Testfase: 1. kvartal 2012: 

  Sikkerbil.dk-bag stjernerne - på dansk   tilbage til forsiden: klik på FLAGET -       

BMW X1

- gentestet - med plads til
forbedringer - skrev vi i 2011.
(nu genberegnet efter de nye 2012-regler,
men der blev ikke foretaget ændringer, ikke
andre end årstallet på testrapporten)

2012 


Generelt er BMW X1 uden tvivl en sikker bil, men BMW burde skabe optimal sikkerhed mod piskesmæld - og så selvfølgelig optimere bilen til at bestå pæletesten og fodgængertesten bedre

 

BMW X1 er den første bil, hvis ESC stabilitetssystem er blevet gennemgået og praksis-testet efter Euro NCAPs nye "protokol", der bl.a. omfatter banekørsel. Så nu er det ligesom med selehuskerne ikke nok at systemet er til stede. Det skal også fungerer i henhold til Euro NCAPs retningslinier.
Nu er BMW X1 atter blevet rekalkuleret, denne gang for at kunne optræde i reklamer med Euro NCAPs aktuelle "Test 2012" mærke.
Forholdene er som før gentesten:

Sikkerheden for voksne på forsæderne er god, og forreste, venstre hjørnestolpe bevægede sig kun 5 mm ind i kabinen, der forblev helt stabil under frontaltesten. BMW kunne demonstrere, at personerne på forsæderne ville have samme sikkerhed også selv om de intager en lidt anden position på forsædet end den i testen.

Sidetesten var perfekt, men det samme gjaldt ikke pæletesten, der afslørede en for kraftig indtrykning af førerens ribben.

 Piskesmældtesten, der indgår i voksensikkerheden, med 2,46 point ud af 4,0 mulige, er dårligere end man kunne forvente af et mærke som BMW.

(Se bilens placering blandt samtlige piskesmældtests HER )

 

Barnesikkerheden er meget høj, 86% af de 100 mulige. Frontairbaggen kan kun frakobles af et autoriseret BMW-værksted, hvilket forekommer noget bøvlet. Det betyder jo så et enten-eller, så har man fået frakoblet passagerairbaggen for at sikre et spædbarn i en bagudvendt autostoil placeret i forreste passagersæde, vil unge og voksne passagerer ikke mere være beskyttet af airbag. Faren ved at køre (ulovligt) med et barn i bagudvendt autostol placeret foran en ikke deaktiveret airbag, er tilfredsstillende afmærket.

 

Fodgængersikkerheden  er ikke markedets bedste. Kofangeren beskytter en fodgængers ben godt, hvorimod overgangen mellem den lodrette front og motorhjælmen udgør en stor risiko for skader på en voksen, hvilket også er tilfældet forneden på vinduesrammen.. Et barn, der måtte blive påkørt vil kunne slippe uden at bilens konstruktion forstærker skaderne.


Den aktiv sikkerhed 
 tilgodeses nu med den godkendte ESC (hvilket ikke belønnes særskilt) og med selehuskere på de to forsæder, men ikke på bagsædet, ligesom der heller ikke er en justerbar fartbegrænser.

Front,
point

Side,
point

Pæl,
point

Piskesmæld,
point

14,1

8,0

7,0

2,5

Maks

16

Maks.

8

Maks.

8

Maks.

4,0

Vil man se bilens passive sikkerhed i detaljer,  altså konstruktionens evne til at modstå kollissionskræfterne ,skal man se på skemaet herover.

Her ses testværdierne for den klassiske frontaltest med 64 km/t, den nemme sidetest, hvor bilen påkøres direkte fra siden med 50 km/t, pæletesten, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl og endelig den siden 2009 nye piskesmældtest.

Lille offroader 4x4

Egenvægt: 1490 kg
Sikkerhedsudstyr:
ESC (godkendt af Euro NCAP)

Frontairbags
Sideairbags (kroppen)

Hovedbeskyttende sideairbags
Selekraftbegrænser

Seleforstrammere

2 selehuskere

Voksen
%

Børn
%  

Fodgængere
%

Aktiv sikkerhed, %

87

86

64

71

Maks
100

Maks.
100

Maks.
100

Maks.
100

Vil man se bilens allround sikkerhed for voksne, børn og fodgængere samt dens aktive sikkerhed på nogle vigtige områder, er det tallene herover, der tæller. Den gennemsnitlige score efter et vægtet system, hvor voksentesten tæller mest,  ses herunder i form af et procenttal, der jo højst kan blive 100%.

 

 

 

 


 

Frontaltest ved 64 km/t

 

 

Mod en stålpæl med 29 km/t

Piskesmældtest, der simulerer en bagendepåkørsel



 

 

 

 

 

redigeret 29. juli 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TESTVIDEO
KLIK på billede

 

ESC TESTVIDEO
KLIK på billede

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til testens forside:

 www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk