Testfase: 4. kvartal 2011: 

  Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk       tilbage til forsiden: klik på flaget 


Jeep Grand Cherokee
- fabrikken retter ikke
svaghed



Lige idet førerens sikkerhedssele var spændt helt ud i frontaltesten, brækkede sædeskinnen den var monteret på. Det førte til hovedkontakt med rattet gennem airbaggen, der blev banket flad.
Fabrikken undersøger forståelig nok hændelsen og har planer om at forbedre sædekonstruktionen. Men eksisterende biler får lov at køre videre ...



Sikkerheden for voksne på forsæderne.
Under frontaltesten var førersædets inderste skinne ved at brække i to dele og blev kun holdt sammen af kablet til justering af sædets frem-og-tilbage funktion. Bruddet skete lige præcis, hvor sikkerhedsselens nederste forankring er fastgjort til skinnen og skønnes at være forårsaget af de høje kollisionskræfter fra selen.
Resultatet var, at førerdukken bevægede sig længere frem med selen end beregnet og hamrede airbaggen flad med hovedet, så rattet blev ramt. Dog ikke med så stor kraft, at der ville være sket noget alvorligt i dette tilfælde.
Jeep er naturligvis alarmeret over det skete og arbejder på at forbedre konstruktionen.

Men de er ikke så alarmeret at de finder det nødvendigt at foretage en kostbare tilbagekaldelse af allerede leverede biler.

Selv om målingerne på testdukkerne i øvrigt var pæne skønnedes de dog ikke også at omfatte passagerer af en anden statur og i en anden siddeposition.


Sidetesten var i top, mens Pæletesten afslørede svagheder med hensyn til beskyttelse af brystet. Dog ikke mere end at det blev til en orange markering markering, hvilket er et middel resultat.


Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 2,9 point ud af 4,0 mulige, var i den fine ende af karakterskalaen og viste god beskyttelse ved den simulerede bagendekollision.  Jeep'en har aktive hovedstøtter, der rykker frem i tilfælde af en bagendekollision for at minimere tiden, og dermed kraften, der går fra sammenstødet til hovedet rammer støtten. Men teknikken kunne ikke oveje andre svagheder, så funktionen kom ikke i top, men dog tæt på grøn markering.
(Se samtlige piskesmældtests
HER ) .

Barnesikkerheden i de valgte autostole var acceptabel for det bagudvendte, 18 mdr. gamle "barn", mens den treårige dukke ved tilbageslaget efter frontalkollisionen ramte hovedet bog den bageste dørstolpe med pointtab til følge.
Passagerairbaggen kan ikke frakobles, så det vil være ulovligt at placere barn i en bagudvendt autostol på forsædet. Faren herved er ikke tydelig afmærket.

Fodgængersikkerheden er, som det fremgår af illustrationen herunder, ikke god foran og i siderne, og det betyder dårlig beskyttelse af et barn, der måtte blive påkørt. For en voksen er skadesrisikoen varierende alt efter hvor på fronthjelmen hovedet måtte ramme.


Den aktive sikkerhed 
 hjælpes på vej med ESC og selehuskere, men kun på forsæderne.
 

Front

Side

Pæl

Piskesmæld

11,0

8,0

7,1

2,9

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne ,skal man se på skemaet herover.

5-dørs offroader

Egenvægt: 2.326 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC (dynamisk test: Godkendt)
2 frontairbags (dobbeltvirkende)
Sideairbags
/hovedairbags
Knæairbag i førersiden
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
3 selehuskere (kun forsæder)

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

81

69

45

71

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.



Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.
Generelt ligger karaktererne, i procent af 100, pænt trods de mange gule markeringer på grafikken. Kun fodgængertesten,  trækker ned, så i 2012 ville karakteren alene af den grund være blevet trestjernet.

Frontaltest ved 64 km/t

11,0 point i frontaltesten er en lav karakter i dag. 

 

Mod en stålpæl med 29 km/t


Pæletesten er en barsk affære, der selv i den store, kratige bil medførte en mådelig karakter på grund af en svag beskyttelse af ribbenene.

 

Påkøres fra siden med 50 km/t

Sidekollisionen (blev, ikke usædvanligt, klaret til topkarakter.

 


 
2,9 point
i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er ikke specielt godt taget i betragtning, at Jeep'en har aktive hovedstøtter.


Føreren af bilen slog hovedet gennem airbaggen idet sikkerhedsselen gav efter, da sædebefæstigelsen knækkede.
 


Babydukken i sin bagudvendte position klarede sig pænt, hvorimod den treårige dukke slog baghovedet mod bageste dørstolpe.
Stolene, valgt af bilfabrikanten, var en bagudvendt Fair GO 0/1 S  Isofix til babyen og  til den 3-årige samme stol, blot anvendt fremadvendt.

ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk