Testfase: 4. kvartal 2011: 

  Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk       tilbage til forsiden: klik på flaget 


Subaru XV
- klarer sig også i 2012




Konklusion: 
Subaru XV er den eneste af denne testgruppe, som uden videre ville kunne tildeles fem stjerner i 2012. Selv i den vanskelige fodgængertest ligger den tilstrækkelig højt - og endda lidt til. Beskyttelsen af lårben og knæ er for så vidt god, men det trækker ned, at det ikke skønnes at kunne gælde personer af anden statur og placeret i andre positioner end testdukkerne. Beskyttelsen af forsædepassagerernes bryst ved bilens møde sidelæns mod en pæl, kunne være været meget bedre. Men alt i alt er sikkerheden god - og bliver formentlig endnu bedre, når fabrikken, som de lover, har udbedret en fejl i en række svejsninger i fodrummet.
I barnetesten opnår Subaru XV det hidtil højeste resultat i den nye Euro NCAP-test.



Sikkerheden for voksne på forsæderne.
Kabinen forblev stabil og målingerne viste det bedst mulige resultat for forsædepassageren. Men det trækker ned, at samme gode resultater ikke skønnes automatisk også at kunne gælde for personer af forskellig størrelse og i forskellige siddepositioner.  Efter testen opdagede Euro NCAPs teknikere, at der var skader på en række svejsepunkter i fodrummet. De skal kunne holde til påvirkninger fra frontalkollisionen, hvilket Subaru lover at tage sig af.

Sidetesten
var top, mens Pæletesten afslørede svagheder med hensyn til beskyttelse af brystet. Det blev til en brun markering på grafikken, hvilket kun er et mådeligt resultat med hensyn til beskyttelse af ribbenene på forsædepassagererne.

Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 3,4 point ud af 4,0 mulige, var i den fine ende af karakterskalaen og viste god beskyttelse ved den simulerede bagendekollision. 
(Se samtlige piskesmældtests
HER ) .

Barnesikkerheden i de valgte autostole var i top for det bagudvendte, 18 mdr. gamle "barn", men en smule dårligere  for den treårige, men alt i alt i top, hvilket ses af vurderingen på 90%.
Faktisk har Subaru pr. dato opnået den højeste pointscore, der endnu er givet  i barnetesten. Nemlig 44,154 point lig med 90,1 %, den værdi Euro NCAP normalt annoncerer med.
I samme test opnåede VW Beetle 43,874 point = 89,5 % = afrundet 90 %. Blot for at vise, at Subaru har ret i sin påstand om at være den hidtil bedste i barnetesten.

Passagerairbaggen i Subaru XV er principielt slået fra, så det bliver lovligt at have et spædbarn i en bagudvendt autostol på forsædet. Placerer en person af en vis vægt sig i forreste passagersæde koble passagerairbaggen automatisk til.
Det er en Subaru-specialitet, som Euro NCAP kan acceptere.


Fodgængersikkerheden
er, som det fremgår af illustrationen herunder, ikke god foran og i siderne, men god, hvor et barnehoved kan forventes at ramme.  For en voksen er skadesrisikoen generel høj.


Den aktive sikkerhed 
 hjælpes på vej med såvel ESC og selehuskere på såvel for og bagsæder.

Front

Side

Pæl

Piskesmæld

13,0

8,0

6,4

3,4

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne, skal man se på point-skemaet herover.

5-dørs hatchback

Egenvægt: 1.435 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC (dynamisk test: Godkendt)
2 frontairbags (enkeltvirkende)
Sideairbags
/hovedairbags.
Knæairbag i førersiden
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
3 selehuskere (forsæder + bagsæde)

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

86

90

64

86

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

 
Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.



Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.
Generelt ligger karaktererne, i procent af 100, fint trods de orange og den brune markering på grafikken. Også testet i 2012 ville de fem stjerner have været hjemme.

Frontaltest ved 64 km/t

13,0 point i frontaltesten er pænt, men ikke imponerende i dagens crashtestbillede. Karrosseriet er, som det gælder de fleste nye biler, stabilt i kollisionen med barrieren, men Euro NCAP måtte påtale svagheder i svejsninger i bilens fodrum. 

Mod en stålpæl med 29 km/t
Der er intet foto fra pæletesten.


Påkøres i siden 50 km/t
Sidekollisionen
(ses herunder) blev klaret til topkarakter.
b


ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer

Der er intet foto fra piskesmældtesten.
 3,4 point i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er et flot resultat. Bilsædet er monteret på en slæde og der foretages tre tests med to forskellige hastigheder. Mærkelig nok er der intet foto fra testen.


Føreren og forsædepassageren klarede for så vidt testen fint uden benskader. Men Euro NCAP gav strafpoint for benområdet, idet man skønnede, at det gode resultat ikke automatisk ville kunne overføres på personer af en anden statur og siddeposition.
 

Der Sikkerheden for de to "børn" på bagsædet,  henholdsvis 1,5 og 3 år, var god, med toppoint til det 18 mdr. gamle "barn" og tæt på toppen for det treårige dukkebarns vedkommende. Stolene, valgt af bilfabrikanten, var en bagudvendt Fair G 0/1 Isofix til babyen og  til den 3-årige en Römer Duo Plus Isofix.

 

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet


Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk