Test: Retest 2011: 

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne -  på dansk  -        tilbage til forsiden: klik på flaget


Seat Ibiza 2011
- opdatering af test fra 2008


Seat Ibiza blev testet i 2008, og det er den test, der nu er blevet aktualiseret. I 2009 blev Euro NCAP testen lavet helt om, så barnesikkerhed, fodgængersikkerhed og aktiv sikkerhed kom med i totalvurderingen.
Før blev stjernerne kun givet på basis af voksensikkerheden.
Yderligere blev fra og med 2009 indført en piskesmældtest. Den havde premiere i slutningen af 2008 som et pilotprojekt. Her var Seat Ibiza med, og det er stadig den test, som bruges i vurderingen. Den gamle Ibiza roste FDM for dens ægte gardinairbag i Danmark fremfor den simplere "hovedbeskyttende airbag", som testbilen havde - og har.
Den ros gælder ikke mere. Gardinairbag i kabinens længde er nu sparet væk på de danske modeller.

Sikkerheden for voksne på forsæderne er god. Kabinen forblev stabil, og målingerne på testdukkerne viste god benbeskyttelse. Dog skønnedes det, at ratstammen kunne udgøre en risiko for passagerer af en anden størrelse end testdukkerne.


Sidetesten viste et acceptabelt resultat, men der blev dog givet et strafpoint for den måde kollisionskræfterne påvirkede testdukkerne, nemlig på en højst urealistisk måde.

 

Pæletesten afslørede svagheder med hensyn til beskyttelse af førerens ribben. Det blev til en kraftig anmærkning og brun markering på grafikken.

Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden i form af en vurdering af sæde og hovedstøtte, er med 2,0 point (afrundet) ud af 4,0 mulige, for langt nede i feltet. 
(Se samtlige piskesmældtests
HER ) .

Barnesikkerheden er ok, men bedst for den 3-årige i sin fremadvendte stol. . Passagerairbaggen kan frakobles, men markeringen af, om airbaggen er aktiv eller frakoblet er ikke tydelig nok. Uheldigvis er en advarsel mod at placere et barn i en bagudvendt autostol i forsædet ikke tydelig nok.

Fodgængersikkerheden er god, når man ser på kofangerens aggressivitet i benhøjde. Der, hvor et barnehoved vil ramme ved en frontal påkørsel, er fronthjælmen nogenlunde, mens resultatet for en voksen er noget svingende alt efter hvor på fronthjælpen hovedet rammer.

 

Den aktive sikkerhed  indebærer ikke pr. automatik ESC som standard.
Selehuskere er standard, men kun på forsæderne.

 

Front

Side

Pæl

Piskesmæld

13,9

7,9

5,8

2,0

Maks
16

Maks.
8

Maks.
8

Maks.
4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne, skal man se på skemaet herover.

5-dørs hatchback

Egenvægt: 1.049 kg

Sikkerhedsudstyr:
ESC (dynamisk test: Godkendt)
2 frontairbags (enkeltvirkende)
Sideairbags (kroppen)
Hovedairbags ved forsæderne(ikke mere gardinairbags)
Seleforstrammere ved forsæder
Selekraftbegrænsere ved forsæder 
2 selehuskere (forsæder)

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

82

77

59

71

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%. En manglende selehusker i forreste passagersæde kostede en femte stjerne.


Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.
Den orange markering af førerens bryst i sidetesten er ret usædvanlig
. Normalt giver sidetesten ikke problemer.

Frontaltest ved 64 km/t

13,9 point i frontaltesten er fint. Karrosseriet er, som det gælder de fleste nye biler, helt stabilt i kollisionen med barrieren.

Mod en stålpæl med 29 km/t

Pæletesten er ny i forhold til 2008. Dengang blev kun målingerne fra påvirkningerne af hovedet anvendt, i dag, i 2011, medtages målinger fra hoved til sæde. Den nye test giver bilfabrikkerne problemer.
Den lille hovedbeskyttende airbag popper op nedefra og fungerer ok, så længe personen sidder lodret i sædet. Tidligere havde de danske modeller ægte gardinairbags.



Sidetesten stammer fra 2008. Såvel målinger som billeder er genanvendt.

ESC-test- bratte manøvrer


ESC-testen
blev bestået uden kommentarer

 



 2,0 point i piskesmældtesten (reelt 1,96), stammer fra Euro NCAPs første pilotprojekt i slutningen af 2008. Også dette resultat er der ikke ændret på.


Fører og forsædepassager er nogenlunde godt beskyttet i frontaltesten. Resultaterne er direkte overført fra 2008.
 


Sikkerheden for de to "børn" på henholdsvis 1,5 og 3 år, var upåklagelig i den dynamiske test. Men markeringen af om passagerairbaggen er til- eller frakoblet er ikke tydelig nok. Autostolene, valgt af bilfabrikanten er til babyen Fair G0/1 Isofix, bagudvendt, og til det 3-årige barn en fremadvendt Britax Rømer Duo Plus Isofix med topstrop..

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
-klik på billedet

Se ESC-testvideo.
Klik på billedet

læs om ESC-testen  HER

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2011 •  Mail: info@sikkerbil.dk