<   
 Testfase: 4. kvartal 2011: 

  Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk       tilbage til forsiden: klik på flaget 


Kinabil
med i det pæne
selskab



Kinesisk producerede biler har overvejende gjort sig uheldigt bemærket når det kom til vurdering af bilernes sikkerhed.
Geely Emgrand EC7 klarer nu denne Euro NCAP-test til fire stjerner, og på scorelisten for de seneste tre år er den syv pladser fra bunden, højere oppe end fire andre biler af det, i hvert fald ophavsmæssigt, pænere selskab i denne testomgang.
Der er dog lige en rød markering af førerens fodrum, der skal tages alvorligt, før man får lyst til at sætte sig bag rattet.



Sikkerheden for voksne på forsæderne.
Kabinen forblev stabil og målingerne viste god beskyttelse af knæ og lårben. Samme resultat ville dog ikke gælde for personer af forskellig størrelse og i forskellige siddepositioner. 
Der optrådte bekymringsværdig deformation af metalpladerne i førerens fodrum. Det blev bilen pointmæssigt straffet for og fik en af de efterhånden sjældne, røde markeringer på grafikken. Karakteren for frontaltesten er lav efter dagens standard. Den modsvarer i øvrigt et afrundet minimum for fire stjerner i det gamle Euro NCAP-system op til 1. januar 2009. 

 

Sidetesten var i top, mens  Pæletesten afslørede svagheder med hensyn til beskyttelse af brystet. Så meget, at det blev til en brun markering, hvilket er et dårligt resultat.

Piskesmældtesten,
der indgår i voksensikkerheden, med 3,7 point ud af 4,0 mulige, har Geely i højere grad end næsten alle konkurrenterne fået styr på og overgås pt kun af Opel Astra og Ford C-Max. 
(Se samtlige piskesmældtests
HER ) .

Barnesikkerheden, baseret på den dynamiske test i de valgte autostole var i top for det fremadvendte, tre år gamle "barn", men en smule dårligere  for den 18 mdr. baby(dukke).
Passagerairbaggen kan frakobles, så det bliver lovligt at have et spædbarn i en bagudvendt autostol på forsædet. Status for om airbaggen er slået til eller koblet fra, er dog ikke tilstrækkelig tydelig, hvilket koster point. Dog er der en tydelig mærkning af faren ved at have et barn placeret i en bagudvendt autostol foran en aktiv airbag, forklaret på det sprog der tales i de enkelte lande, hvor Geely sælges.

 

Fodgængersikkerheden er, som det fremgår af illustrationen herunder, ikke god foran og i siderne, men ok for et barn, der måtte blive påkørt. For en voksen er skadesrisikoen overvejende høj.

Den aktive sikkerhed  hjælpes på vej med såvel ESC og selehuskere på såvel for og bagsæder. En fartbegrænser, der kan justeres af bilens fører, er standard, men opfylder ikke Euro NCAPs krav og tæller derfor ikke med ved pointgivningen.

 

 

Front

Side

Pæl

Piskesmæld

9,1

8,0

6,1

3,7

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne ,skal man se på skemaet herover.

5-dørs sedan

Egenvægt: 1.355 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC (dynamisk test: Godkendt)
2 frontairbags (enkeltvirkende)
Sideairbags/
hovedairbags.
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
3 selehuskere (forsæder + bagsæde)
Fartbegrænser

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

75

80

42

86

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.



Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.
Generelt ligger karaktererne, i procent af 100, jævnt, men med såvel en voksenkarakter som en fodgængerkarakter, der umullggør en femte stjerne i år og var testen blevet foretaget i 2012, var det blevet til tre stjerner, hvad Geely så ikke ville være ene om.

  Frontaltest ved 64 km/t

9,1 point i frontaltesten er ikke godt ud af 16 mulige.


Påkørsel fra siden med 50 km/t

Sidekollisionen blev klaret optimalt

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten er en barsk affære, og den klarede Geely kun til 6,1  point af 8,0 mulige - og med brun markering på grafikken.

ESC-test med bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer

 

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2011 •  Mail: info@sikkerbil.dk