Testfase: 4. kvartal 2011: 

  Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk       tilbage til forsiden: klik på flaget


Mercedes C Coupé
- av min nakke!




Man forventer sig noget særligt af en Mercedes. Ikke mindst af en bil som den nye C-klasse Coupé.
Man forventer derfor også, at beskyttelsen mod piskesmæld er i top. Det er den ikke, kun middel på trods af, at bilen er forsynet med en aktiv hovedstøtte, der rykker frem mod hovedet for stabil kontakt ved en påkørsel bagfra. Det samme gælder fodgængerbeskyttelsen. Men bortset herfra er det en på alle andre punkter meget sikker bil.



Sikkerheden for voksne på forsæderne.
  "PRE-SAFE" system, som optimerer beskyttelessystemerne , hvis en kollision er uundgåelig, var ikke slået til under testen for ikke at sløre karrosseriets og sikkerhedssystemernes beskyttende evner uden PRE-SAFE.
Testen viste god beskyttelse af knæ og lårben, og Mercedes påviste, at samme gode resultater ville gælde for personer af forskellig størrelse og i forskellige siddepositioner. 

Sidetesten var i top, mens Pæletestens gule markering var tættere på orange end på grøn i førerens brystområde.

Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med kun 2,4 point ud af 4,0 mulige, forbavsende dårligt, da bilen er udstyret med Mercedes aktive hovedstøtte, der ved en påkørsel bagfra rykker tættere på forsædepassagerernes hoved.
(Se samtlige piskesmældtests
HER ) .

Barnesikkerheden i de valgte autostole var pointmæssigt ikke noget at prale af, men ikke direkte kritisabel.
Passagerairbaggen kan kun frakobles, hvis den autostol, man ønsker at placere bagudvendt på forsædet er udstyret med et automatisk system, der registrerer stolens tilstedeværelse. En Mercedes-forhandler kan dog frakoble passagerairbaggen permanent, den er ikke lovpligtig.
Dermed bliver det lovligt at have et spædbarn i en bagudvendt autostol på forsædet. Der er en tydelig mærkning af faren ved at have et barn placeret i en bagudvendt autostol foran en aktiv airbag. 

 

Fodgængersikkerheden er, som det fremgår af illustrationen herunder, ikke lige god foran og bagtil. Det betyder god beskyttelse af et barn, der måtte blive påkørt, men dårlig for en voksen, der oftest vil ramme længere tilbage på de røde områder.
Fronthjelmen er aktiv, det vil sige, at følere registrerer en påkørsel gor straks at udløse motorhjelmen, der popper op og skaber større afstand fra en bulke og ned til hårde motordele.


Den aktive sikkerhed 
 hjælpes på vej med såvel ESC og selehuskere på såvel for og bagsæder. En fartbegrænser kan fås, men er ikke monteret i så stort et antal biler, som Euro NCAP kræver for at belønne systemet med point.

Front

Side

Pæl

Piskesmæld

14,5

8,0

7,4

2,4

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne ,skal man se på skemaet herover.

2-dørs coupé

Egenvægt: 1.615 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC (dynamisk test: Godkendt)
2 frontairbags (dobbeltvirkende)
Sideairbags
Gardinairbags
Knæairbag i førersiden
Seleforstrammere ved forsæder og yderste bagsædepladser.
Selekraftbegrænsere ved forsæder og yderste bagsædepladser. 
3 selehuskere (forsæder + bagsæde)

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

90

79

57

86

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.



Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.
Generelt ligger karaktererne, i procent af 100, pænt trods de mange gule markeringer på grafikken. Kun fodgængertesten,  trækker ned, så i 2012 ville karakteren alene af den grund være blevet firestjernet.

Frontaltest ved 64 km/t

14,5 point i frontaltesten er pænt ud af 16 mulige. Karrosseriet er, som det gælder de fleste nye biler, helt stabilt i kollisionen med barrieren. 

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten blev klaret  i rimelig god stil.

Sidekollisionen (ses herunder) var perfekt.

ESC-test- bratte manøvrer


ESC-tsten blev bestået uden kommentarer

 
2,4 point
i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel,  er et dårligt resultat for en bil som Mercedes C.. Bilsædet er monteret på en slæde og der foretages tre tests med to forskellige hastigheder.


Føreren er generelt godt beskyttet, bl.a. med knæairbag i førersiden. Underbenene beskyttet med grøn markering på grafikken.


Sikkerheden for de to "børn" på bagsædet var god, omend ikke perfekt.
Stolene, valgt af bilfabrikanten, var en bagudvendt Römer BabySafe  til babyen og  til den 3-årige en  Römer Duo Plus. Til brug på forreste passagersæde kræves en speciel stol, som kan registreres af airbagsystemet og slå det fra. Denne funktion blev holdt uden for Euro NCAPs vurdering.

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk