki Alto og de tre små elbilsøstre Mitsubishi IMIV, Citroën Z-Zero og Peugeot ION. Pæletesten afslørede svagheder med hensyn til beskyttelse af de øverste ribben, mens sidetestens problem ligger i de nederste ribben.  Så meget, at det kun blev til en orange markering i begge tests, hvilket er meget på det jævne.

Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 3,4 point ud af 4,0 mulige, var i den grønne ende af karakterskalaen og viste god beskyttelse ved den simulerede bagendekollision. 
(Se samtlige piskesmældtests
HER ) .

Barnesikkerheden er ok. Passagerairbaggen kan frakobles, men markeringen af, om airbaggen er aktiv eller frakoblet er ikke tydelig nok. Meget uheldigt er en advarsel mod at placerede et barn i en bagudvendt autostol i forsædet ikke tydelig nok. En advarselslabel om faren ved at køre med et barn i en bagudvendt autostol på forsædet og med tilsluttet airbag, er tilpas tydelig.

 

Fodgængersikkerheden er, som det fremgår af illustrationen herunder, pudsigt nok opdelt  i to rækker: Rød markering længst bagtil hvor en voksen normalt vil ramme med hovedet og grøn markering længere fremme, hvor et barns hoved vil ramme. Endelig betyder den røde stribe, der markerer overgangen mellem front og den mere vandrette fronthjelm, at der er risiko for hofte- og bækkenskader.

Den aktive sikkerhed 
 hjælpes på vej med såvel ESC og selehuskere, som dog ikke findes på bagsædet. 
 

Front

Side

Pæl

Piskesmæld

13,9

7,9

5,8

2,0

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne, skal man se på skemaet herover.

5-dørs hatchback

Egenvægt: 1.049 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC (dynamisk test: Godkendt)
2 frontairbags (enkeltvirkende)
Sideairbags (kroppen)
Hovedairbags (gardinairbags??)
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
2 selehuskere (forsæder)

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

82

77

59

71

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%. En manglende selehusker i forreste passagersæde kostede en femte stjerne.


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.
Den orange markering af førerens bryst i sidetesten er ret usædvanlig
. Normalt giver sidetesten ikke problemer.

Frontaltest ved 64 km/t

13,9 point i frontaltesten er fint. Karrosseriet er, som det gælder de fleste nye biler, helt stabilt i kollisionen med barrieren.

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten er ny i forhold til 2008.
Resultatet blev kun 5,8 point 

point

ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer

 



 3,4 point i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er et godt resultat. Bilsædet er monteret på en slæde og der foretages tre tests med to forskellige hastigheder.


Fører og passagerer er godt beskyttet i frontaltesten, ikke mindst er de udsatte knæ og lårben godt sikret.


Sikkerheden for de to "børn" på henholdsvis 1,5 og 3 år, var upåklagelig i den dynamiske test. Men markeringen af om passagerairbaggen er til- eller frakoblet er ikke tydelig nok. Autostolene, valgt af bilfabrikanten er til begge børn en fremadvendt Britax Römer Duo Plus Isofix. Det er usædvanligt, normalt er babystolen altid bagudvendt. Måske kniber det med pladsen til en bagudvendt stol.

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2011 •  Mail: info@sikkerbil.dk