Testfase: 4. kvartal 2011: 

  Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk       tilbage til forsiden: klik på flaget 


Renault Fluence ZE
- en sikkerhedsmæssig
kortslutning




Renaults drøm om en elbil får her et skud for boven. Det skyldes dårlige resultater i frontaltest, pæletest, piskesmældtest og fodgængertesten, som er en ren bundskraber. Derimod gav tilstedeværelsen af et højspændt batteri og tilhørende ledninger ikke årsag til negative kommentarer. Det skal noteres, at Euro NCAP ikke crashtester bilerne bagfra, kun førersædet separat i en simuleret piskesmældtest. Renault plejer at være god i crashtest, men forklaringen kan være, at Fluence Z.E. reelt er udledt en koreansk Samsung SM3II Z.E., der igen har en konstruktion fra Nissan Sentra



Sikkerheden for voksne på forsæderne.
Kabinen forblev stabil, mens føreren slog hovedet så kraftigt mod airbaggen, at den blev flad og hovedet ramte ratkransen. Renault har meddelt Euro NCAP, at man arbejder med sagen for at foretage forbedringer. Vi takker!
Samtidig bør Renault se på instrumentpanelet, som skønnes at kunne give skader på forsædepassagerernes knæ og lårben.

 
Sidetesten var tæt på topkarakter, kun 0,075 skilte den fra grøn markering og dermed toppen.  Pæletesten afslørede alvorlige svagheder med hensyn til beskyttelse af brystet.

Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med kun 2,0 point ud af 4,0 mulige, var i den dårlige ende af karakterskalaen.
(Se samtlige piskesmældtests
HER ) .

Barnesikkerheden i de valgte autostole var i top for det fremadvendte, tre år gamle "barn", men en smule dårligere  for det 18 mdr. barn i en bagudvendt autostol.
Passagerairbaggen kan frakobles, så det bliver lovligt at have et spædbarn i en bagudvendt autostol på forsædet. Status for om airbaggen er slået til eller koblet fra, er dog ikke tilstrækkelig tydelig, hvilket koster point. Omvendt er der en tydelig mærkning af faren ved at have et barn placeret i en bagudvendt autostol foran en aktiv airbag. 

 

Fodgængersikkerheden er, som det fremgår af illustrationen herunder, ikke god, hverken for børn eller voksne. Kun i kofangerhøjde beskytter Fluence pænt.


Den aktive sikkerhed 
 indeholder, ud over ESC og selehuskere, også en aktiv fartbegrænser. Den er ikke standard, men forventes at kunne optræde i et tilstrækkeligt antal biler til at kunne opfylde Euro NCAPs krav for point.

Front

Side

Pæl

Piskesmæld

9,8

8,0

6,1

2,0

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne ,skal man se på skemaet herover.

4-dørs sedan

Egenvægt: 1.569 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC (dynamisk test: Godkendt)
2 frontairbags (enkeltvirkende)
Sideairbags 
Gardinairbags
Dobbelte seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
2 selehuskere (kun forsæder)
Aktiv fartbegrænser

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

72

83

37

84

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.



Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.
Generelt ligger karaktererne, i procent af 100, dårligt. Især omkring voksensikkerheden i bilen samt fodgængertesten. I 2012 ville karakteren have endt på tre stjerner.

Frontaltest ved 64 km/t

9,8 point i frontaltesten er pænt ud af 16 mulige. Karrosseriet er, som det gælder de fleste nye biler, helt stabilt i kollisionen med barrieren. 

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten er en barsk affære, som Fluence ikke klarede særlig godt, nemlig til brun markering på grafikken.

Sidekollisionen var kun en hårsbredde fra det perfekte og fuld grøn markering på grafikken.

 



ESC-testen blev bestået uden kommentarer


 
2,0 point
i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er et dårligt- langt under middel. Bilsædet er monteret på en slæde og der foretages tre tests med to forskellige hastigheder. Mærkelig nok er der intet foto fra testen.


Fører og forsædepassager er præcis lige dårligt beskyttet i frontaltesten. Selv for flere år siden, ville den opnåede karakter have afstedkommet kritik.
 



Sikkerheden for de to "børn" på henholdsvis 1,5 og 3 år, var god, med toppoint til det tre år  gamle "barn" og med en god karakter for det 18 mdr. gamle barns  vedkommende. Stolene, valgt af bilfabrikanten, var en bagudvendt Britax Römer Baby Safe Plus til babyen og  til den 3-årige: Britax Römer Duo Plus.

 

 

 

 

 

 

 

.

 

TESTVIDEO
-klik her


 

Se ESC-testvideo, klik her

 

læs om ESC-testen  HER

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 

 

 www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk