Testfase: 4. kvartal 2011: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk       tilbage til forsiden: klik på flaget


VW Up!
- tre af en slags




Testen er udført på VW Up!,
men gælder også
Seat Mii og Skoda Citigo


VW Up!

Seat Mii

Skoda Citigo

 

VW UP! kom først blandt de tre nye VW-søstre. De to andre er Skoda Citigo og Seat Mii, som også er omfattet af denne test.
Totalkarakteren var ikke blevet til fem stjerner i 2012. Det forhindrer fodgængertesten. Men for fører og passagerer er trekløveret, ifølge Euro NCAP,  et sikkert valg selv om der ikke er gardinairbag.
Et nærmere studium af testvideoerne giver grund til at sætte spørgsmålstegn ved den mere simple hovedairbags effektivitet.
Til gengæld har VW Up-familien VWs City Emergency Brake system som standard. Det kan ved hastigheder op til 30 km/t bremse bilen automatisk, hvis en påkørsel af en forankørende bil er ved at ske uden at VW-køreren har reageret korrekt i situationen.

Opdatering 2012:  Det skal bemærkes, at VW Ups fem stjerner, hvis testen var blevet offentliggjort en måned senere, efter 2012-vurderingen ville være endt på kun tre stjerner.



Sikkerheden for voksne på forsæderne. Kabinen forblev stabil og målingerne viste det bedst mulige resultat for forsædepassageren. Der er god beskyttelse af knæ og lårben. VW påviste, at samme gode resultater ville gælde for personer af forskellig størrelse og i forskellige siddepositioner. Helt perfekt er resultatet dog ikke, hvilket grafikkens gule markeringer vidner om. Men det var tæt på.


Sidetesten var ikke i top, hvilket er usædvanligt. Faktisk var den blandt årets dårligste, mens Pæletesten afslørede svagheder med hensyn til beskyttelse af brystet. Dog ikke mere end at det blev til en orange markering markering, hvilket kun er et middel resultat. Studerer man crashvideoen nærmere vil man se en hovedairbag, som sammen med førerens hoved rager udenfor karrosseriet under påkørslen fra siden. Det er sjældent at se.

Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 3,4 point ud af 4,0 mulige, var i den fine ende af karakterskalaen og viste god beskyttelse ved den simulerede bagendekollision. 
(Se samtlige piskesmældtests
HER ) .

Barnesikkerheden i de valgte autostole var i top for det bagudvendte, 18 mdr. gamle "barn", men en smule dårligere  for den treårige.
Passagerairbaggen kan frakobles, så det bliver lovligt at have et spædbarn i en bagudvendt autostol på forsædet. Status for om airbaggen er slået til eller koblet fra, er dog ikke tilstrækkelig tydelig, hvilket koster point. Ydermere mangler der en tydelig mærkning af faren ved at have et barn placeret i en bagudvendt autostol foran en aktiv airbag. 

 

Fodgængersikkerheden er, som det fremgår af illustrationen herunder, ikke god foran og i siderne, og det betyder dårlig beskyttelse af et barn, der måtte blive påkørt. For en voksen er skadesrisikoen varierende alt efter hvor på fronthjelmen hovedet måtte ramme.


Den aktive sikkerhed 
 hjælpes på vej med såvel ESC og selehuskere på såvel for og bagsæder. Dog er ESC ikke standard overalt på det europæiske marked, men VW overbeviste Euro NCAP om, at 2011-kravet på 95% af modeludvalget vil blive opfyldt. Det vil sige, at VW Up!-familien heller ikke på dette punkt vil kunne opfylde de kommende 2012-krav. Så heldigt for VW, at UP! nåede at blive testet i 2011. Det standardmonterede City Emergency System tæller endnu ikke med i Euro NCAPs sikkerhedsudstyr.

Front

Side

Pæl

Piskesmæld

14,2

7,1

7,3

3,4

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne ,skal man se på skemaet herover.

3-dørs hatchback

Egenvægt: 855 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC (dynamisk test: Godkendt)
2 frontairbags (enkeltvirkende)
Sideairbags kombineret med hovedairbag.
Gardinairbags kan ikke tilkøbes
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
3 selehuskere (forsæder + bagsæde)

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

89

80

46

86

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.
Generelt ligger karaktererne, i procent af 100, pænt trods de mange gule markeringer på grafikken. Kun fodgængertesten,  trækker ned, så i 2012 ville karakteren alene af den grund være blevet firestjernet.

Frontaltest ved 64 km/t

14,2 point i frontaltesten er pænt ud af 16 mulige. Karrosseriet er, som det gælder de fleste nye biler, helt stabilt i kollisionen med barrieren. 

Mod en stålpæl med 29 km/t


Pæletesten er en barsk affære, men den gav en højere karakter end den almindelige sidetest.


Sidekollisionen var dårlig blandt de gode, faktisk nr. 135 blandt de siden 2009 145 testede biler. Både hoved og hovedairbag rager uden for bilens omrids.
Det officielle Euro NCAP foto er det herover - vi har spolet filmen lidt frem og et par millisekunder senere var situationen som herunder.
Mulighed for piskesmæld i sidetesten registreres ikke i Euro NCAP-testen, den test foretages separat i en stol fra bilen monteret på en slæde.

 

 


.
 3,4 point i piskesmældtesten, der simulerer en bagendepåkørsel, er et flot resultat. Bilsædet er monteret på en slæde og der foretages tre tests med to forskellige hastigheder.


Føreren er dårligere beskyttet en forsædepassageren og selv om UP! ikke har knæairbag, var der ingen skadelige påvirkninger at se på knæ og lårben. Kun beskedne påvirkninger på underbenet.
 

Der er intet foto fra barnetesten.


Sikkerheden for de to "børn" på henholdsvis 1,5 og 3 år, var god, med toppoint til det 18 mdr. gamle "barn" og tæt på toppen for det treårige dukkebarns vedkommende. Stolene, valgt af bilfabrikanten, var en bagudvendt Bobsy GO + Isofix til babyen og  til den 3-årige: Bobsy G1 Isofix + TT (topstrop).

ESC-test- bratte manøvrer

ESC-testen blev bestået uden kommentarer

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk