Test: 4. kvartal 2011: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne -  på dansk  -        tilbage til forsiden: klik på flaget


Opel Zafira Tourer
- god sikkerhed for alle i bilen



Opel Zafira klarer sig godt i alle testtyperne på nær fodgængertesten, der, hvis testen var foretaget næste år, ville have blokeret for et femstjernet resultat. Pæletesten burde have undgået en orange markering, Opel har haft tid til at øve sig og har med Ampera's grønne markering i samme test vist, at man kan kunsten.

Sikkerheden for voksne på forsæderne er god. Karakteren i frontaltesten er pæn, 15,1 point ud af 16,0 mulige, men med små pointfradrag, der giver gul markering i stedet for grøn. Men ikke så meget, at årsagen er nærmere specificeret i testrapporten. Målingerne viste god beskyttelse af knæ og lårben uden brug af knæairbag. 


Sidetesten var i top, mens Pæletesten afslørede svagheder med hensyn til beskyttelse af brystet. Så meget, at det kun blev til en orange markering, hvilket er på det jævne.


Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 3,4 point ud af 4,0 mulige, var i den grønne ende af karakterskalaen og viste god beskyttelse ved den simulerede bagendekollision. 
(Se samtlige piskesmældtests
HER ) .

Barnesikkerheden er tilfredsstillende, og frakobling af passagerairbaggen indikeres tydeligt overfor bilens fører. Advarsellabels mod at placere et barn i en bagudvendt autostol på forsædet uden at frakoble passagerairbaggen er tydelig placeret.

Fodgængersikkerheden er, som det fremgår af illustrationen herunder, ikke særlig god. Det gælder især for voksne, mens den for et barn eller en lille voksen er overvejende god. I hofte- og bækkenområdet er beskyttelsen dårlig.  


Den aktive sikkerhed 
 hjælpes på vej med såvel ESC , og der er selehuskere på såvel for og bagsæder. 
 

Front

Side

Pæl

Piskesmæld

15,1

8,0

7,3

3,4

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne ,skal man se på skemaet herover.

5-dørs MPV (af Euro NCAP benævnt "lille MPV", men lille er den ikke.

Egenvægt: 1.702 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC (dynamisk test: Godkendt)
2 frontairbags (enkeltvirkende)
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags (hovedairbags)
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder
3 selehuskere (for- og bagsæder)

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

94

83

53

86

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%. En manglende selehusker i forreste passagersæde kostede en femte stjerne.


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.
Den orange markering af førerens bryst i pæletesten og er ikke godt nok
.

Frontaltest ved 64 km/t

15,1 point i frontaltesten er pænt. Karrosseriet er, som det gælder de fleste nye biler, helt stabilt i kollisionen med barrieren.

 

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten er en barsk affære, og her fik  testdukken klemt  brystkassen mere end tilladeligt, så det blev til orange markering på grafikken..

ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer



 3,4 point i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er et godt resultat. Bilsædet er monteret på en slæde og der foretages tre tests med to forskellige hastigheder.


Fører og passagerer er godt beskyttet, begge dukker viste god sikkerhed i det kritiske område omkring knæ og lårben. 



Sikkerheden for de to "børn" på henholdsvis 1,5 og 3 år, var upåklagelig. Stolene, valgt af bilfabrikanten, er til babyen en bagudvendt Römer Babysafe Plus, Isofix base og til den treårige en fremadvendt Römer Duo Plus, Isofix TT.

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

 

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2012 •  Mail: info@sikkerbil.dk