Testfase: 4. kvartal 2011: 

 

Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk       tilbage til forsiden: klik på flaget 


Range Rover Evoque
- fem stjerner på et
hængende hår




Man har en fordel i en stor og tung bil som Range Rover Evoque, hvis man kolliderer med en mindre og lettere bil. Euro NCAPs vurderinger baserer sig imidlertid på, at bilerne mødes med en nogenlunde tilsvarende modstander. Også her klarer Range Rover Evoque sig dog godt. Bortset fra et for stort tryk på førerens brystkasse fra sikkerhedssele og airbag. Ligesom airbaggen foran forsædepassageren, blev mast flad - det må ikke ske. Range Rover Evoque er hård ved bløde frafikanter, der måtte komme ivejen. Det ville i 2012 have resulteret i en trestjernet karakter.



Sikkerheden for voksne på forsæderne.
Kabinen forblev stabil, mens airbaggen ved forreste passagersæde havde for svagt et tryk til at kunne forhindre forsædepassagerens hoved fra at ramme ned i instrumentpanelet.  Der er god beskyttelse af knæ og lårben og Rover viste, at samme gode resultater ville gælde for personer af forskellig størrelse og i forskellige siddepositioner. Helt perfekt er resultatet dog ikke, hvilket grafikkens gule markeringer vidner om. Men det var tæt på.


Sidetesten var i top, hvilket også Pæletesten var meget tæt på at være.

Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 2,8 point ud af 4,0 mulige, var i den fine ende af karakterskalaen og viste en kun jævn beskyttelse ved den simulerede bagendekollision. 
(Se samtlige piskesmældtests
HER ) .

Barnesikkerheden i de valgte autostole var i top for det treårige "barn" i den fremadvendte autostol på bagsædet og noget ringere for det 18 mdr. gamle barn i sin bagudvendte stol.
Passagerairbaggen kan frakobles via bilens on-board computer, så et barn kan placeres på forsædet i en bagudvendt autostol.  Euro NCAP kan imidlertid ikke godkende dette system, der ikke tydeligt nok viser passagerairbaggens status..
Status for om airbaggen er slået til eller koblet fra, er dog ikke tilstrækkelig tydelig, hvilket koster point. Ydermere mangler der en tydelig mærkning af faren ved at have et barn placeret i en bagudvendt autostol foran en aktiv airbag. 

 

Fodgængersikkerheden er, som det fremgår af illustrationen herunder, ikke god foran og i siderne, og det betyder dårlig beskyttelse af enhver person, der på grund af en påkørsel måtte ramme fronthjelmen med hovedet.


Den aktive sikkerhed 
 hjælpes på vej med såvel ESC og selehuskere på såvel for og bagsæder.

Front

Side

Pæl

Piskesmæld

12,4

8,0

7,9

2,8

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne ,skal man se på skemaet herover.

5-dørs offroader

Egenvægt: 1.806 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC (dynamisk test: Godkendt)
Fører frontairbag (dobbeltvirkende)
Passagerairbag (enkelt virkende)
Sideairbags
Gardinairbags/hovedairbags.
Knæairbag i førersiden
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
3 selehuskere (forsæder + bagsæde)

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

86

75

41

86

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.



Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.
Generelt er karaktererne, i procent af 100, på det jævne. Fodgængertesten er rigtig dårlig og ville i 2012 gøre Range Rover trestjernet.

Frontaltest ved 64 km/t

12,4 point i frontaltesten ville før 2009 have fjernet muligheden for fem stjerner. Dengang ville det kræve, at bilerne kunne præstere minimum 13 (afrundede) point i såvel frontaltest som sidekollisionstest

Mod en stålpæl med 29 km/t


Pæletesten blev klaret flot, man sidder sikkert  i så høj en bil.


Sidekollisionen (ses herunder), hvor bilen påkøres af en barriere med 50 km/t, blev klaret til maksimum point.


 
2,8 point
i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er kun på det jævne.
Mærkelig nok er der intet foto fra testen.


Føreren, der sidder i højre side af den testede bil, fik klemt brystkassen. Det burde ikke ske ligesom passagerairbaggen burde havde været bedre oppustet- Forsæepassagerens hoved slog igennem, nd på instrumentpanelet.


Sikkerheden for de to "børn" på henholdsvis 1,5 og 3 år, var god, med toppoint til det tre år  gamle "barn" og n oget mindre til det 18 mdr. gamle "barn". Stolene, valgt af bilfabrikanten, var en bagudvendt Britax Baby Safe, og til den 3-årige en fremadvendt Britax Duo Plus

ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

 

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk