Testfase: 4. kvartal 2011: 

  Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk       tilbage til forsiden: klik på flaget 


VW Beetle
-  god sikkerhed




Konklusion: Den gamle VW boble har gennem årene gennemgået en fantastisk forandring på det sikkerhedsmæssige område. Men formen er stadig nær den samme. Der er ikke meget at kritisere, men som det gælder for de fleste biler i dag, ville fodgængertesten have stået i vejen for en femstjernet karakter i 2012. Det ses desuden, at testen er foretaget med en billig form for hovedbeskyttende airbag - der burde være en ægte gardinairbag.



Sikkerheden for voksne på forsæderne.
Kabinen forblev stabil og målingerne viste gode resultater for fører og forsædepassageren. Dog bør VW gøre noget ved ratstammens beskyttelse, idet den skønnes at kunne skade en fører af en anden statur og siddeposition end testdukken.


Sidetesten var i top og Pæletesten var tæt på samme reultat.  
Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 3,2 point ud af 4,0 mulige, var i den fine ende af karakterskalaen og viste god beskyttelse ved den simulerede bagendekollision. 
En senere gennemgang af testvideoen viser, at førerens hoved sammen med den minimale hovedairbag kommer uden for karrosserierts rammer i kollisionsøjeblikket. Det er højst usædvanligt og ses desværre også på den nye lille VW Up!/Seat Mii/Skoda Citigo.
(Se samtlige piskesmældtests
HER ) .

Barnesikkerheden har fået den højeste pointscore vi endnu har set  (90%). de valgte autostole var i top for det fremadvendte, tre år gamle "barn", men kun bagatelagtig dårligere for babyen på 18 mdr.
Passagerairbaggen kan frakobles, så det bliver lovligt at have et spædbarn i en bagudvendt autostol på forsædet. Status for om airbaggen er slået til eller koblet fra, er tydelig afmærket. Ydermere mangler der en tydelig mærkning af faren ved at have et barn placeret i en bagudvendt autostol foran en aktiv airbag. 

 

Fodgængersikkerheden er, som det fremgår af illustrationen herunder, ikke god foran og i siderne, men overvejende god for et  barn, der måtte blive påkørt. For en voksen er skadesrisikoen høj de steder på fronthjelmen, som hovedet må forudses at ramme.


Den aktive sikkerhed 
 hjælpes på vej med såvel ESC og selehuskere på såvel for og bagsæder.

Front

Side

Pæl

Piskesmæld

14,3

8,0

7,6

3,2

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne ,skal man se på point-skemaet herover.

5-dørs hatchback

Egenvægt: 1.200 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC (dynamisk test: Godkendt)
2 frontairbags (enkeltvirkende)
Sideairbags/hovedairbags
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
3 selehuskere (forsæder + bagsæde)

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

92

90

53

86

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.



Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.
Generelt ligger karaktererne, i procent af 100, flot. Kun fodgængertesten,  trækker ned, så i 2012 ville karakteren alene af den grund kun være blevet firestjernet.

Frontaltest ved 64 km/t

14,3 point i frontaltesten er pænt ud af 16 mulige. Karrosseriet er, som det gælder de fleste nye biler, helt stabilt i kollisionen med barrieren. 

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten er en barsk affære, men den gav en højere karakter end den almindelige sidetest.

Sidekollisionen (ses herunder) gav fuldt pointtal. Men man ser det sjældne syn, at hoved og hovedairbag rager uden for bilens rammer i kollisionsøjeblikket.

ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer

 
3,2 point
i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er et godt resultat. Bilsædet er monteret på en slæde og der foretages tre tests med to forskellige hastigheder. Mærkelig nok er der intet foto fra testen.


Føreren er dårligere beskyttet end forsædepassageren, hvor ratstammen skønnes at kunne udgøre en risiko for en fører af anden statur og siddeposition end testdukken.
 


Sikkerheden for de to "børn" på henholdsvis 1,5 og 3 år, var god, med toppoint til det tre år. gamle "barn" og tæt på toppen for det 18 mdr. barns vedkommende. Stolene, valgt af bilfabrikanten, var en bagudvendt Bobsy GO + Isofix til babyen og  til den 3-årige: Bobsy G1 Isofix + TT (topstrop).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk