Testfase: 4. kvartal 2011: 

  Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk       tilbage til forsiden: klik på flaget


Mercedes-Benz B
- fin passagersikkerhed



Konklusion: B-klassens flotte karakter i voksentesten skyldes ikke Mercedes-Benz "PRE-SAFE" system, som optimerer beskyttelsesystemerne , hvis en kollision er uundgåelig. Systemet var nemlig ikke slået til under testen for ikke at sløre karrosseriets og sikkerhedssystemernes beskyttende evner uden PRE-SAFE.
Resultatet blev i hvert fald flot, kun enkelte andre biler har opnået 97% i voksentesten. Kun fodgængertesten ville have afstedkommet en firestjernet karakter, hvis B-klassen først var blevet testet efter årsskiftet, hvor kravene er skærpet.



Sikkerheden for voksne på forsæderne.
Kabinen forblev stabil og målingerne viste det bedst mulige resultat for føreren, mens forsædepassageren  fik en yderst beskeden markering for det ben, der i en venstrestyret bil som den testede, vender ind mod midten af kabinen.
Mercedes påviste, at samme gode resultater ville gælde for personer af forskellig størrelse og i forskellige siddepositioner. 

Sidetesten var i top, og det samme var Pæletesten ikke langt fra at være.

Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 3,5 point ud af 4,0 mulige, er kun overgået af nogle få konkurrenter og viste god beskyttelse ved den simulerede bagendekollision. 
(Se samtlige piskesmældtests
HER ) .

Barnesikkerheden i de valgte autostole var høj, men ikke helt i top.
Passagerairbaggen kan kun frakobles, hvis den autostol, man ønsker at placere bagudvendt på forsædet er udstyret med et automatisk system, der registrerer stolens tilstedeværelse.
Systemet lever ikke op til Euro NCAPs frakobles, så det bliver lovligt at have et spædbarn i en bagudvendt autostol på forsædet. Status for om airbaggen er slået til eller koblet fra, er dog ikke tilstrækkelig tydelig, hvilket koster point. Ydermere mangler der en tydelig mærkning af faren ved at have et barn placeret i en bagudvendt autostol foran en aktiv airbag. 

 

Fodgængersikkerheden er, som det fremgår af illustrationen herunder, ikke lige god foran og bagtil. Det betyder god beskyttelse af et barn, der måtte blive påkørt, men dårlig for en voksen, der oftest vil ramme længere tilbage på de røde områder.


Den aktive sikkerhed 
 hjælpes på vej med såvel ESC og selehuskere på såvel for og bagsæder. En fartbegrænser kan fås, men er ikke monteret i så stort et antal biler, som Euro NCAP kræver for at belønne systemet med point.

Front

Side

Pæl

Piskesmæld

15,0

7,5

7,4

3,3

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne, skal man se på point-skemaet herover.

5-dørs MPV

Egenvægt: 1.175 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC (dynamisk test: Godkendt)
2 frontairbags (dobbeltvirkende)
Sideairbags
Gardinairbags
Seleforstrammere ved forsæder og yderste bagsædepladser.
Selekraftbegrænsere ved forsæder og yderste bagsædepladser. 
3 selehuskere (forsæder + bagsæde)

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

97

81

56

86

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.



Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.
Generelt ligger karaktererne, i procent af 100, pænt trods de mange gule markeringer på grafikken. Kun fodgængertesten,  trækker ned, så i 2012 ville karakteren alene af den grund være blevet firestjernet.

Frontaltest ved 64 km/t

15,8 point i frontaltesten er pænt ud af 16 mulige. Karrosseriet er, som det gælder de fleste nye biler, helt stabilt i kollisionen med barrieren. 

Mod en stålpæl med 29 km/t



Pæletesten blev klaret  i god stil...

... mens Sidekollisionen (herunder) var perfekt.

 

Der er intet foto fra piskesmældtesten.

 3,5 point i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er et flot resultat. Bilsædet er monteret på en slæde og der foretages tre tests med to forskellige hastigheder. Mærkelig nok er der intet foto fra testen.


Føreren er helt perfekt beskyttet

 


Sikkerheden for de to "børn" på bagsædet var god, omend ikke perfekt.
Stolene, valgt af bilfabrikanten, var en bagudvendt Römer BabySafe Plus Isofix til babyen og  til den 3-årige en  Römer Duo Plus. Til brug på forreste passagersæde kræves en speciel stol, som kan registreres af airbagsystemet og slå det fra. Denne funktion blev holdt uden for Euro NCAPs vurdering

 

ESC-test med bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk