<   
Testfase: 4. kvartal 2011: 

   Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk       tilbage til forsiden: klik på flaget 


MG6
- britisk Kinabil



MG6 lyder af britisk tradition, men er bygget i Kina, udledt af Rover 550 og tilbage i tiden knyttet til Rover 75. Det meste af udviklingen af den højrestyrede bil er foretaget hos  MG UK Technical Center, men resultatet lever end ikke op til den kinesiske Geely, også fra den aktuelle testomgang. Fire stjerner, der om en månedstid ville være blevet til tre under 2012-reglerne. Fabrikken bekræfter overfor Euro NCAP at en venstrestyret bil vil have samme (lunkne) resultat som den testede, højrestyrede. Foreløbig sælges MG6 kun i England.



Sikkerheden for voksne på forsæderne.
Kabinen forblev stabil og målingerne viste et godt resultat for forsædepassageren. Alligevel var belastningen af førerairbaggen for høj, denblev trykket flad mod ratkransen. Det kostede point.
Også belastningen på føreren bryst og lårben var for høje, ligesom justeringsgrebet til ratstammen brækkede af under frontaltesten. 

Sidetesten var ikke i top, hvilket er usædvanligt, mens Pæletesten afslørede svagheder med hensyn til beskyttelse af brystet. Dog ikke mere end at det blev til en gul markering, hvilket ikke er så slemt.

Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden med 2,0 point ud af 4,0 mulige, var på det meget jævn og  bestemt ikke noget at prale af. 
(Se samtlige piskesmældtests
HER ) .

Barnesikkerheden i de valgte autostole ses som regel væsentlig bedre. Passagerairbaggen kan frakobles, så det bliver lovligt at have et spædbarn i en bagudvendt autostol på forsædet. Status for om airbaggen er slået til eller koblet fra, er dog ikke tilstrækkelig tydelig, hvilket koster point. Ydermere mangler der en tydelig mærkning af faren ved at have et barn placeret i en bagudvendt autostol foran en aktiv airbag. 

 

Fodgængersikkerheden er, som det fremgår af illustrationen herunder, ikke god foran, bagtil  og i siderne, og det betyder en generel dårlig beskyttelse 

Den aktive sikkerhed  hjælpes på vej med såvel ESC og selehuskere, dog kun på forsæderne.

Front

Side

Pæl

Piskesmæld

10,2

6,8

7,4

2,0

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne, skal man se på skemaet herover.

5-dørs hatchback

Egenvægt: 1.490 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC (dynamisk test: Godkendt)
2 frontairbags (enkeltvirkende)
Sideairbags
/hovedairbags.
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
2 selehuskere (kunforsæder)

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

73

71

42

71

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.



Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.
Generelt ligger karaktererne, i procent af 100, lavt.pænt trods de mange gule markeringer på grafikken. Kun fodgængertesten,  trækker ned, så i 2012 ville karakteren alene af den grund være blevet firestjernet.

Frontaltest ved 64 km/t

10,2 point ud af 16 mulige i frontaltesten er ikke særlig godt i dag

Mod en stålpæl med 29 km/t


Pæletesten er en barsk affære, men her gav den den en højere karakter end den almindelige sidetest.

Påkørsel fra siden med 50 km/t


Sidekollisionen er normalt problemfri, men MG6 havde problemer med at beskytte imod beskadigelse af forsædepassagerernes ribben

 

.
 2,0 point i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er et dårligt resultat. Bilsædet er monteret på en slæde og der foretages tre tests med to forskellige hastigheder. Mærkelig nok er der intet foto fra testen.


Fører og forsædepassager er nogenlunde lige dårligt beskyttet set i relation til dagens standard
 

Der Sikkerheden for de to "børn" på bagsædet lever heller ikke op til dagens standard.
Stolene, valgt af bilfabrikanten, var en bagudvendt Britax-Römer Baby Safe Plus til babyen og  til den 3-årige en Britax-Römer Duo Plus.

ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk