Testfase: 4. kvartal 2011:  

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk       tilbage til forsiden: klik på flaget 


Kia Rio
- sikker for dem i bilen


Kia Rio giver ikke anledning til mange kommentarer. Den klarede sig godt gennem de forskellige testdiscipliner lige indtil det kom til fodgængertesten, der ville have udelukket Kia Rio fra det fine, femstjernede selskab, hvis bilen var blevet testet i 2012.
Men dem i bilen sidder trygt og godt



Sikkerheden for voksne på forsæderne.
Kabinen forblev stabil og målingerne viste det bedst mulige resultat for forsædepassageren. Der er god beskyttelse af knæ og lårben. VW påviste, at samme gode resultater ville gælde for personer af forskellig størrelse og i forskellige siddepositioner. 


Sidetesten var i top, mens Pæletesten "var ligeved og næsten". Fint nok.

Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 3,3 point ud af 4,0 mulige, rigtig god beskyttelse ved den simulerede bagendekollision. 
(Se samtlige piskesmældtests
HER ) .

Barnesikkerheden i de valgte autostole var tæt på toppen for begge "børn" (3 år og 1,8 mdr.) i henholdsvis en fremadvendt og en bagudvendt autostol.

 Passagerairbaggen kan frakobles, så det bliver lovligt at have et spædbarn i en bagudvendt autostol på forsædet. Status for om airbaggen er slået til eller koblet fra, er tydelig. Det samme gælder mærkning af faren ved at have et barn placeret i en bagudvendt autostol foran en aktiv airbag. 

 

Fodgængersikkerheden er, som det fremgår af illustrationen herunder, ikke god foran og i siderne, og det betyder dårlig beskyttelse af et barn, der måtte blive påkørt. For en voksen er skadesrisikoen varierende alt efter hvor på fronthjelmen hovedet måtte ramme.


Den aktive sikkerhed 
 hjælpes på vej med såvel ESC og selehuskere på såvel for og bagsæde.

 

Front

Side

Pæl

Piskesmæld

15,0

7,5

7,4

3,3

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne ,skal man se på skemaet herover.

5-dørs hatchback

Egenvægt: 1.145 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC (dynamisk test: Godkendt)
2 frontairbags (enkeltvirkende)
Sideairbags
Gardinairbags/hovedairbags.
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
3 selehuskere (forsæder + bagsæde)

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

92

84

46

86

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.



Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.
Generelt ligger karaktererne, i procent af 100, fint. Kun fodgængertesten,  trækker ned, så i 2012 ville karakteren alene af den grund være blevet firestjernet.

Frontaltest ved 64 km/t

15,0 point i frontaltesten er fint ud af 16 mulige. Karrosseriet er, som det gælder de fleste nye biler, helt stabilt i kollisionen med barrieren. 

Mod en stålpæl med 29 km/t


Pæletesten er blev klaret ganske udmærket med gul markering enkelte steder på grafikken - slet ikke dårligt.

Sidekollisionen gav de maksimale 8 point i afrundet værdi. Helt præcis var tallet 7,5

 


.
 3,3 point i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er et flot resultat. Bilsædet er monteret på en slæde og der foretages tre tests med to forskellige hastigheder. Mærkelig nok er der intet foto fra testen.


Føreren er en smule dårligere beskyttet end forsædepassageren og selv om Kia Rio ikke har knæairbag, var der ingen skadelige påvirkninger at se på knæ og lårben. Kun beskedne påvirkninger på underbenet.
 

Der Sikkerheden for de to "børn" på henholdsvis 1,5 og 3 år, var god. Tæt på toppen for begges vedkommende. Stolene, valgt af bilfabrikanten, var en bagudvendt Britax-Römer Baby-Safe Plus til babyen og  til den 3-årige: Britax-Römer Duo Plus.

ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk