Testfase: 4. kvartal 2011: 

  Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk       tilbage til forsiden: klik på flaget 


Jaguar XF facelift/gentest
- kun lidt bedre



Konklusion:

Det skrev vi i 2010, da Jaguar XF blev testet første gang:
Det blev kun til fire stjerner
for den nye Jaguar, og det er simpelt hen for dårligt. Når man køber en luksusbil går de fleste nok også ud fra, at sikkerheden er i luksusklasse, men det gælder altså ikke for Jaguars vedkommende.  Også med hensyn til fodgængersikkerhed skraber Jaguaren bunden.

Ved frontaltesten er det forhold omkring instrumentpanelet, der udgør en risiko, især i førersiden. Sikkerheden er samtidig for afhængig af passagerernes størrelse og deres måde at sidde på.

Sidetesten forløb perfekt til et rent ottetal, hvilket er maksimum her. Men det samme resultat opnåede 20 andre af årets i alt 28 testede biler. 

Pæletesten blev til gengæld en rigtig bundskraber, årets dårligste blandt bilerne med hovedbeskyttende airbag. Heller ikke piskesmældresultatet er for godt
Sikkerheden for børnene på bagsædet var heller ikke god, og særlig uheldigt er en uklar advarsel mod at placere et barn i en bagudvendt autostol i forsædet, idet Jaguaren ikke har nøglelås for airbag som standard.

På sikkerhedsområdet kan en justerbar fartbegrænser give op til et point. Jaguar XF har dette udstyr, men det lever ikke op til Euro NCAPs krav og er derfor ikke blevet belønnet i testen.

Fodgængersikkerheden kunne man på forhånd have troet ville være i top, idet Jaguar (Ford) har konstrueret en fronthjelm, der ved en kollission løftes op og skaber afstand til de hårde motordele. Men systemet fungerer ikke godt nok, er Euro NCAPs dom.


 

Herunder er konklusionen over den nu faceliftede 2012-udgave:

Konklusion:
Stadig kun fire stjerner, men Jaguar har i det mindste gjort sig umage for at opnå et bedre resultat, selv om det bestemt ikke er godt nok for den eksklusive luksusbil. .
Voksenbeskyttelsen , barnetesten og dermed det samlede resultat klarer end ikke 2011-grænsen for fem stjerner.  En ny fodgængertest blev gennemført med et væsentlig bedre resultat, idet Jaguar har forbedret det elektroniske system, hvor en airbag skal få fronthjelmen til at løfte sig beskyttende ved en kollision. Piskesmældtesten blev gentaget efter at hovedstøtter og sæder var ændret, men forbedringen var bagatelagtig. En ESC test blev udført og bestået. Karakteren "ikke bestået" ville have været en historisk begivenhed - endnu er ingen bil dumpet.



Uændret fra 2010: Sikkerheden for voksne på forsæderne. Målingerne viste god beskyttelse af knæ og lårben, men resultatet skønnes ikke at ville gælde for personer af forskellig størrelse og i forskellige siddepositioner. Det skyldes strukturer i instrumentpanelet .
Sidetesten var i top, mens Pæletesten afslørede svagheder med hensyn til beskyttelse af brystet. Så meget, at det blev til brun markering.

2011: Ændret og nye tests foretaget:
Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 2,5 point ud af 4,0 mulige, viste kun en beskeden forbedring (fra 2,2 point) i tilfælde af en påkørsel bagfra.
(Se samtlige piskesmældtests
HER ) .

Barnesikkerheden i de valgte autostole viste sig ok uden at være i top for det bagudvendte, 18 mdr. gamle "barn".
Frakobling af passagerairbaggen er ikke mulig. Derfor er det særlig uheldigt, at advarselslabels mod at transportere en barn på forsædet i en bagudvendt autostol ikke er tydelige nok. (Denne placering af barnet er i øvrigt ulovlig, hvis bilen har passagerairbag, der ikke kan deaktiveres).

 

Fodgængersikkerheden er, som det fremgår af illustrationen herunder, blevet forbedret, især for barnestørrelser. Airbagudløsningen under motorhjelmen sker nu uanset om en barn eller en voksen påkøres.


Den aktive sikkerhed  hjælpes på vej med såvel ESC og selehuskere på såvel for og bagsæder.  Et fartbegrænser er tilstede, men opfylder ikke Euro NCAPs krav og giver derfor ikke point.-

Front

Side

Pæl

Piskesmæld

12,4

8,0

5,6

2,5

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne ,skal man se på skemaet herover.

4-dørs sedan

Egenvægt: 1.776 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC (dynamisk test: Godkendt)
2 frontairbags (enkeltvirkende)
Sideairbags (kroppen)
Gardinairbags (hovedairbags)
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
3 selehuskere (forsæder + bagsæde)


Første test fra 2010:


Der er lidt for mange glade farver på denne grafik. Farverne bør være grønne og gule. Procenterne i de forskellige testbokse er bestemt heller ikke noget at prale af, så de fire stjerner er velfortjente.

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

79

73

62

71

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.




Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.
Generelt ligger karaktererne, i procent af 100, med hensyn til fodgængertest og barnetest noget højere end sidst. Fodgængertesten endda lidt højere end det kommende 2012-krav til femstjernede biler.

Frontaltest ved 64 km/t

12,4 point i frontaltesten. Jaguar XF er en stor og flot luksusbil, men den lever ikke rigtig op til forventningerne.Den er i hvert fald for dårlig efter dagens standard. Det er en højtestyret bil, der er testet. Fabrikanten erklærer, at bilens klarer sig ligegodt om den er højre eller venstrestyret

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten er en barsk affære, og set i lyset af det er den gule markering på grafikken slet ikke så dårlig.


Sidekollisionen (ses herunder) gav fuldt pointtal, men det er nærmest standard

ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer

 


 2,5 point i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er ikke et godt resultat. Bilsædet er monteret på en slæde og der foretages tre tests med to forskellige hastigheder.



Passagerkabinen klarede for så vidt kollisionstesten godt, men der er strukturer i instrumentpanelet, som kan skade fører og forsædepassager, hvis de ikke lige præcis har den størrelse som en Jaguar-bilist skal have eller  hvis man ikke sidder, som Jaguar mener, at man bør sidde.



Barnesikkerheden får et skud for boven. Ikke så meget på grund af selve testkollisionen, men passagerairbaggen kan ikke frakobles og det kniber med advarsler om faren ved at transportere et barn på denne måde.
Barnestolfabrikanten har lovet, at de i 2010 manglende advarselslabels på stolene fremover vil være på plads ligesom forhandlerne vil kunne levere manglende labels. Til det 18 mdr. barn anvendtes et bagudvendt Britax Römer Safe Isofix. Til det 3 år gamle barn: Britax Römer Duo Plus

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk