< <   
 Testfase: 4. kvartal 2011: 

  Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk       tilbage til forsiden: klik på flaget 


Chevrolet Malibu
- amerikaner med

 kvalitet



Konklusion:
Chevrolet Malibu tager brodden af amerikanske bilers gamle ry for dårlig sikkerhed. Med hensyn til voksenbeskyttelse ligger den højt og selv med hensyn til fodgængerbeskyttelse er den antagelig
- dog ikke god nok til at have fået sin femstjernede karakter, hvis testen var foretaget efter årsskiftet.



Sikkerheden for voksne på forsæderne. Kabinen forblev stabil og målingerne viste det bedst mulige resultat for forsædepassageren. Der er god beskyttelse af knæ og lårben. Chevrolet  påviste, at samme gode resultater ville gælde for personer af forskellig størrelse og i forskellige siddepositioner. 

Sidetesten var i top, hvilket er sædvanligt. mens Pæletesten afslørede svagheder med hensyn til beskyttelse af brystet. Dog ikke mere end at det blev til en orange markering markering, hvilket kun er et middel resultat. Den gule markering på bækkenet er med 3,947 point ud af 4,0 mulige i delresultatet, helt tæt på grønt (3,995).


Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 3,3 point ud af 4,0 mulige, var i den fine ende af karakterskalaen og viste god beskyttelse ved den simulerede bagendekollision. 
(Se samtlige piskesmældtests
HER ) .

Barnesikkerheden på bagsædet i de valgte autostole var lige høj for begge "børn". Passagerairbaggen kan frakobles, så det bliver lovligt at have et spædbarn i en bagudvendt autostol på forsædet. Status for om airbaggen er slået til eller koblet fra, er dog ikke tilstrækkelig tydelig, hvilket koster point. Til gengæld er der en tydelig mærkning af faren ved at have et barn placeret i en bagudvendt autostol foran en aktiv airbag. 

 

Fodgængersikkerheden er, som det fremgår af illustrationen herunder, ikke god foran og i siderne. Det betyder her god beskyttelse af et barn, der måtte blive påkørt. For en voksen er skadesrisikoen derimod høj.


Den aktive sikkerhed 
 hjælpes på vej med såvel ESC og selehuskere på forsæderne som standard og som tilbehør til bagsædet. Udbredelsen af selehuskeren på bagsæder er imidlertid ikke stor nok til at blive accepteret som pointgivende hos Euro NCAP.

 

Front

Side

Pæl

Piskesmæld

15,5

8,0

7,0

3,3

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne, skal man se på skemaet herover.

4-dørs sedan

Egenvægt: 1.605 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC (dynamisk test: Godkendt)
2 frontairbags (dobbeltvirkende)
Sideairbags
/hovedairbags
Seleforstrammere, dobbeltvirkende, ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
2 selehuskere (kun forsæder)

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

94

83

57

71

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.



Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.
Generelt ligger karaktererne, i procent af 100, pænt trods de mange gule markeringer på grafikken. Kun fodgængertesten,  trækker ned, så i 2012 ville karakteren alene af den grund være blevet firestjernet.

Frontaltest ved 64 km/t

15,5 point i frontaltesten kan ikke afrundes helt til 16, der er det højst mulige. Karrosseriet er, som det gælder de fleste nye biler, helt stabilt i kollisionen med barrieren. 

Mod en stålpæl med 29 km/t


Pæletesten er en barsk affære, og Chevrolet Malibu måtte da også indkassere kritik for påvirkningen af passagerernes ribben.

Påkørsel i siden med 50 km/t

Sidekollisionen gav fuldt pointtal

 

 
3,3 point
i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er et flot resultat. Bilsædet er monteret på en slæde og der foretages tre tests med to forskellige hastigheder. Mærkelig nok er der intet foto fra testen.


Føreren er bedre beskyttet end forsædepassageren, faktisk helt i top, mens forsædepassageren underben får et par yderst beskedne anmærkninger
 

Der Sikkerheden for de to "børn" på henholdsvis 1,5 og 3 år, er nogenlunde lige god. Stolene, valgt af bilfabrikanten, var en bagudvendt Britax-Römer Baby Safe Plus til babyen og  til den 3-årige: Britax-Römer Duo Plus.

ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk